חדשות    

שדרות לקראת גידול משמעותי – בניית 5,300 דירות בשנתיים הקרובות

קרדיט: ששון תירם

שדרות לקראת גידול משמעותי בכמות התשובים שלה. בהתאם להסכם גג בין משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ועיריית שדרות, ייבנו למעלה מ-5,300 יחידות דיור בעיר הדרומית.  תקציב ההסכם כ-1.8 מליארד שקל.

 על פי ההסכם שמוביל משרד הבינוי והשיכון, במהלך השנים 2017-2019 ישווקו בעיר שדרות  כ-5,300 יחידות דיור, וכ- 400,000 מ"ר  מסחר ותעסוקה בשמונה מתחמים בקרקע מדינה. לאלה עשויים להתווסף באישור הוועדה המקומית כ- 1,193 יחידות דיור מכוח תקנות התכנון והבניה, כך שסה"כ צפי יח"ד ישווקו בשנים אלה יעמוד על כ- 6,493 . שימו לב להודעה של משרד האוצר – תוספת הבנייה בהיקף של 5,300 דירות תהיה בשנים 2017 עד 2019 – אבל רבותי המכובדים אנחנו כבר באפריל 2018, על מה אתם בעצם מדברים? כבר עברה שנה וארבע חודשים מתוך ה-3 שנים שבהסכם – האם מדובר בתרגיל – לדווח על משהו שבחלקו כבר היה?

כך או אחרת, באוצר מדווחים כי בנוסף ליחידות הדיור החדשות יוקמו בעיר גם מוסדות ציבור בניהם בתי כנסת, בתי ספר וגנים, מתנ"סים ואולמות ספורט. כלל תקציב ההסכם מסתכם בכ- 1.8 מיליארד שקל מתוכם עבודות הפיתוח מוערכות בכ- 1.5 מיליארד שקל, עלות מוסדות הציבור מוערכת בכ-220 מיליון שקל  ולעבודות שדרוג ישן מול חדש הוקצו כ- 85 מיליון שקל.

שר האוצר, משה כחלון: "הסכמי הגג הם השיטה הטובה ביותר לפתרון משבר הדיור. רק כך מוסדות החינוך, התרבות, הכבישים והתשתיות מחכים לתושבים ולא להיפך. אנחנו כבר עומדים על 450,000 יח"ד בהסכמי גג. מי שמבקר את הסכמי הגג לא קרא הסכם גג מימיו. אנחנו רואים וקוראים את ההתקפות  ומתגברות על תכנית מחיר למשתכן. ככה זה ברפורמות, כמה שתוקפים אותנו יותר זה הסימן שאנחנו מצליחים יותר" .

שר הבינוי והשיכון, אלוף (במיל׳) יואב גלנט: "העיר שדרות היתה עבורי יעד מרכזי להגנה בתפקידים שונים בצה״ל.  החל מסיום מבצע ״עופרת יצוקה״ הביא צה״ל מציאות ביטחונית משופרת לעיר ולסביבותיה. היום אנו גאים להיות שותפים בהמשך פיתוחה ושגשוגה של שדרות יחד עם ראש העיר אלון דוידי וגורמי הממשלה. שדרות היא עיר חשובה ביטחונית ואסטרטגית ומייצגת את האחיזה הציונית בקרקע, בסמוך לגבול, בתנאים קשים. בשנים האחרונות הפכה העיר שדרות לעיר מרכזית בדרום אשר מושכת אליה משפחות צעירות, סטודנטים ותושבים מכל רחבי הארץ. אנו מביאים היום הסכם גג היסטורי אשר יאפשר לעיר להמשיך להתפתח ולקלוט תושבים חדשים ולהקים מרכזי מסחר ותעסוקה נוספים אשר ישפרו ויקדמו את אורח החיים והכלכלה בעיר. אנו פועלים במלוא המרץ להגדיל את מלאי הדירות ולספק פתרונות דיור ואיכות חיים למען הציבור בישראל, בין היתר באמצעות חתימה על הסכמי גג נוספים וקידום התחדשות עירונית בערים השונות. יש לנו אינטרסים מובהקים. אנחנו לא יכולים לאפשר לאויב לצאת ולהגיע לנקודת מוצא שבה במאבק עתידי הוא יגבור עלינו. לא נאפשר שאדמת סוריה תהפוך להיות מקפצה להעברת נשק מפר איזון ללבנון וליצירת צבא איראני שמאיים מעומק סוריה ולפתיחת חזית נוספת ברמת הגולן."

