חדשות    

"שכר הדירה באזורי הביקוש יעלה"

אבל…זה לא מדאיג את כלכלני לאומי. "הנתון הזה לא בהכרח מעיד על קיטון מדאיג בהיצע הדירות העומד להשכרה בישראל. זאת, מאחר ורבים ממחוסרי הדירות, רוכשי הדירה הראשונה, הם משקיעים דה-פקטו, המעמידים את דירתם להשכרה מיד עם קבלת המפתח", כותבים בלאומי ומוסיפים – "לאור זאת, ועל רקע הגידול שחל בהיקף הבנייה בשנים האחרונות,  העלייה במחירי השכירות ברמה הארצית עשויה סוף סוף להתמתן בהדרגה בשנים הקרובות. בפרט אם תתממש בשנה הקרובה עלייה בגמר הבנייה, תוך המשכה בשנים הקרובות לסביבות כ-50 אלף דירות גמורות בשנה. קצב הגידול השנתי במספר משקי-הבית".

 

בנק ישראל התריע מספר פעמים בעבר כי לא מעט מרוכשי דירה ראשונה, בעיקר במחיר למשתכן, הם משקיעים בפועל. הבעיה הזו נחשפה אצלנו מספר פעמים – אנשים שגרים ברמת גן קונים לפתע דירה במעלות תרשיחא. הם חושבים שהם ישכירו אותה במחיר טוב, ויוכלו לשכור באזור המרכז. הבעיה שמציפים את הפריפריה בדירות מחיר למשתכן וממש לא בטוח שהמחרים שם מבטאים הנחה כלשהי, מעבר לכך – רבים מהרוכשים הם סוג של מיני משקיעים, וכשהפרוייקט כולו או רובו מיועד להשכרה, אז מחיר השכירות יורד.

כלפי משקיעים אלו (שזו דירתם הראשונה) לא ננקטו צעדי מיסוי בשנים האחרונות, בעוד שנגד משקיעים עם שתי דירות ומעלה היו צעדים משמעותיים ופגיעה שמטרתה פשוט להרחיקם מהשוק.

נכון להיום 5% ממשקי-הבית, סדר גודל של 100 אלף משפחות – הם בעלי דירה אחת – שאינם גרים בה, לעומת פחות מ-2% בשנת 2010.

 

 על פי כלכלני לאומי "אותה קבוצה מתאפיינת ברכישת דירות זולות ומרוחקות יחסית מאזורי הביקוש, כך שתיתכן שונות משמעותית במגמות שיאפיינו את שוק השכירות בין אזורי הביקוש – גוש דן וירושלים – לבין האזורים הפרבריים והפריפריאליים יותר. באזורי הביקוש צפויה בטווח הקצר והבינוני המשך מגמה של עלייה במחירי השכירות ובשיעור המגורים בשכירות, לאור הצפי שמחירי הדירות שם יישארו גבוהים יחסית ומעבר להישג ידה של מרבית האוכלוסייה הרלוונטית לשוק השכירות. צפי זה מתבסס, מחד גיסא, על הביקוש המבני הגבוה הקיים למגורים באזורים אלה; ומאידך גיסא, על הגידול האיטי הצפוי בהיצע, לנוכח מחסור בעתודות קרקע פנויות למגורים באזורים אלה ולאור הקצב האיטי שמאפיין את תהליכי ההתחדשות העירונית. כלומר, מחירי הדירות הגבוהים יוסיפו וידחפו את משקי-הבית הרבים שמעוניינים לגור באזורי הביקוש העיקריים אל שוק השכירות".

העדפה לשכירות

בשנים האחרונות יותר אנשים בוחרים בשכירות. בעשור האחרון, לאור העלייה החדה יותר במחירי הדירות לעומת מחירי השכירות,  חלופת המגורים בשכירות אטרקטיבית יותר בחישוב כלכלי בהשוואה לאפשרות לקנות דירה למגורים. כמו כן, מעדכנים כלכלני לאומי – "הסבר אחר לעלייה של שיעור המגורים בשכירות, בפרט בקרב משפחות צעירות, הוא שינויים באורח החיים של צעירים, ובפרט עליית גיל הכניסה לשוק העבודה (לאור הגידול במספר שנות הלימוד), אשר משפיעה לשלילה על היקף צבירת ההון של משפחות צעירות ועל יכולתן לרכוש דירה".

"גם לתוכנית מחיר למשתכן יש כמובן השפעה גדולה. גם כאשר משקי-בית זוכים בדירות במסגרת ההגרלות. הם צפויים ברובם לאכלס את הדירות רק בעוד מספר שנים, שכן רוב הדירות במסגרת התכנית טרם החלו להיבנות. לפיכך, גם משקי-הבית הזוכים אינם מקטינים בעת הנוכחית את הביקוש שלהם לשכירות".