רכב ותחבורה    

רפורמת נתיב פלוס – נתיבים באיילון יוסבו לנתיבי תחבורה ציבורית ולרכב מסיע נוסעים

קרדיט: shutterstock

 במשרד התחבורה מוציאים השבוע לדרך רפורמה שתשפיע מאוד על המצב בכבישים הבינעירוניים – הסבת מסלולים בנתיבי איילון ובכביש החוף לנתיבי תחבורה ציבורית, שהנסיעה בהם תותר גם לרכבים עם 2 או 3 נוסעים.

הרפורמה בשם "נתיב פלוס", נועדה לעודד נסיעה שיתופית ולהקטין את עומסי התנועה. על פי נתוני משרד האוצר, כיום מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד על כ-1.2, ומעריכים שאם התפוסה תגדל ל-1.4, בעיית הגודש תקטן משמעותית. לפי המצב כיום, עד 2050 התנועה באיילון צפויה להתקדם בקצב של שעות העומס ברוב שעות היום

נתיבים מסומנים בצהוב

בכביש 2, כביש החוף, מדובר על מקטע ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים – כ-22 ק"מ לכל כיוון. לשני הכיוונים הנתיב הימני שהיה פתוח עד כה לכולם יעבור הסבה. כדי לנסוע בו נדרשים להיות באוטו לפחות 2 נוסעים, כולל הנהג. י לכיוון דרום תותר נסיעת תחבורה ציבורית בלבד גם בשול, בחלקים מסוימים,.

בכביש 20 צפונה (איילון צפון), המקטע הוא ממבוא איילון ועד מחלף חיל השריון. זו הוספת כ-1.8 ק"מ לנת"צ הקיים בנתיב השמאלי בכביש. לאחר ההסבה ל"נתיב פלוס", במשך כל שעות היום תהיה הגבלה על הנסיעה בו. במקטע זה, נדרשים לפחות 3 נוסעים ברכב, כולל הנהג.

בנתיבי איילון מוניות יורשו לנסוע, כפי שהיה עד כה, אך בכביש החוף תותר נסיעת מוניות רק עם נהג + נוסע אחד לפחות. לעומת זאת, אופנועים לא יורשו לנסוע משיקולי בטיחות, בניגוד לעבר.

שוטרים יחלקו קנסות

המצלמות כבר לא משמשות את המשטרה, לכן שוטרים רכובים על אופנועים יאכפו את החוק. משטרת ישראל תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם.

אם נסעתם עם פחות נוסעים מהמותר, אתם צפויים לקנס בגובה של 500 שקל. בשלב ראשון המשטרה תסתפק באזהרה בלבד..

יותר אוטובוסים

אחד החששות הוא שהוספת כלי רכב פרטיים תפגע בקצב נסיעת האוטובוסים באיילון בשעות הבוקר, שכן כיום בשעות אלו מדובר בנת"צ בלבד. עם זאת, צפוי תגבור של אוטובוסים בשני הצירים. לכן יוקצו כ-7.5 מיליון שקל לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

במינהל התכנון מודאגים יותר מתחבורה מאשר מדיור

בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית