חדשות    

רשות ני"ע מעלה סרטונים שבודקים כמה אנחנו יודעים על שוק ההון

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מציינת בימים אלה את שבוע המשקיעים הבינלאומי – World Investor Week 2019 (WIW), זו השנה השלישית. שבוע המשקיעים הבינלאומי נוסד במטרה להעלות את המודעות לחשיבות של חינוך פיננסי ככלי מרכזי לקידום צרכנות פיננסית אחראית בקרב הציבור הרחב. רשות ניירות ערך הישראלית שותפה לקמפיין, שמוביל ארגון IOSCO, הפורום הבכיר ביותר לשיתוף פעולה בין רשויות ניירות ערך בעולם, עם כתשעים רשויות מפקחות ברחבי העולם.

השנה, רשות ניירות ערך בחרה להעלות למודעות את חשיבות הטמעת החינוך הפיננסי באמצעות סדרה של סרטונים קצרצרים בסגנון שאלון רחוב, במסגרתם עוברי אורח נשאלו על  מושגים בסיסיים הקשורים בשוק ההון. במהלך השבועיים הקרובים יפורסמו הסרטונים ברשתות החברתיות של רשות ניירות ערך ואלו  צפויים להמחיש את הפער הקיים בהיכרות עם שוק ההון בקרב הציבור, בדגש על הדור הצעיר ואת הצורך בקידום אוריינות פיננסית. בסיום שבוע המשקיעים הבינלאומי בישראל יפורסם "המדריך לגלקסיה להשקעות בלתי מפוקחות", מסמך הכולל את התובנות שגיבשה הרשות עבור הציבור מטיפול של שנים בנושא. המסמך יפרט על השקעות לא מפוקחות, מאפייניהן, הסכנות הכרוכות ואת הסימנים החשודים שמהווים נורת אזהרה כהשקעה שעלולה להסתיים בהונאה פיננסית.

בשנה הקודמת, בחרה הרשות להעלות למודעות את הסכנות הכרוכות בהשקעות באמצעות רשת האינטרנט והקימה אתר השקעות מזויף (WWW.RNE.CO.IL). האתר פורסם ברשתות החברתיות ולמשך שבוע אחד, גלשו בו למעלה משני מיליון איש, כ – 17,000 איש התעניינו בהשקעה שהוצעה באתר וכ – 160 ביקשו לקבל פרטים נוספים ולמעשה "נפלו בתרמית".

רשות ניירות ערך פועלת, ותוסיף לפעול, למען קידום הידע והאוריינות הכלכלית של כל אזרחי ישראל, בתחום שוק ההון. לחינוך פיננסי בתחום שוק ההון יש חשיבות רבה לציבור כולו, בין היתר, בשל הצורך ההולך וגובר בחסכון ארוך טווח והעלייה בתוחלת החיים. ידע פיננסי הוא כלי עבודה חשוב וחיוני לכולנו, ולא שייך רק למומחים.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "ידע והבנה הם הכלים המשמעותיים ביותר אשר עשויים לסייע לציבור ביצירת הביטחון האישי והכלכלי שלהם ושל בני משפחותיהם. 'העתיד כבר כאן' הוא לא סתם אמרה, אלא המציאות של אנשים ומשפחות אשר בהכרח חייבות להבטיח את עתידן הכלכלי באמצעות השקעה וחיסכון. אנו רואים את מגמת הגידול בתוחלת החיים ולכן קיים צורך אמיתי ביצירת הרגלי צרכנות פיננסית אחראית. השקעה טומנת בחובה הזדמנות, ולצד זאת כרוכה בסיכון ובכך חשיבות תפקידנו להנגיש לציבור את המידע הרלוונטי עבורו לצורך קבלת החלטות השקעה אחריות".