חדשות    

שוק דירות היוקרה – ירידה של 80% בהיקף העסקאות

שוק דירות היוקרה בהאטה משמעותית בשלוש השנים האחרונות. שוק דירות היוקרה אמנם מהווה נתח קטן משוק הדירות בכלל, אבל בהיקף הכספי הוא כמובן משמעותי. אחרי שנשברו שיאים במחירי דירות היוקרה (מאותית מיליונים !) הגיעו שנים קשות יחסית – קשה לדבר על מחירי דירות יוקרה ועל מגמה במחירים האלו, כי אחרי הכל, אין באמת דירות זהות, ולא ניתן להשוות דירה לדירה, אבל אפשר לדבר בבירור על האטה.

לפני כשלושהיקף מכירות דירות יוקרה (מעל 5 מיליון שקל)  היה כ-2 אלפים בשנה.  השנה זה צפוי להיות כ-600-700 דירות, כאשר בדירות יקרות – מעל 10 מיליון שקל, מדובר בעשרות דירות לעומת 400 לפני כשלוש משנים.

ההאטה הגדולה היא בת"א – מרכז דירות היוקרה. עם זאת, צריך להסתכל בפרספקטיבה ארוכה יותר – אם משווים את המצב הנוכחי למצב לפני עשור, מבינים שמדובר בגידול משמעותי, ובעיקר לומדים ששוק דירות היוקרה מאוד תנודתי – יש גלים של ביקושים וירידה בביקושים. לפני כשלוש שנים במקביל לבנייה יוקרתית באזור תל אביב , היקף המכירות עלה ושימש גם לעשירי הארץ וגם לרכישות של תושבים זרים. הביקוש נסגר, ועכשיו מחכים – "לעשירים נוספים". זה יגיע, זו רק שאלה של זמן.

שוק דירות היוקרה גן סובל בעקיפין מהידוק רגולציה על העברת כספים לארץ. בעבר, הלא רחוק, היו רוכשים דירה גם במזומנים. עולים חדשים היו משלמים במזוודות מלאות דולרים. בשנים האחרונות, הרגולציה על העברת כספים הוחמרה. יש פיקוח צמוד על העברת כספים מעל סכום מסויים, מחשש להלבנת כספים. ולכן, זרים כבר לא יכולים להעביר כספים בקלות, הם צריכים לדווח על מקור הכסף. יש כאלו (ולא מעט) שלא רוצים לעשות זאת.

השפעה נוספת על שוק דירות היוקרה היא השקל החזק – במשך תקופה ארוכה מאוד השקל התחזק בעבקיות לעומת הדולר, האירו ומטבעות זרים נוספים. התחזקות השקל בעצם ייקרה את מחירי הדירות (הנקובות בשקלים). כך שמחירי דירות היוקרה הלכו ועלו גם בהשוואה עולמית. השנה זה אחרת – השקל דווקא נחלש, ועדיין, אין התאוששות בשוק דירות היוקרה.