אחזקת דירה    

שטיחים לבית -סוגים, מחירים וטיפים לבחירה נכונה

בבתים רבים בישראל מגיע הרגע הזה. בני הבית מתבוננים ברצפה הריקה מפריטים והדי משעממת, ומחליטים לעשות בה שינוי. אחד השינויים העיצוביים המרכזיים הוא רכישה של שטיחים לבית, שמעבר להיבט האסתטי שלהם מציעים מספר יתרונות אחרים: מדרך נעים למשל או הפיכתם ל"משטח פעילות" של ילדים, שלא צריכים בעקבות זה לשבת על הרצפה הקרה והדי מלוכלכת.

אבל כמה בכלל עולים שטיחים לבית? השיקול הכלכלי סביר להניח שמלווה אתכם בכל החלטה הקשורה לבית שלהם, ורלוונטי גם לבחירה של שטיח. התשובה הפשוטה היא שקשה לתת לכם תשובה פשוטה לשאלה, כי שדה המשחק רחב וכך גם טווח המחירים. המדריך הבא ינסה להסיר לכם חלק מסימני השאלה.

סוגי השטיחים המרכזיים

בין השטיחים השונים אפשר להבחין בהרבה מאד דרכים, כולל הקטגוריה שהם משתייכים אליה – לרוב על פי ארץ המוצא של השטיחים או של הטכניקה המשמשת להכנתם. שטיחים פרסיים מקבלים מקום של כבוד בתחום ונחשבים לפופולאריים, לאיכותיים וגם לאותנטיים. יש שני סוגים מרכזיים של שטיחים פרסיים: עירוניים המאופיינים בצפיפות גבוהה ובמידות גבוהות, ושבטחיים בהן הטקסטורות הן אותנטיות והגודל מעט קטן יותר. שטיחים פרסיים כמכלול מגיעים עם תג מחיר גבוה יחסית, כאשר המחיר של שטיח שכזה בעבודה יד מתחיל לרוב מכ-1,500 שקלים ועלול להיות גבוה מכך פי ארבעה, חמישה או יותר.

שטיחי זיגלר הם מקרה פרטי של שטיחים פרסיים. המקור שלהם הוא פרס כמה מאות שנים אחורנית, אבל העיצוב – שסימן ההיכר שלו הוא פרחים – הוא בהשראת מעצב גרמני שעל שמו נקראים השטיחים. כיום מכינים את השטיחים מצמר, כאשר הבסיס עשוי כותנה. השטיח נחשב לאיכותי ולעמיד במיוחד, כשמבחינה עיצובית הגוונים העדינים שלו מתאימים למי שמחפש מראה כזה. מחיר שטיחי זיגלר הוא ממוצע עד גבוה. שטיח קטן יכול להתחיל מכ-1,250-1,500 שקלים, אבל שטיח זיגלר גדול בעיצוב אמנותי יכול להיות גם בעל חמש ספרות. רוב האנשים בוחרים שטיח עם תג מחיר הנמצא איפשהו באמצע.

את הסקירה של שטיחים לבית ממשיכים עם השטיחים האפגניים, כאשר סימני ההיכר שלהם הם גוונים עזים (האדום בולט מאד) ואריגה של חוטי המשי הצפופים מעל החוטים העשויים צמר. מחיר השטיחים האלה מעט נוח יותר, כאשר שטיח קטן תוכלו למצוא במחיר של כ-300-500 שקלים (אפילו בעבודת יד). לעומת זאת בגדלים משמעותיים המחיר יעמוד על כמה אלפי שקלים.

קבוצה גדולה מאד של שטיחים היא אלה האירופאיים, לרבות שטיחי שאגי. בגדול האריגה של השטיחים האלה נעשית בעבודת יד, כאשר יתרון משמעותי הוא העובדה שאין בהם צמר טבעי – ולכן הם מתאימים לאנשים הסובלים מאלרגיה. השטיחים האל אמנם אמנותיים פחות ביחס לשטיחים שתוארו מעלה, אבל התחזוקה שלהם נוחה ותג המחיר בהחלט אטרקטיבי. תוכלו למצוא שטיח שאגי קטן בעיצוב פשוט בכ-150-300 שקלים. המחיר עולה ככל שהשטיח גדול יותר וככל שהעיצוב שלו יותר מוקפד, כשמחיר של שטיח גדול, מבריק ומעוצב היטב כן יכול להגיע לסביבות ה-2,500-3,500 שקלים. שטיחי שאגי מומלצים על ידי רבים לחדרי ילדים בעקבות המחיר הסביר שלהם והרכות, שהיא דרישת חובה של חלק משמעותי מההורים.

כמובן שהתמונה של שטיחים לבית לא מסתכמת בשטיחים המרכזיים שסקרנו כאן. יש עוד עשרות סוגים ואינספור דגמים שהיריעה קצרה מלתאר, למשל שטיחי לבד, שטיחי כותנה, שטיחים סיניים וכדומה. הסקירה הטכנית הזו לא בהכרח תאפשר לכם להבין "מי נגד מי", כך שאין לדעתנו תחליף לביקור בחנויות השטיחים למיניהן, לשאילת שאלות, להתבוננות בשטיחים וגם למישוש שלהם. תהיה זו עצה טובה לבקש ייעוץ ממומחים לשטיחים, כשחלק מהגורמים הפועלים בתחום יאפשרו לכם לקחת את השטיח הביתה במטרה לנסות אותו ולראות כיצד הוא משתלב במראה הכולל.

אז איך בוחרים שטיח?

