חדשות    

שיאני החיסכון לפנסיה: יוצאי בריה"מ לשעבר והיהודים הלא חרדים

משרד הכלכלה חושף נתונים מפתיעים הנוגעים לרמת החיסכון לפנסיה בישראל ופערי השכר המגדריים: על אף פערי השכר המגדריים המשמעותיים - הפערים בשיעור ההפרשות זניחים

ניתוח חדש של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה מגלה נתונים חדשים על היקף החיסכון לפנסיה בקרב עובדים ועובדות בישראל. על פי הדו"ח, המבוסס על נתוני 2012 של הלמ"ס, "שיאני החיסכון לפנסיה" הם יוצאי בריה"מ לשעבר והיהודים הלא חרדים. בתווך נמצאים החרדים ויוצאי אתיופיה, עם בין מחצית לשני שלישים המפרישים לפנסיה ואילו בקרב הערבים, שיעור המפרישים צונח ל-35%-39%.

טיפים חשובים לחוסכים לפנסיה!

בחינת הפערים בממוצע ההפרשות לקרנות פנסיה חושפת פער גדול ביותר, בשיעור של 48% הקיים בקרב מועסקים ומועסקות מהמגזר החרדי, לאחר מכן מקרב יהודים לא חרדים (39%) ועולי בריה"מ לשעבר (33%). הפערים הקטנים ביותר, בשיעור של 24% ו-17% קיימים בקרב ערבים ועולי אתיופיה. ניכר, אם כן, שבעוד ששיעור הגברים והנשים המפרישים בתוך כל קבוצת אוכלוסייה דומה, הרי שממוצע ההפרשות לפנסיה יוצר פער נוסף בחוסן הכלכלי של גברים לעומת נשים.

הניתוח אף סוקר את הפער בהכנסה הממוצעת לחודש (ברוטו) בין גברים לנשים, מגיע ל-34% בעוד שהפער בהכנסה השעתית הממוצעת עומד על 15.5%. הפער הגדול ביותר בהכנסה החודשית ברוטו הוא בקרב מועסקים ומועסקות חרדים והוא עומד על 43% בקרב אוכלוסיית העובדות והעובדים מקרב הקהילה. גם בקרב יהודים לא חרדים, עולי אתיופיה ועולי בריה"מ לשעבר הפערים גבוהים ומגיעים לרמה של 33%-37%. הפער המגדרי הקטן ביותר נמצא בקרב המועסקים מהחברה הערבית, ברמה של 22%. בהכנסה הממוצעת ברוטו לשעת עבודה ניכר שהנשים מרוויחות 109% משכרם של הגברים. הפערים הגבוהים ביותר בהכנסה ברוטו לשעה נמצאים אצל החרדים ולאחר מכן אצל היהודים הלא חרדים (24% ו-21% בהתאמה), ואילו הפערים הנמוכים ביותר קיימים אצל עולי אתיופיה (12%) -ככל הנראה בשל העובדה שהן הגברים והן הנשים משתכרים שכר נמוך ביחס לכל הקבוצות האחרות).

כל מה שצריך לדעת על קרנות פנסיה וותיקות

עו"ד ציונה קניג יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה: "ישראל היא בין המדינות המובילות בפערים בהכנסות והנתונים מחדדים את הפערים המגדריים בשכר על פוטנציאל החיסכון לפנסיה של נשים מקבוצות אוכלוסייה שונות. השוואה בין הקבוצות השונות בתוך כל מגדר מעלה תמונה מדאיגה, לפיה קיימים פערים של ממש בין קבוצות אוכלוסייה שונות. בחינת הפערים בתוך כל קבוצה מגדרית בנפרד מעלה מגמות דומות בקרב שתי הקבוצות, למעט אצל חרדים, שבקרבם הגברים משתכרים שכר הדומה יותר לשכרם של הגברים עולי בריה"מ לשעבר ואילו הנשים משתכרות שכר נמוך מעט משכר הנשים הערביות. נשים ערביות אף מרוויחות בממוצע יותר מגברים ערבים בישראל והיחס בין שכרן הממוצע של הנשים לגברים, עומד על 109% לשעת עבודה. לפערים בהכנסה לחודש ולשעת עבודה השפעה גם על כושר ההשתכרות והחוסן הכלכלי בתקופת ההשתייכות לשוק העבודה, אך גם על היכולת לחסוך לתקופה שלאחר הפרישה מהעבודה. ואולם, מפתיע לגלות כי על אף פערים המגדריים בשכר, לא ניכרים פערים מגדריים בשיעורי ההפרשות לפנסיה בכל קבוצת אוכלוסייה. היינו, הבדיקה מצאה כי בקרב כל הקבוצות באוכלוסייה, שיעורי הגברים והנשים המפרישים לפנסיה דומים, עם יתרון קטן לגברים. ניכר, אם כן, שבעוד ששיעור הגברים והנשים המפרישים פנסיה בתוך כל קבוצת אוכלוסייה דומה, הרי שממוצע ההפרשות לפנסיה יוצר פער נוסף בחוסן הכלכלי של גברים לעומת נשים."