משפט    

תביעה ייצוגית – מה זה, איך מגישים, כמה עולה ומה הסיכוי לזכות

מעודכן ל-07/2019

מדי פעם אנחנו שומעים על תביעות ייצוגיות,  חלק ממש משנות התנהגות של חברות, חלק נדחות, חלק מעלות סוגיות וחלק נשכחות. אבל מה זה בכלל? תביעה ייצוגית, או בשמה הרשמי תובענה ייצוגית, היא תביעה של אדם כלשהו בשם קבוצה. למה שכל אחד לא יתבע בעצמו? העיקרון של תביעה ייצוגית הוא נזק שנגרם להרבה אנשים אך הנזק ליחיד קטן יותר ולא מצדיק עלויות תביעה. התובע בפועל מקבל פיצוי גדול יותר על טרחתו.

הנושאים שבהם עוסקת תביעה ייצוגית רחבים, הם נוגעים בין היתר בהגנת הצרכן  – כמו הטעיית מחירים או הקפצת מחירים, בבנקאות – עמלות מנופחות, בביטוח, בהגנת הסביבה. לצד חרמות צרכנים, מחאות ושיימינג ברשתות החברות תובענה ייצוגית היא גם כלי מחאה של הצרכן נגד הגופים הגדולים.

איך מגישים תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית מגישים ככל תביעה אחרת לבית המשפט, אך בנוסף יש לבקש לקבלה כייצוגית. כך היו מקרים שבית המשפט דחה תביעה ייצוגית כי לא נגעה לקהל מספיק גדול או אפילו כי התובע לא היה ניזוק אישית.

אם התביעה מאושרת כייצוגית, רק אז  התובע מוכר כתובע ייצוגי. התנאים שצריכים להיות כדי שתביעה תוכר כייצוגית הם:

  • עילה אישית לתובע
  • בית המשפט סבור שיש סיכוי לתובע לזכות, כלומר יש עילת תביעה
  • יש עילת תביעה "משותפת", המהווה בסיס משותף לתביעה של קבוצה גדולה של תובעים,מלבד התובע הספציפי.  ואין אפשרות או כדאיות לכל תובע להגיש תביעה בנפרד
  • הגמול או הפיצוי צריך להיות אחיד
  • התובע הוא תובע הולם, כלומר לא תובע סדרתי, לא רודף פרסום וכד', פועל מתום לב ולא כדי לסחוט או למוטט את הנתבע, וכן באי כוחו

לבית המשפט יש פנקס שבו מופיעות התביעות הייצוגיות שאושרו או מחכות לאישור, ומגיש התביעה צריך לבדוק בפנקס האם יש תובענה דומה שתלויה ועומדת בבית המשפט. אם יש כזו – על התובע לציין זאת ב'בקשה לאישור' שהוא מגיש לבית המשפט.

את התביעה ובקשת האישור יש להגיש בבית המשפט אשר לו הסמכות העניינית והמקומית לדון בתביעה מן הסוג הזה. [סמכות עניינית נקבעת לפי נושא התביעה ואו גובה סכום התביעה. סמכות מקומית – לפי מיקומו של התובע ואו הנתבע].

אם התובע החליט להסתלק מהתביעה כייצוגית,  יברר בית המשפט אם הסיבה היא לא מעין שוחד כמו העברת כספים במסלול שאין בו שקיפות או שהגמול לא משקף את צורכי התובעים.

במקרה שהתובע מחליט להסתלק מהתביעה הייצוגית,  בית המשפט יכול לדחות את בקשתו ולדרוש ממנו להמשיך בתביעה, לדרוש תובע ייצוגי אחר, לקבל את ההסתלקות מהתביעה ואת ההסכם בין התובע לנתבעים או לדרוש הסכם אחר.

