שוק ההון    

"תחום הקנאביס הוא לא בועה, וטוגדר היא מהרציניות בתחום"

יוחנן דנינו מפכ"ל המשטרה לשעבר, ויו"ר חברת הקנאביס, טוגדר שנסחרת בשווי העולה על 200 מיליון שקל, חושב שהקנאביס הוא לא בועה, שמדובר במוצר שיילך ויתפוס נתח שוק בתחומים הרפואיים. בכנס "כלכליסט, התראיין דנינו והתייחס לסיבות שבגללן הגיע לטוגדר, לפוטנציאל השוק של טוגדר בפרט והקנאביס בכלל

החיבור הזה של מפכ"ל, משטרה וקנאביס מעורר סקרנות ואנשים מרימים גבות. העניין הוא שצריך באמת להבין הקנאביס הרפואי הוא משהו אחר. זה לא קנאביס במתכונת הפלילית, אתם רוצים הסטלנית שלו, זה משהו שהוא תרופה לכל דבר ועניין. צריך לשבת עם חולים, אני עשיתי את זה. עשיתי את זה לפני שהצטרפתי לתחום. צריך לשבת עם חולים ולראות מה זה עושה להם.

חברות התרופות שהם השחקן המאוד, מאוד דומיננטי בתחום, לא שיחקו במשחק של הקנאביס הרפואי בגלל סיבות כלכליות נטו. קשה מאוד לרשום פטנטים בתחום של קנאביס רפואי, המחקר והפיתוח הוא מאוד יקר.

  • זה היה עושה להם קניבליזציה של התרופות שלהם?

"זה היה עושה להם קניבליזציה של פטנטים קיימים שהם עושים עליהם מיליארדים. צריך להבין שהיה נוח לכולם לשים את זה ככה במקום אחר. החולים אגב מספרים, כשאתה יושב איתם, שלא רושמים להם את זה כתרופה ראשונה. תמיד זאת תהיה תרופה שנייה ושלישית ורק אחרי שהתרופות הקונבנציונאליות לא עוזרות, אני חושב שהגיע הזמן שבאמת נסתכל על זה אחרת. אגב, אני לא רק אני חושב יותר ויותר מדינות מאשרות קנאביס רפואי, זו הסיבה לפריחה אם אתה רוצה של התחום הזה בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט.

"התחום הזה הוא לא בועה. אני ככל שאתה מתעמק אתה מבין ואנשים פה מבינים בכלכלה ועסקים. ואני רוצה להגיד לכם לגבי טוגדר שאני גאה לעמוד בראש החברה הזאת. אני חושב שאחת החברות היותר רציניות שיש בתחום הזה. היא גם בנויה נכון מבחינת אבני הדרך, וחבר'ה מה יקבע הרי בסוף. כשאני יביא לכם חוזים חתומים עם הכנסות בפועל שאמורות להיכנס בטווחים הקצרים מאוד של זמן, במספרים שכרגע עוד לא ראו בשוק הישראלי בתחומים האלה, אז מה, אז יגידו וואלה זה רציני. אז אני אומר לכם שכל זה כבר קיים. גם האמצעי הייצור לצורך העניין, החוות במקומות השונים, גם רמה הביוטכנולוגית הגבוהה מאוד מבחינת האיכות של החוות הללו, גם מפעלים שאנחנו מחברים לכל חווה כזאת. גם רכשנו את חברת קנאביס שיש לה עשר שנות ניסיון. אגב, לא תמצאו את זה בעולם אנשים זה היתרון של ישראל. שיש להם שנות ניסיון ארוכות בתחום הזה של טיפול במוצרי קנאביס רפואיים בחולים. עושים את זה במרפאה שאנחנו רכשנו את החברה, יחד עם הטיפול במרפאה בבית חולים הדסה. אני רוצה להגיד לכם שתסתכלו, צריך לשבת שם כדי לראות מה זה עושה. אני מסתכל על המדינות שמתחילות לאשר קנאביס רפואי. צרפת עשתה את זה ממש בחודש האחרון. איטליה עשתה את זה לא מזמן. יש מדינות שכבר עשו את זה קודם. גרמניה ואוסטריה. יש מדינות שעומדות לעשות. גם אנגליה אגב, צריך להבין את השווקים. זה כאלה שרק אישרו עכשיו קנאביס רפואי. אתם יודעים מה המשמעות הכלכלית, העסקית של ואני כבר אומר כאן משהו שאני מקווה מאוד שאני בטוח שאני לא מפתיע. חברות התרופות הגדולות בעולם יכנסו לזה ביג טיים והרבה יותר מהר ממה שנדמה. הרבה יותר מהר.

"החברות בתחום הקנאביס מביאות ערך. אגב EY הוציאו דוח על קנדה שיש להם יתרון עלינו של משהו כמו שלוש שנים. איך מעריכים חברת קנאביס שעוד אין לה הכנסות. נורא קשה. אני ראיתי תוכנית על העניין של קנאביס רפואי, חבר'ה שטחיות כזאת הרבה זמן לא ראיתי. אנליסטים שיושבים ואומרים בועה. ומה הם אומרים, לחברות הקנאביס אין תוכניות עסקיות. איך אתה מעז בכלל, אתה מטעה את הציבור. תבוא, תלמד. תראו את התוכניות העסקיות שלנו. אני אומר לכם שזה לא רק שזה לא בועה, אני אומר כאן, יש כאן עסק ממשי, רציני שהוא רק בתחילת הדרך. אנחנו בחיתולים. עכשיו אני לא מנסה לשכנע אף אחד, אני אומר עובדות. צריך ללכת לכתת רגליים, להסתובב במקומות האלה. לראות את השווקים הפוטנציאליים הקיימים ולהבין את הפוטנציאל.

"טוגדר היא היחידה שיש לה חווה באוגנדה. חבר'ה זאת חווה של שלושים דונם. אז אמרו לנו הכנסתם רק, שתלתם רק דונם. מה זה שתלנו רק דונם. בארץ היק"ר מרשה לך בשלב הראשון להכניס מאה שמונים שתילים. אז באוגנדה אין יק"ר, אז אתה יכול להכניס יותר. אתה חייב לעשות בדיקה לראות שאתה באמת יודע לגדל חומר איכותי. זנים מתאימים צריך להבין שבקנאביס רפואי הזן והתוצרת היא מאוד משמעותית, בעניין של המינונים שבין הCBD מי שמכיר לבין.

"יש לנו באוגנדה את כל האישורים. מה שצריך זה את האישורים של מי שאמור לייבא, נניח אם אני רוצה למכור את התוצרת של אוגנדה נגיד בגרמניה. אתה צריך לקבל את האישורים של גרמניה. אנחנו עובדים על זה, אני מעריך שאנחנו נקבל את זה בזמן לא ארוך, בטווח של שבועות, אמרתי, בואו, סבלנות, התחום הזה תראו טוגדר זה חברה שקיימת משהו כמו פחות משנתיים. כשאתה מסתכל על מה הצליחה לעשות בשנתיים האלה, וואלה אני עומד ומצדיע ואני הייתי המום כי כששמעתי מה הם סיפרו שהם עשו הייתי חייב ללכת לראות את זה בעין, וזה באמת להסיר את הכובע".