אחזקת דירה    

תאורה לבית – מה הסוגים? כמה זה עולה? ואיפה קונים?

מסתבר שלא זול – תלוי כמובן מה סוג התאורה ואיפה קונים אבל זה מתחיל בכמה אלפים טובי ומגיע לעשרות אלפי שקלים. אז איך לבחור נכון?

תאורה לבית זה עניין חשוב מאוד לא צריך לספר לכם למה התאורה המלאכותית שאתם מתקינים בבית שלכם חשובה כל כך. אמצעי התאורה השונים מהווים כלי מרכזי בדרך לתפקוד התקין בבית, יכולים ליצור אווירה וכיום גם מאופיינים בכמה שיותר נוכחות ויזואלית. יש כיום היצע רחב מאד של דגמים שאפשר לבחור מהם, כאשר ההבדלים הן ברמת גופי התאורה, הנורות והעיצוב הכולל גם יחד. הכנו עבורכם מספר דגשים שיסייעו לכם לבצע את ההחלטות הטובות ביותר ברכישת אמצעי תאורה לבית.

ההחלטה הראשונה: סוג הנורה

תורת הנורות מדברת בגדול על ארבעה סוגים של נורות. הסוג הראשון והדי ערכאי הוא נורת הליבון, נורה שבה מתקינים במיכל העשוי זכוכית חוט להט. הבעיה העיקרית של הנורה הזו היא הבזבוז המשמעותי של החשמל שנעשה כאן, יחד עם אורך החיים הקצר: נורה אחת מספיקה לכאלף שעות שימוש – זה אמנם נראה גבוה, אבל נמוך משמעותי מהסוגים האחרים. היתרונות של נורת הליבון הם יצירת אור חם ונעים, יחד עם הרגשה נוסטלגית שמקבלים האנשים הנכנסים למקום בו היא מאירה.

נורות הלוגן, העשויות מזכוכית קוורץ לתוכה מחדירים את גז ההלוגן, נחשבות למוצלחות פי כמה. הן חסכוניות הרבה יותר באנרגיה ויכולות להאיר בערך פי שניים יותר זמן מאשר נורות הליבון. האור שמופק כאן מאופיין במסירה טובה של צבע. את הנורה ניתן למקם באזורים שונים בבית, כאשר מבחינת דפוסי התאורה היא תתאים במידה רבה לגופים אשר תולים על גבי התקרה וכן למנורה המבוססת על עמעמים (דימרים).

נורות פלורסנט תופסות מקום של כבוד בבתים, ותוכלו למצוא אותן בחדרי ממ"ד, במטבחים ועוד. אלו הן נורות מאסיביות יחסית שמפיצות אור חזק ולבן, שלא מתאים לכן למי שמחפש תאורה עדינה. כמו כן תאורת הפלורסנט עלולה לחמם את החדר. אחד היתרונות המשמעותיים שלה הוא הנצילות המקסימלית, כשנורה אחת – שמחירה לא אמור לעלות יותר מכמה עשרות שקלים – אמורה להספיק לכ-15,000 שעות שימוש. הנורה נחשבת לחסכונית בערך פי שישה ביחס לנורת הליבון.

את הסקירה אנחנו מסיימים את נורות שהן במידה רבה המילה האחרונה בתחום – נורות הלד. התאורה האלקטרונית הזו נחשבת למוצלחת בשל ההיבט האקולוגי שלה, החיסכון שהיא מאפשרת בחשמל ואורך החיים הגבוה משמעותית מכל הסוגים האחרים. נורת לד אחת יכולה להחזיק מעמד היטב עד כ-50,000 שעות שימוש.

בכל אחד מהמקרים מומלץ לחשוב מהו הגוון שמצפים לו, מכיוון שבתחום העיצוב הגוון מהווה עולם ומלואו. הנטייה כיום היא לגוונים טבעיים בעלי נטייה להיות קרים, גם מכיוון שקר הוא לרוב חסכוני יותר מבחינת צריכת החשמל. התאורה יכולה להיות יחד עם זאת כמעט בכל גוון אפשרי, כשהבחירות הנפוצות הן כמובן צהבהב או לבן. את הבחירה עושים בהתאם לאווירה שרוצים ליצור, לעיצוב הקיים אבל גם על פי החדר הרלוונטי. בחדרי שינה לדוגמא רבים ממליצים שלא להשתמש בתאורה בעלת גוון לבן בוהק, אלא בגוונים צהבהבים וחמימים יותר.

גוף התאורה

לאחר שמחליטים מהו סוג התאורה שחפצים בה, צריך לחשוב על הצורה שלה וגם המיקום שלה ביחס לחדר. גם כאן יש הרבה מאד אפשרויות. את החלוקה הראשונה מבצעים בהתאם לאופן ההתקנה של גופי התאורה. ישנם גופי תאורה תלוייה הנחשבים במידה רבה לפתרון קלאסי שיכול להתאים תמיד, בלי קשר לעיצוב החדר בו בוחרים למקם את התאורה. אתת המנורות האלה תזהו על ידי החוט או המוט היוצאים מהתקרה, כאשר הנורה עצמה יכול להיכנס לאהיל או לגוף תאורה מרשים אחר. יש כאן היצע רחב מאד של אפשרויות, כאשר מבחינת התאורה תקבלו כאן פיזור נעים של האור ואפשרות לתאורה ממוקדת יחסית (תלוי במאפיינים האחרים). למנורות התלויות יש נוכחות משמעותית מבחינה ויזואלית. מן העבר השני של המשוואה המנורות עלולות לפזר אור בצורה שאינה אחידה, או לחלופין בצורה ממוקדת "מדי" שתצריך פתרונות תאורה משלימים. בגדול המנורות התלויות מתאימות יותר לחללים גדולים יחסית ופחות לחדרים קטנים או לחללים בהם התקרה היא נמוכה.

