חדשות    

שירות התעסוקה פרסם את דופק שוק העבודה לחודש ספטמבר- הסגר השפיע לרעה

שרות התעסוקה מפרס היום את דופק שוק העבודה לחודש ספטמבר ממנו עולה כי הסגר השני עליו הוחלט במהלך חודש ספטמבר הוביל לשיא שני של גל נרשמים בשירות התעסוקה. כבר מחודש יולי החלה עלייה איטית במספר דורשי העבודה ביחס למספר המשתלבים בחזרה בעבודה, אולם בחודש ספטמבר גדל מספר דורשי העבודה שנרשמו בשירות התעסוקה ל-205 אלף – פי 3 בהשוואה לחודש אוגוסט, אך נמוך בהשוואה לשיא של 850.5 אלף דורשי עבודה בתחילת הגל הראשון. בעיקר מכיון שמרבית מבקשי העבודה עדיין לא חזרו לעבוד מהגל הראשון.

עיקר דורשי העבודה ששנרשמו כעת הם מתחום המכירות בחנויות, עוזרי הוראה ומסעדנות. כאמור מספר רב מ-944 אלף דורשי העבודה הינם עובדים שפוטרו או יצאו לחל"ת כבר בגל הפיטורים עם הסגר הראשון בחודש מרץ ושעדיין לא חזרו למקום עבודתם, שרות התעסוקה מעריך שייקח שנים עד שכל דורשי העבודה יצאו עבודה ולכן מפעיל כלים של הסבת עבודה וקורסים מקצועיים על מנת למצוא לדורשי העבודה פתרונות מידיים אך מצד המדינה נדרש תכנון ארוך טווח לסיוע לכל אותם דורשי העבודה שלא יצליחו לחזור לשוק העבודה בתום המשבר הנוכחי.

מספר הנרשמים בשירות התעסוקה לפי חודשים

במהלך ספטמבר 2020 חזרו לעבודה כ-25.3 אלף דורשי עבודה. הנתון נמוך לעומת חודש אוגוסט (28.9 אלף), אך יש לזכור כי החזרה לעבודה התבצעה ברובה במחצית הראשונה של החודש. אחד ההסברים לכך נעוץ בשיתוף הפעולה של שירות התעסוקה עם משרד החינוך להסבת אקדמאים להוראה ושילוב של עוזרי הוראה בבתי ספר יסודיים ותיכוניים, שחלקם נרשמו בחזרה כדו"ע מיד עם ההכרזה על הסגר.

בדומה לגל הראשון, מרבית הנרשמים בשירות התעסוקה בחודש ספטמבר הינם עובדים שיצאו לחל"ת (82.6%) גם אם קצת פחות מאשר בגל הראשון. באופן דומה, גם מרבית החוזרים לעבודה במהלך ספטמבר ובאוגוסט (62.0% ו-62.6% בהתאמה) היו מקרב אנשים הנמצאים בחל"ת. שיעור המפוטרים בגל השני גבוה מהגל הראשון (10.2% לעומת 7.4% בהתאמה). ובסך הכל מתוך 944.5 אלף דורשי העבודה 612.6 אלף נמצאים בחל"ת שהם 64.9% מכלל הרשומים בסוף ספטמבר.

הפסקת מערכת החינוך, הובילה לרישום גבוה של עוזרי הוראה, מדריכים ותפקידים נלווים. מכיוון שנשים רבות מועסקות במערכת החינוך, אך ייתכן שגם בגלל שיותר נשים נאלצות לשמור על הילדים, שיעור הנרשמות בחודש ספטמבר (62.7%) היה גבוה אף יותר מאשר בחודש מרץ (57.1%).

התפלגות הנרשמים לפי גיל בחודש ספטמבר דומה יחסית למצב שהיה במהלך הגל הראשון של דורשי העבודה. שיעור הצעירים עד גיל 34 עמד בחודש ספטמבר על 49.5% לעומת 47.0% בתחילת הגל הראשון. ייתכן שההסבר למספר הצעירים הגבוה נעוץ במספר הגבוה של צעירים המועסקים בתחום המכירות והמסעדנות, המהווים כמעט רבע מכלל הנרשמים. בניגוד לצעירים, פחות מבוגרים נרשמים לשירות. ייתכן שזה נובע משיעורי חזרה נמוכים למעגל העבודה בין הסגרים, ומעלה חשש שהסיכוי שלהם לחזור לעבודה לאחר החזרה מהסגר הנוכחי נמוך יותר.

במהלך ספטמבר חלו עליות בשיעור דורשי עבודה בכל הערים המרכזיות. אולם העיר בה נרשמה העלייה המשמעותית ביותר היא אילת עם עלייה של 16.6 נקודות האחוז, כתוצאה מפגיעה בענף התיירות שנסגר בשנית. מה ששם את העיר אילת בחזרה בצמרת האבטלה הארצית.

אחוז האבטלה לפי ערים

הפער בין המשרות הפנויות למספר הגדול של דורשי העבודה מצב אתגר משמעותי בפני הממשלה. בדומה למדינות אחרות גם בישראל קיימת אי-וודאות של שוק העבודה והחשש פן עסקים רבים עלולים להביא לפיטורים גדולים (בדומה לארה"ב בשבועיים האחרונים), עלול להקשות על ההתאוששות. חוסר הוודאות הממושך אינו מאפשר למעסיקים להרחיב את עסקיהם ולהגדיל את הביקוש לעובדים (לפי הלמ"ס, במהלך אוגוסט היו 58.7 אלף משרות פנויות בלבד לעומת 99.8 אלף משרות בתקופה המקבילה שנה לפני כן).

שילוב של מודלים לעידוד תעסוקה, כגון: מודל שיתוף המשרות הקנדי בו מעסיק מפצל מסרה אחת מלאה ומקצועית לשני עובדים בחלקיות משרה והמדינה משלימה את השכר ומשלמת דמי אבטלה חלקיים לעובדים, ובמקביל מאפשרת להם לחזק את המיומנויות שלהם, יכול לסייע להתאוששות שוק העבודה והתמודדות טובה יותר עם משק בו מספר המשרות מצומצם יחסית ומספר דורשי העבודה גבוה.

הביטוח הלאומי ישלם דמי אבטלה גם על ימי החג

החיים שאחרי החל"ת: כל מה שצריך לדעת על החזרה לעבודה בשגרת קורונה

חל"ת בדרך לפיטורים – כן זה יקרה לרבים – מה עושים?