חדשות    

תושבי פתח תקווה יקבלו החזרי ארנונה; העירייה השתמשה בשיטת הצמדה לא חוקית

סליחה, טעינו – בשורות טובות לתושבי פתח תקווה: יקבלו החזרי ארנונה מהעירייה

לאחר שבית המשפט קבע כי שיטת ההצמדה שנקטה אינה חוקית, התחייבה העירייה בהסכם פשרה להעביר לבעלי הנכסים בעיר 1.8 מיליון שקל

תביעה ייצוגית שהגיש תושב העיר פתח תקווה נגד העירייה הסתיימה בניצחון למחזיקי הנכסים. בית המשפט אישר הסדר שלפיו העירייה תשנה את שיטת החישוב ותשיב לתושבים בעיר 1.8 מיליון שקל שגבתה ביתר.

התושב, בעל דירה בעיר, טען באמצעות עורכי הדין אלכס כץ ושירן זנדברג ממשרד כץ, גבע איצקוביץ (KGI), כי על העירייה להחזיר לו תשלומי ארנונה ששילם שלא כדין, וזאת בשל העובדה שהעירייה קבעה כי בהסדר תשלומים שנתי, תיגבה הארנונה בשישה תשלומים דו-חודשיים ב-1 בכל חודש אי זוגי, אבל בפועל, ובניגוד לחוק ולצו הארנונה של העירייה, היא דחתה את התשלום ל-16 בחודש. לטענת התושב, הדבר גרם לתושבים לשלם סכום גבוה יותר, מאחר שלכל תשלום הצטרף מדד נוסף, המתפרסם ב-15 לכל חודש. על פי החוק, חישוב הארנונה צריך להיעשות בהתאם למדד שקדם למדד האחרון, ולא בהתאם למדד האחרון, כפי שנהגה העירייה.

הבקשה לתביעה הייצוגית הוגשה בשמם של כל מחזיקי הנכסים בעיר אשר שילמו ארנונה על פי הסדר תשלומים זה ב-24 החודשים שקדמו להגשת הבקשה. במהלך הדיונים המליצה השופטת, מיכל נד"ב, לעירייה לשקול את עמדתה "לנוכח העובדה שהיא פועלת בניגוד לצו שהיא עצמה קבעה".

על פי הסדר הפשרה, העירייה מודה כי גבתה ארנונה לפי מדד לא חוקי, ועל כן תפצה את תושבי העיר ואת מחזיקי הנכסים ששילמו ארנונה שלא כדין – בסכום כולל של 1.8 מיליון שקל. התובע הייצוגי יקבל פיצויים בסך 50 אלף שקל.

לדברי השופטת, "מדובר בתובענה שהביאה לאכיפת הדין ולהרתעה מפני הפרתו". כמו כן הורתה השופטת לעירייה לשלם שכר טרחת עורכי דין בסך 234 אלף שקל.

עיריית פתח תקווה הגיבה באמצעי התקשורת: "מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה לפני למעלה משמונה שנים, ובמסגרתה נתגלה כי אכן הייתה טעות בתום לב בצו הארנונה, בכל הנוגע לאופן הצמדת המדדים. מיד עם קבלת התביעה פעלנו לתקן את הטעות. לא ניתן פס"ד שקבע כי העירייה פעלה שלא כדין. במסגרת הסכם הפשרה התחייבה העירייה – מתוך אחריות ציבורית ורצון להתנהלות שקופה והוגנת – להשיב לתושבים חלק מהכספים שנגבו בשנים 2010-2009, באמצעות קיזוז מחיוב הארנונה השנתי לשנת 2020."

כתבות נוספות בנושא נדל"ן ומשפט:

שימוש חורג מהיתר בנייה אינו עילה לחיוב בהיטל השבחה