מי רשאי לתבוע תביעה ייצוגית

  1. יחיד שניזוק מהעילה  ומשותפת לכלל הקבוצה בשמה הוא תובע – בשם אותה הקבוצה.
    2. רשות ציבורית שבתחום אחת המטרות הציבוריות שבהן היא עוסקת בוצע המעשה שבגינו תובעת – בשם קבוצת האנשים שנפגעו מן המעשה.
    3. ארגון שבתחום אחת המטרות הציבוריות שבהן הוא עוסק בוצע המעשה מעורר התביעה – בשם קבוצת האנשים שנפגעו מן המעשה, אך ורק אם התובע השתכנע שאין ביכולת אדם פרטי להגיש את התביעה

הגמול בתביעה ייצוגית

פיצוי בתביעה ייצוגית יכול להיות החזר,  פיצוי או צו מניעה שאחיד לגבי  הקבוצה, גם אם לא נקטו חלק פעיל בתביעה. כך למשך תובע ייצוגי יכול לטעון להקפצת מחירים אצל ספקית אינטרנט, והגמול יהיה החזר כספי לכל מנויי החברה.

אם תביעה ייצוגית התקבלה לא יוכלו תובעים יחידים לתבוע בגין אותה עילת המקרה.

פיצוי לתובע הייצוגי

במקרה שהתביעה מתקבלת לתובע הייצוגי מגיע פיצוי מוגדל  לעומת הקבוצה, בגין הזמן והטרחה שלקח על עצמו. פיצוי זה נקבע כדי לעודד אנשים להגיש תביעות ייצוגיות וכדי שלא יוותרו בגלל הזמן והטרחה, וכך הצרכן או הקבוצה יקבלו מה שמגיע להם.

תביעה ייצוגית אצל היועץ המשפטי

כדי למנוע הסדרים הפוגעים באינטרס הציבורי, כגון סגירת תובענה בפיצוי גבוה לתובע, אך בפיצוי נמוך לכלל הניזוקים, החוק מחייב לעדכן את היועץ המשפטי לממשלה בפרטי ההליך כדי שיבדוק בקפידה כל ההסדר. על התובע להביא בחשבון שהיועץ המשפטי יכול לפסול הסדר,אם הפיצוי לתובע גבוה מדי או לחלופין נמוך מדי לקבוצה.

אגרת תביעה ייצוגית ותביעות סרק

כיוון שהרבה פעמים לפני שהתביעה מגיעה לדיון בבית המשפט, הצדדים מגיעים להסדר נוצר חשש שתובעים ייצוגיים יתבעו עבור הפיצוי הגבוה והתמריץ. ומחשש מעודף תביעות ייצוגיות לא מוצדקות, הכנסת אישרה אגרת תביעה ייצוגית.

המגישים בקשות לאישור תובענות ייצוגיות לבתי משפט השלום, נדרשים  לשלם אגרה בסך 8,000 שקל – 3,000 שקל עם הגשת הבקשה, ואת ה-5,000 שקל הנותרים בסיום ההליך. במקרה של הגשה לבית המשפט המחוזי, גובה האגרה יהיה כפול – 16 אלף שקל, כאשר 5,500 שקל מתוכם ישולמו עם הגשת הבקשה, והיתרה תשולם בסיום ההליך.

על האגרה הוטחה ביקורת שהיא מרחיקה תובעים מוצדקים ופוגעת בצרכנים.

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית

אם בית המשפט מקבל תביעה כתביעה ייצוגית, כל אדם שרואה את עצמו כחלק מהקבוצה שבשמה התביעה הוגשה יכול להיות חלק מהתובעים. בעיתונים מתפרסמות ידיעות על אישור תביעה כתביעה ייצוגית, וכך למדים על האפשרות להצטרף לתביעה.

סיכויי הצלחה לתביעה ייצוגית

רוב בקשות לתובענה ייצוגית נדחות או מסולקות. הרבה מהבקשות מגיעות להסדר עוד בטרם הגיעו להכרעת בית הדין. מיעוט שבמיעוט מגיע לשלב פסק הדין.

ייצוגית נגד קוקה-קולה: זה פשוט יקר מדי

אושרה ייצוגית נגד כפל דמי ניהול בביטוחים

אושרה ייצוגית נגד הראל: לא שילמה את מלוא תגמולי הביטוח המגיעים למבוטחים בפוליסות ביטוח חיים ואובדן כושר עבודה