חדשות    

שינוי חקיקה: התחרות בשוק האשראי תגבר, תעשיית הפינטק תקודם

FREEPIK

ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע שני חוקים שהגיש שר האוצר שיסייעו להתנהלות העסקית של גופים פיננסיים בישראל. קידום החקיקה יאפשר לנותני האשראי החוץ-בנקאי להוזיל את האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ומשקי הבית.

שוק האשראי למשקי בית והעסקים הקטנים ובינוניים בישראל הוא שוק ריכוזי ביותר שנשלט כמעט במלואו על ידי הבנקים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שמקורות המימון של הבנקים כיום זולים יותר ממקורות המימון של נותני אשראי חוץ-בנקאי.

תיקון לחוק הבנקאות יאפשר את הרחבת מקורות המימון לנותני אשראי חוץ-בנקאי. התיקון יאפשר לנותני האשראי לגוון ולהרחיב את מקורות המימון לצורך מתן אשראי ובכך הוא עשוי להוזיל את עלויות המימון ולאפשר לגופים אלו להתחרות במערכת הבנקאית.

טיוטת החוק תאפשר לנותני אשראי חוץ-בנקאי גדולים, שעומדים בהוראות החוק, להגדיל את תקרת גיוס החוב באמצעות תעודות ההתחייבות מ-5 מיליארד שקל ל-15 מיליארד שקל ולגייס חוב גם באמצעות ניירות ערך מסחריים במגבלות הקבועות בחוק. כך, יתאפשר לנותני האשראי להגדיל משמעותית את מקורות המימון הזולים יותר ולהפחית את התלות במערכת הבנקאית.

בנוסף, יוסרו מגבלות שונות לעניין גיוס תעודות התחייבות מכלל נותני האשראי החוץ-בנקאי. מגבלות אלו הגבילו את מרחב ההתנהלות העסקית של נותני האשראי החוץ-בנקאי ולמעשה מנעו מחלקם לגייס חוב באמצעות תעודות התחייבות.

התיקון השני, הצעת החוק לעידוד פיתוח טכנולוגיה פיננסית בישראל ("חוק הסנדבוקס"), תסייע לחברות הפינטק לפעול בישראל ויוביל לשיפור הרגולציה הפיננסית בישראל.

הצעת החוק נועדה לאפשר הקמה של תכנית ייחודית – "מגרש משחקים רגולטורי" ("Regulatory Sandbox"), ותהווה צעד משמעותי להגברת התחרות וקידום הטכנולוגיה בשירותים הפיננסים בישראל.

התכנית המוצעת מבוססת על מסקנות צוות בין משרדי שרוכז על ידי משרד המשפטים ומשרד האוצר וכלל נציגים מרשות ניירות ערך, בנק ישראל, רשות שוק ההון, הרשות לאיסור הלבנת הון ולמימון טרור ורשות המיסים.

התכנית מקימה "סביבת ניסוי" חדשנית בישראל בשיתוף פעולה של כלל הרגולטורים הפיננסים בישראל כדי לתמוך בפעילותם של גופים פיננסים טכנולוגיים מתקדמים (פינטקים) בישראל.

"מגרש המשחקים הרגולטורי" יאפשר לרגולטורים לתת הקלות רגולטוריות לחברות המשתתפות בתכנית תוך גידור הסיכונים ובכך יקל על חברות הפינטק לנסות את מוצריהן החדשניים בשוק הישראלי ולהטיב עם הצרכנים. בנוסף, כל חברה המשתתפת בתכנית תלווה על ידי את מרשויות הפיקוח הפיננסיות, על מנת לבחון את תרומתה של התכנית לפעילות החברה.

למרות הקורונה- חברת הדירוג Fitch משאירה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על A+

בנק ישראל מודיע על הקלות חדשות באשראי לעסקים קטנים