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "הסכם הגג עם שדרות מרחיב את היצע הדיור בדרום ומאפשר לזוגות צעירים ומחוסרי דיור הזדמנות אטרקטיבית לקורת גג נאותה. רמי פועלת להגביר את שיווקי הדיור בכל מקום אפשרי הן בלב אזורי הביקוש והן בצפון ובדרום. ההסכם מצטרף להסכמים הנוספים בדרום הארץ; אופקים, נתיבות,  דימונה, אילת. רמ״י רואה עצמה מחויבת להגדלת היצע יחה״ד ולפיתוח ערי הדרום כמו גם ליתר אזורי הארץ".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "הסכם הגג שחתמנו עליו היום עם משרדי האוצר והשיכון הנו הסכם אסטרטגי ודרמטי לעיר שדרות. ההסכם הוא המשך ישיר להשקעתם של ראש הממשלה ושרי האוצר והשיכון בעיר שדרות. בעבודה על הסכם הגג, ראינו לנגד עינינו רק דבר אחד – את עתידם של תושבי שדרות. מרכיב מרכזי בהסכם הנו הדאגה לשכונותיה הוותיקות בעיר ובזכות ההסכם, נמשיך בעבודתנו לטיפוח שכונות אלו. בנוסף, דאגנו להגדלת ההכנסות העצמאיות של העיר באמצעות אזורי תעשייה, מסחר ותעסוקה, מה שייתן מענה לתעסוקה עבור התושבים החדשים שייקלטו בעיר".

מנכ"ל משרד השיכון, חגי רזניק:"כמי שבגר ופעל בנגב שנים רבות, אני גאה על הסכם הגג החשוב עליו חתמנו היום. חיזוקה של העיר שדרות מקבל ביטוי בהסכם לא רק בשיווק יחידות דיור,כי אם גם בהקמת מוסדות ציבור ובהשקעה חסרת תקדים בפיתוח ובתעסוקה. הסכם הגג שהובלנו מקדם חוסן חברתי אמיתי לשדרות ולנגב".

על רקע הסדר הגג בשדרות, התייחס שר האוצר לביקורת שנמתחה עליו ועל תוכנית מחיר למשתכן מבנק ישראל – כזכור  בדוח שפרסם בנק ישראל על מצב המשק ל-2017 נטען כי תוכנית מחיר למשתכן אינה נותנת מענה מלא, שרבים מהזוכים מבטלים את זכייתם וכי זוגות צעירים רבים מעדיפים לרכוש דירות בשוק החופשי מכיוון שהדירות המוזלות אינן במיקום או בסטנדרט בנייה המתאים להם. כמו כן, נמתחה ביקורת על משך ההמתנה הארוך לדירה ועל כך שחסר דירות באזורי הביקוש.  בדוח היתה גם התייחסות להסכמי גג – חוקרי בנק ישראל הסבירו כי רשויות חלשות שחותמות על הסכמים כאלה מסכנות את יציבותן הפיננסית. הרשויות להערכת בנק ישראל יתקשו בעתיד לממן את הפיתוח והתחזוקה הנדרשים לצורך התוספת העצומה של בנייה למגורים.

כחלון מיהר להגיב כבר אז, ועכשיו הוא ממשיך – "הסכמי הגג הם השיטה הטובה ביותר לפתרון משבר הדיור. רק כך מוסדות החינוך, התרבות, הכבישים והתשתיות מחכים לתושבים ולא להיפך. אנחנו כבר עומדים על 450,000 יחידות דיור בהסכמי גג. אנחנו רואים וקוראים את ההתקפות ומתגברות על תכנית מחיר למשתכן. ככה זה ברפורמות, כמה שתוקפים אותנו יותר זה הסימן שאנחנו מצליחים יותר" . כמו כן, אמר כחלון כי ההתקפות על מחיר למשתכן הם סימן להצלחת התוכנית.

אז אולי יש באמת התקופת מצד אינטרסים, אבל יש גם התקופת מבית, יש גם התקפות מאנשי אקדמיה, יש גם התקפות מצד כלכלנים. עזבו את הקבלנים, נניח שכולם לא אובייקטיבים, אבל מה עם כל הגופים האחרים שטוענים נגד התוכנית, ומה עם האנשים "הפשוטים" שזכו בדירה והתחרטו – גם הם עדות להצלחת התוכנית?