מדריכי דירה ומשכנתא    שכונות    

שכונת אפקה, תל אביב – תעודת זהות

צילום: ויקיפדיה. dr. avishai teicher

מעודכן ל-08/2021

על השכונה

זו שכונה בצפון העיר תל אביב, השוכנת צפונית לנחל הירקון. מקור השם אפקה הוא, על שם "אגודת אפק" שהוקמה בשנת 1943 ואשר הקצתה את הקרקעות לאנשים שרצו להתגורר בשכונה. חלקים משכונת אפקה שוכנים על אדמות הכפר הערבי שייח' מוניס ששכן בסמיכות לשכונה עד לשנת 1948.

. אופיה של השכונה השתנה עם השנים: משכונה קהילתית עם בתים צנועים הפכה אפקה לשכונה כפרית ויוקרתית עם בתים וחצרות פרטיות מטופחות. שטחה: 534 דונם

גבולות השכונה

השכונה גובלת במזרח-בנתיבי איילון, בדרום-באוניברסיטת תל אביב, במערב-בשכונות רמת אביב ג' ונווה אביבים ובצפון-ברמת אביב ג'. השכונה מחולקת לשני חלקים המופרדים על ידי רחוב קק"ל – אפקה צפון, ואפקה דרום, הקטנה בהן.

היסטוריה

השכונה נוסדה בשנת 1955, על ידי מפקדי ההגנה, שחיפשו מקום מתאים להקים שכונה עבורם ועבור משפחותיהם ובחרו באתר זה לקניית קרקע ולבניית בתים למגוריהם. השכונה הייתה נחשבת מרוחקת העיר, עד להקמת אוניברסיטת תל אביב בסמוך, אשר הובילה לפיתוחה של השכונה והפיכתה, בזכות הקירבה לאוניברסיטה, למקום מגורים מבוקש יותר.

עם השנים כאמור השתנה אופי השכונה, מאופי קהילתי לשכונת יקורה, ולאחת השכונות היקרות בתל אביב.

אוכלוסייה

מדד חברתי-כלכלי  9 מתוך 10, כמעט מחצית אקדמאים, 40% צווארון לבן, משפחות צעירות ותושבים ותיקים

נדל"ן

מחיר ממוצע לדירה 2,600,000 שקל. מאמצע 2018 ירידה מתונה במחירים. אין הרבה עסקאות בשכונה

סוג בנייה

ריבוי בתים פרטיים – וילות וקוטג'ים – לצד בתי רבי קומות נמוכים של ארבע קומות.

חינוך

בשכונה היד אבנר – בניין המחלקה לגאוגרפיה של אוניברסיטת תל אביב, וכן נקודת שיטור למשמר האזרחי, קרוי על שמו של אלוף אלימלך אבנר. המבנה שתוכנן על ידי האדריכל סם ברקאי, תוכנן במקור כבית הקהילה של השכונה הוקם באמצעות כספי "עמותת אפקה", ולאחר שהעמותה פשטה את הרגל, הוחכר המבנה בשנת 1971 לאוניברסיטת תל אביב.

בשכונה אין בתי ספר וגנים ותושבי השכונה לומדים בשכונות הסמוכות.

מבני ציבור ומסחר

בית הלוחם – קומפלקס המשמש את פצועי צה"ל למרגוע וספורט. סובלת ממיעוט מרכזי מסחר, בשכונות הסמוכות מרכז שוסטר, קניון רמת אביב ג' וכדומה

אנדרטאות

כיכר ע"ש ארגון ההגנה בכניסה לעיר.

כיכר אגודת אפק – מעגל תנועה אשר נחנך לאחרונה ובו הונצחה האגודה שהובילה להקמתה של השכונה.

פארקים וגנים

גן קרטר – הגן הוותיק בשכונה,  גן ציבורי הכולל מתקני שעשועים, וכרי דשא גדולים.

תחבורה

כיוון שרוב הבתים פרטיים אין מצוקת חניה ועומסים בתוך השכונה עצמה, תחבורה ציבורית רבה בקרבת מקום. רכבת האונבירסיטה במרחק 10 דק הליכה. עם זאת, מחסור בחניה ציבורית

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים מהאוכלוסייה, מהביטחון האישי, מהשטחים הירוקים. פחות מרוצים מאפשרויות הבילוי והקניות

בנייה

מתוכננים תמ"א 38 בבניינים ישנים מסוג הריסה ובנייה. שותפות של החברות קיו נדלן, אקרו נדל"ן וקבוצת תדהר קידמה תוכנית פינוי־בינוי בשכונת אפקה בצפון תל אביב. במסגרת הפרויקט ייבנו 20 בניינים בני 6 עד 9 קומות, ובהם 340 דירות, וייהרסו תשעה מבני רכבת בני שלוש קומות ו־113 דירות. נכון להיום מוקפאים היתרי הבנייה באזור.

מעוז אביב, תל אביב – תעודת זהות

עיריית תל אביב מחייבת יזמים לעבוד עם שמאים במחיר הגבוה ממחיר השוק

למה הארנונה בתל אביב נמוכה?