מדריכי כרטיסי אשראי    

רוכשים עם כרטיס אשראי בחו"ל? שימו לב לעמלת ההמרה – היא יכולה להגיע ל-4%!

הישראלים הגדילו את מספר העסקאות אותן הם מבצעים באמצעות כרטיסי אשראי בחו"ל במאות אחוזים בשנים האחרונות. חלק מהגידול מיוחס לרכישות פיזיות בחו"ל וחלק מהגידול מיוחס לרכישות דרך האינטרנט. הגידול בפעילות המצרפית מסתכם בכ-30% בשנה בשנים האחרונות, הרבה מעל הגידול בשימוש בכרטיס אשראי בשוק המקומי – סדר גודל של 10% בשנה.

אתרי הקניות השונים ובתי העסק בחו"ל מאפשרים מסלולים שונים לביצוע התשלום, וחשוב להדעת ולהבדיל בינהם – זה עשוי לחסוך לכם הרבה כסף. בפועל, לא רבים יודעים, אבל חלק ממסלולי התשלום האלה עלולים לייקר לנו מאד העסקה בגלל עמלת המרה, לפעמים אפילו עמלת המרה כפולה.  

לא מדובר רק ברכישות אשר נעשות בחו"ל אלא כאמור גם בעסקאות רכישה שנעשות באמצעות כרטיסי אשראי באינטרנט כמו למשל הזמנת כרטיסי טיסה באתריהן של חברות טיסה זולות, אתרי קניות שונים ועוד..

עמלת המרה

עמלת המרה היא עמלה שאנו משלמים כאשר אנו רוכשים במטבע זר. אם לדוגמה נרכוש מוצר ב-100 דולר אזי בשלב הראשון בעסקת הרכישה בכרטיס אשראי נמיר שקלים לדולרים  כדי לשלם בדולרים. עמלת המרה היא עמלה יקרה (ראו בהמשך). אבל, הבעיה הנוספת שאם מדובר באתרים במטבעות אחרים, אז במקרים לא מעטים, ההמרה נעשית לדולר וממנו למטבע התשלום ואז עמלת ההמרה היא גם  (לדוגמה) משקלים לדולרים ומדולרים לליש"ט או אירו וכו'.

לכן חשוב לשים לב שיש הבדל בין המטבע המוצג עבור רכישת המוצר (העסקאות במוצר) ובין המטבע לפיו נעשה בסופו של דבר החשבון.

מסתבר שיש חברות אשר נוקבות במחיר במטבע מסויים וכשעוברים לעשות את החשבון הן מבצעות המרה למטבע אחר. למשל כרטיס טיסה אשר מחירו נקוב ביורו ולבסוף החשבון נעשה בדולרים. על המרת המטבע הזו ישנם אתרים אשר גובים עמלת המרה אשר יכולה להסתכם בלא מעט כסף.

גם בבתי עסק בחו"ל ניתנת לעתים הבחירה בין חיוב בשקל או במטבע המקומי וגם במקרה זה יכול הפער להגיע עד לכ-4%.

עמלת רכישה

גם חברות האשראי הישראליות גובות עמלה על רכישות שנעשות במט"ח. העמלה הזאת יכולה לנוע בטווח שבין 2.3% ל-3% משווי העסקה.

כאשר החיוב נעשה בשקלים, לחברות האשראי אסור לגבות עמלה. כמובן שבמהלך ההמרה לשקלים, גוזר האתר קופון ולכן כדאי לשים לב איזו דרך משתלמת יותר.

כלומר, מעבר לעמלת המרה, אתם משלמים בשימוש בכרטיס אשראי את העמלה לחברת כרטיסי האשראי , סוג של עמלת תיווך שעשוייה להגיע עד 3%. זה לא חלק מעמלת ההמרה זה בנוסף לעמלת ההמרה, כך שהעמלה הכוללת עד כה עשויה להגיע ל-7%. 

אז איך חוסכים?

נראה שהכי משתלם זה לשלם במטבע המקומי שכן כך נחסוך כפל עמלות. אם הזמנתם מוצר באנגליה, או שקניתם בחנות באנגליה מוצר אשר מחירו נקוב בליש"ט, עדיף לשלם במטבע הזה. כך תשלמו "רק" את העמלה של חברת האשראי ולא תאלצו לספוג את עמלת ההמרה שהיא בדר"כ גבוהה יותר.

האופציה הזולה ביותר, שאינה רלוונטית לרכישות אונליין, היא הרכישה במזומן. שיטה זו היא כמובן בטוחה פחות ופחות נוחה.אבל היא לא כרורכה בעעמלות מסביב, אלא רק בעמלה שאתם משלמים בעת המרת המטבע בפועל. 

קונים מטח לקראת טיסה לחול? ככה תחסכו כסף!

נוסעים לחו"ל – איזה ביטוח לעשות