חדשות    

ריבית המשכנתא תעלה! בכמה? כנסו לכתבה

המהלך של בנק ישראל בשוק המשכנתאות לא יפגע בבנקים. הבנקים אמנם נדרשים לגבות את המשכנתאות בהון עצמי משמעותי יותר, אבל הם יגלגלו זאת על רוכשי הדירות. במילים פשוטות, הריבית על המשכנתאות תעלה. בכמה? זו כבר שאלה קשה – זה יכול להיות עד 10%, כלומר עלייה ממוצעת של 0.2%-0.4%.

מדובר בפגיעה נוספת ברוכשי הדירות. אלו מחכים בחודשים האחרונים ליישום תוכנית מע"מ אפס, אבל זו עדיין לא עברה, ולא בטוח שתעבור בהמשך;. בינתיים מחירי הדירות עלו בחודשים האחרונים, ומתחילת השנה מדובר בלפחות 2%. ועכשיו מייקרים את המשכנתא.

עדי סקופ, אנליסט הבנקים של בית ההשקעות IBI, סבור דווקא שההגבלה החדה של בנק ישראל צפויה להוריד את הביקוש למשכנתאות. "תיקי האשראי למשכנתאות בבנקים הם בעלי LTV של כ-50-60%. מדובר בשיעורי מינוף מהנמוכים בעולם. אפילו ירידה של 20% במחירי הדירות לא צפויה לפגוע בהון העצמי של הבנקים. גידול בהפרשות להפסדי אשראי עלולים לקפוץ מדרגה בתסריט של מיתון, אך עם שיעורי LTV נמוכים, הסכנה לפגיעה פרמננטית בהון נמוכה יותר מיתר תיקי האשראי של הבנקים. בהקשר זה נזכיר כי הפסדי האשראי בשנים האחרונות במגזר המשכנתאות היו אפסיות. מדובר בצעד משלים להפחתות הריבית האחרונות. מצד אחד, ירידת הריבית מלבה את שוק הנדל"ן. מצד שני, הגדלת דרישות ההון מהבנקים צפויה לצנן את הביקושים לדירות".