גופי תאורה צמודי תקרה, כפי שאפשר להסיק משמם, "יחוברו" אל התקרה בצורה ישירה בלי שניתן יהיה לראות ולו בדל של חוט. חלק מהמאפיינים והיתרונות של גופי התקרה תלויי התקרה נוכחים גם כאן, אבל עם מספר הבדלים. כך למשל האור של צמודי התקרה (שמתאים אף הוא לחללים גדולים) יכול לאפיין גם תקרות נמוכות יחסית. מנגד יש שטוענים שהאור המופץ כאן הוא חזק מדי, וכן שהגופים לא משמעותיים יותר מדי מבחינה אסתטית. שילובם בחלל הנתון נחשב למלאכה מורכבת באופן יחסי.

הסוג הבא של תאורה לבית הוא גופי תאורה שקועים, שיכולים להיות שקועים בתקרה או בקיר גם יחד. את הגופים האלה פשוט מאד להתאים לחלל, כאשר הם יוצרים מראה מוקפד ונאה מבחינה אסתטית. התאורה השקועה מתאימה מאד לנורות הלד, שאל היתרונות שלהם התייחסנו קודם לכן. ההתקנה הראשונית של תאורה שקועה נחשבת מצד שני למורכבת יחסית, כאשר לרוב יש צורך בעבודות גבס או קונסטרוקציה כדי ליצור את התשתית. כמו כן העיצובים כאן הם בסיסיים יחסית, כך שלא מובן מאליו שתקבלו דרך התאורה את תחושת ה"וואוו" שאתם אולי מצפים לה. יש שטוענים שהתאורה השקועה מתאימה כמו כפפה ליד למאפייני העיצוב המודרני.

מנורות עמידה נחשבות לסוג אלגנטי מאד של תאורה לבית, ויכולות להתאים למי שמחפש "חיזוק" של התאורה הקיימת: למשל תאורה לעמדת קריאה, לשולחן עבודה או לפינת אוכל. אם אתם מחפשים תאורה שתהיה פריט עיצובי לכל דבר ועניין, זהו פתרון מצוין. המנורות מציעות אווירה אינטימית מצד אחד, אבל מבחינת התאורה הן מוגבלות ולא מספיקות כשלעצמן להאיר את הסביבה בצורה שמצפים לה. הן גם תופסות מקום, כך שזה לא מובן מאליו שהמנורה תתאים בחללים קטנים יחסית. מנורות קיר, סוג נוסף, מציעות אף הן תאורה נקודתית ופריט אסתטי דקורטיבי, אבל מנגד התאורה כאן בעייתית ולא תמיד המנורות משתלבות בסביבה בצורה ראויה.

חשיבותה של גמישות

בשנים האחרונות אנחנו רואים דרישה הולכת וגוברת לגמישות בעיצוב הבית, וזה בא לידי ביטוי בתאורה במספר מובנים. הדבר הראשון הוא הרצון של חלק מאיתנו לקבוע רמות שונות של תאורה, ולא רק כיבוי והפעלה לסירוגין. ניתן לעשות זאת באמצעות אותם דימרים, שיכולים להתאים את התאורה לסוג הפעילות שלנו באותו חלל וגם לאווירה שרוצים ליצור: נניח אווירה רומנטית. מחיר של עמעם מתחיל מכמה עשרות שקלים ועשוי להגיע למאות שקלים, תלוי בסוג שלו, במנורות שהוא מתאים להן ובפונקציות שהוא מציע עבור המשתמשים.

דוגמא נוספת היא ספוטים, שנחשבים לטרנד משמעותי מאד בתחום העיצוב כיום. הספוטים מאירים אף הם את החלל באופן ממוקד, כשהגמישות כאן היא בהזזה שלהם בהתאם למקום שמעוניינים להאיר. לרוב נתלים הספוטים על ידי מסילה, אם כי יש שבוחרים בספוטים במיקום קבוע בחלל.

כמה זה עולה?

בהתאם לאבחנות הדי רבות שעשינו כאן, ברור שניסיון לספק תשובה חד משמעית לגבי העלות של תאורה לבית נידון לכישלון – צריך להתבונן הן בסוג הנורה, הן בגוף התאורה ובמיקומו והן בצורך שיכול להיות קיים לפעמים להתקנה או לפעולות הכנה לקראת השמתם של גופי התאורה. הפתרונות הבסיסיים לא אמורים לעלות יותר מכמה עשרות שקלים (וכך גם רוב הנורות), אבל מנגד תמצאו פתרונות מתקדמים ומעוצבים יותר שמביאים להתייקרות של תג המחיר בהתאם. בדרך כלל גופי תאורה דוגמת אלה שתוארו מעלה יעלו מאות שקלים, אבל המחיר עשוי להתקרב גם לרף ארבעת הספרות. מי שמחפש תאורה מרשימה ומוקפדת במיוחד, עד לרמה של יצירת אמנות עיצובית של ממש (למשל תאורה לבית בעיצוב מיוחד או בייצור אישי), צפוי לשלם על כך יותר. מחיר של אלפי שקלים לתאורה הוא בהחלט בגדר אפשרות שעשויה להתגשם במצב הדברים הזה.