חדשות    

כלכלני בנק לאומי- בנק ישראל יצטרך להמשיך להתערב בשווקים

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק כותבים בסקירתם השבועית כי "מדד חודש ספטמבר שירד ב 0.1% (היה נמוך במעט מהתחזיות המקודמות) מבסס את ההערכה כי סביבת האינפלציה בישראל ממשיכה להיות שלילית. בחודשים הקרובים, ובעיקר אל תוך שנת 2021 צפויה סביבת האינפלציה לעלות במתינות אולם לא נראה שתגיע אף לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים. על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה ובתוספת להאטה במשק על רקע המגבלות והסגר של החודש האחרון לא בלתי נמנע כי בנק ישראל יכריז השבוע על שימוש בעוד כלים מוניטאריים כגון: הרחבת תכנית הרכישות של אג"ח ממשלתי, השקה אפשרית של הלוואות לבנקים בריבית אפסית ותיתכן אף הורדת ריבית נוספת של עד 10 נקודות לרמה האפס. האפשרות להרחבת הפעילות של בנק ישראל נתמכת גם בהמשך מגמת התחזקות השקל והעובדה כי השקל חזר להיסחר ברמות השיא מול סל המטבעות". עוד הם מציינים כי, "מהשוואת מחירי העסקאות בדירות שבוצעו בחודשים יולי 2020 – אוגוסט 2020, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני 2020 – יולי 2020, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.3% ובהשוואה לתקופה המקבילה ב-2109, מחירי הדירות עלו ב-2.3%. במחירי דירות חדשות ישנה עלייה מחירים.

"במבט קדימה, מדד חודש אוקטובר צפוי להיות בטווח של מינוס 0.1%  – פלוס 0.1%. שיעור ירידת המדד בשנת 2020 צפוי להסתכם במינוס 0.8% עד מינוס 0.4%. בשניים עשר החודשים הקרובים שיעור עליית המדד צפוי להיות 0.6-1.0%."

עוד מציינים בפמן ורזניק כי "סביבת האינפלציה בארה"ב מתייצבת", ומוסיפים, "הקצב השנתי של האינפלציה הוא נמוך ביותר מאז 2012. כאשר האבטלה עדיין קרובה ל -8%, ושוק העבודה הולך ומאט, נראה שרכיב השירותים במדד יהיה חלש יחסית בחודשים הקרובים."

ועוד בעולם – "נתוני סחר החוץ בסין מחזקים את ההערכה כי ההתאוששות מהמגפה בסין הינה מהמהירות בעולם. ההתאוששות המהירה של סין באה לידי ביטוי בביצועים עודפים של שוק המניות בסין"; העלייה בייבוא של סין מצביעה על כך שההשקעות מקומיות הריאליות נותרו חזקות. גם היצוא נותר חזק, ככל הנראה הודות לעליית המכירות הקמעונאיות לאחרונה בקרב שותפי הסחר הגדולים של סין. היבוא הסיני היה חזק מהצפוי בספטמבר, ועלה משיעור שינוי שנתי של מינוס 2.1% באוגוסט לעלייה של 13.2% בספטמבר (במונחי דולריים). במונחי נפח ריאלי, נראה שצמיחת היבוא הייתה חזקה עוד יותר. היבוא של סחורות חקלאיות ותעשייתיות מתחזק, כאשר האחרון הצביע על המשך העוצמה בהשקעות בתשתיות ובבנייה." השניים מוסיפים כי " לצד ההתאוששות הכלכלית המהירה בסין, מדדי שוק המניות של סין עולים במהירות; לשם המחשה, מדד CSI 300  עלה ב כ -20% עד כה השנה עד כה ו -40% לעומת התחתית בחודש מרץ. אלו הן עליות הרבה יותר גדולות מאשר ברוב השווקים האחרים בתקופה זו."