במהלך בחירה של שטיחים לבית צריך לשים לב למספר פרמטרים חשובים ביחס אליהם, מעבר לסוג השטיח. הגודל כאמור הוא משתנה מרכזי שמשפיע על המחיר, וגם קובע למעשה את האווירה הנוצרת באמצעות השטיח. בתחום של עיצוב הבית יש הרבה מאד טרנדים שאפשר ליישר איתם קו, כך שנראה שבשנים האחרונות המגמה היא לזנוח מעט את השטיחים הגדולים ושטיחי הקיר אל קיר למיניהם ולעבור לשטיחים קטנים יותר. גם שילוב של מספר שטיחים קטנים בחדר אחד יכול ליצור מראה עיצובי מרשים. המחיר כמובן תלוי במקרה הזה בסוג השטיחים שבוחרים, אבל יש לו פוטנציאל להיות נוח יותר מאשר שטיח גדול ומאסיבי אחד (שחלק משמעותי מהגודל שלו עלול "ללכת לאיבוד" – למשל להיות מונח מתחת לרהיטים). את השטיחים הקטנים תוכלו למצוא בחדרי השינה, בסלונים ובחללים הניטרליים בבית, כאשר הם נפוצים במיוחד באמבטיות (שטיח לאמבטיה לא צריך לעלות יותר מ-100 שקלים) או כשטיחי כניסה לבית. יש חברות שמאפשרות לבחור שטיח בכל גודל שחפצים בו, להבדיל מהגדלים הקבועים וסטנדרטיים, כאשר שטיח מותאם אישית יהיה עם תג מחיר גבוה יותר.

השאיפה שלכם צריכה להיות לשטיח איכותי שמחזיק מעמד שנים על גבי שנים, תוך שהוא שומר על הגוונים, המראה והטקסטורה שלו. יש מספר פרמטרים בשטיח שיכולים להצביע על האיכות הגבוהה שלו. זה מתחיל עם הצפיפות של השטיח, הנמדדת ביחידות של קשרים למטר רבוע או לאינץ' ריבועי. הטווח כאן הוא רחב מאד, החל מכ-80,000 קשר ועד למיליוני קשרים. כלל האצבע הוא שככל שהצפיפות גבוהה כך השטיח צפוי להיות חזק יותר וכך המחיר שלו יעלה.

אלא שהצפיפות לא מגדירה לבדה את טיב השטיח. יש לבחון את סוג הסיבים, תוך שאיפה שהם יהיו חזקים במיחד. בהרבה מקרים עושים זאת באמצעות בחינה ומישוש של השטיח והסיבים שלו, כך שגם מי שאינו מומחה לשטיחים יוכל לזהות לאחר פרק זמן מסוים מה נחשב לסיב חזק יותר ומה פחות. מבחינה טכנית הסיבים החזקים יותר יהיו בדרך כלל אלה המלאכותיים (סיבים סינטתיים), אם כי גם סיבי צמר מאופיינים בחוזק ראוי לציון.

הגוונים של השטיח והעיצוב שלו מגדירים את האווירה הנוצרת, ויכולים להשפיע על הפונקציונליות של השטיח. הגוון למשל מגדיר את האווירה, כאשר בדרך כלל הגוונים החמים יביאו לאווירה חמימה ופסטורלית. מי שרוצה להעניק תחושה של מרחב לשטחים קטנים יחסית יוכל לבחור בגוונים בהירים. יש שטיחים שפשוט יותר לשלב בחל לנתון – למשל השטיחים האוריינטליים המאופיינים במראה קלאסי – ולעומת זאת שטיחים שהשילוב שלהם אינו מובן מאליו. הם יכולים להיות הברקה, אבל מצד שני לא להתאים לחלל ואף לפגוע בו.

העלויות הנלוות של השטיחים

רוב המחיר שאתם משלמים תלוי בסוג השטיח מבחינת חומרי הגלם ועיצוב, וכמובן שגם בעבודה שנעשתה עליו: שטיחים בעבודת יד יהיו מן הסתם יקרים יותר מאשר שטיחים בעיצוב כללי. יש מקרים בהם הבחירה בשטיח בעבודת יד תאריך את משך הזמן הדרוש עד שהשטיח יהיה מוכן, שיכול להגיע גם לשבועות או לחודשים – קחו זאת בחשבון. למחיר השטיח יש להוסיף לפעמים מחיר של הובלה שלו עד לבית וגם התקנה שלו, אם מדובר בשטיח מקיר לקיר. החדשות המעודדות הן שמחיר ההתקנה של השטיחים הוא די מינימלי ועומד על כמה עשרות שקלים בלבד.

במעמד הרכישה של שטיחים לבית אנחנו ממליצים לכם לברר בדיוק מה צריך לעשות לצורך הניקיון והתחזוקה שלו. יש מספר קווי יסוד כלליים אבל גם הוראות ספציפיות לחומרי גלם או לסוגים נקודתיים של שטיחים. מרוב השטיחים תוכלו להסיר את האבק באמצעות שואב אבק סטנדרטי, כשרצוי לבצע שאיבה לפחות פעם או פעמיים בשבוע. ניקיון יסודי רצוי שיתבצע בדרך כלל על ידי חברה מקצועית, כשתדירות של אחת לשנה היא סבירה. כן מומלץ להפוך את השטיח מדי פעם כדי שהלכלוך ייצא ממנו, אבל חשוב להימנע מהטעות הדי נפוצה של חבטות עזות בשטיח. זה אמנם נראה טוב בסרטים, אבל עלול לפגוע בסיבי השטיח פגיעה אנושה מאד.