חדשות    

תחזית מדד המחירים ביולי – אפס עד 0.1%

מדד המחירים ביולי צפוי להערכת הכלכלנים לעמוד על אפס עד עלייה של 0.1% . מדד המחירים נזכיר הפתיע בחודש יוני עם ירידה דרמטית של 0.7%.

מחשבון מדד המחירים 

בבנק הפועלים מעריכים כי המדד בחודש יולי יהיה אפס, וכך גם המדד בחודש אוגוסט. כללני הבנק מסבירים כי הירידה החדה במדד בחודש יוני הייתה בגדר הפתעה גדולה – "כמעט כל סעיפי המדד ירדו בשיעורים חדים מהצפוי, דבר המעיד על סביבת אינפלציה נמוכה מאוד", כותבים  כלכלני הבנק וממשיכים – "שיעור השינוי השנתי במדד נפל מרמה של 0.8% לרמה שלילית של 0.2%. יש לציין שנתוני האינפלציה הגבוהים של החודשים הקודמים הושפעו בין השאר משינוי מתודולוגי שביצעה הלמ”ס במדידת מחירי ההלבשה וההנעלה. האינפלציה הנמוכה משקפת להערכתנו מספר גורמים: הייסוף בשער השקל, תחרותיות גוברת שבולטת לדוגמה בסעיפים כמו הלבשה והנעלה )רכישות מקוונות( ותחבורה ותקשורת, והמשך צעדי הממשלה להפחתת יוקר המחייה, לרבות הפחתת תעריפי המים החודש. סעיף הדיור, דרך מחירי שכר הדירה הדיור  ממשיך להיות בעל התרומה החיובית העיקרית לאינפלציה, אולם גם בו חלה התמתנות בחודשים האחרונים. גורמים אלו הביאו לכך שלמרות שצמיחת המשק הואצה והשכר במשק עלה בקצב מהיר, אלו לא באו לידי ביטוי בנתוני האינפלציה. תופעה זו אינה ייחודית לישראל, אם כי בישראל הדבר בולט יותר בשל הייסוף וצעדי הממשלה.

ב-12 החודשים הקרובים אנו צופים אינפלציה בשיעור של 0.3%. המדיניות הממשלתית תמשיך ללחוץ את המחירים כלפי מטה. כך לדוגמה, צפויה ירידה חדה במחירי הצהרונים בעקבות תכנית משפחה נטו, המשך ירידת מחירי הטיסות בשל השפעת תוכנית השמים הפתוחים וכדומה.

"השפעה על המדיניות המוניטארית – האינפלציה לא צפויה להתבסס ביעד בשנה הקרובה. אנו צופים שריבית בנק ישראל תיוותר ברמתה הנוכחית תקופה ארוכה מאוד, וככל הנראה במשך כל שנת 2018 האינפלציה די התנתקה ממחזור העסקים, וזה מציב דילמה בפני הבנקים המרכזיים: האם יש להותיר את הריבית ברמה אפסית, רק בגלל שהאינפלציה לא מרימה ראש, ולהתעלם מסיכונים אחרים, או להתחיל בתהליך נרמול הריבית. הודעת הריבית של בנק ישראל תומכת בשלב זה בהותרת הריבית ללא שינוי".

בנק דיסקונט – המדד ימשיך להיות נמוך

בבנק דיסקונט גם סבורים שקצה האינפלציה ירד מדרגה, ובחודשים הקרובים המדדים יהיו סביב האפס – "במהלך המחצית הראשונה של 2017 נרשמה עלייה קלה בסביבת האינפלציה בישראל, אולם זו התפוגגה במהרה, וקצב האינפלציה השנתי חזר לתחום השלילי לאחר מדד יוני", כותבת הכלכלנית הראשית של הבנק, "במהלך התקופה פעלו כוחות מנוגדים על קצב האינפלציה, כאשר התאוששות האינפלציה נבעה בעיקרה מעליית מחירי הנפט במחצית הראשונה של השנה, והתפוגגות השפעתן של הורדות מחיר אדמיניסטרטיביות של הממשלה, כגון:הפחתת המע"מ, הוזלת מחירי המים והחשמל, ביטול אגרת הטלוויזיה ועוד. מנגד, הכוחות המרכזיים והדומיננטיים ממשיכים להוביל להתמתנות במדד, בין היתר, לאור התיסוף המואץ בערכו של השקל, חולשה בקצב עליית מחירי שכר הדירה, השינוי המתמשך בהרגלי הצריכה ,רכישות באינטרנט, מותגים פרטיים והוזלות מחיר הנובעות מהשיפורים הטכנולוגיים.

"להערכתנו, הכוחות המנוגדים צפויים להסתכם בשיפור מתון למדי בקצב האינפלציה, והקצב השנתי צפוי לעמוד על -0.1% בסוף 2017.

"בשנים שלאחר מכן נצפה לראות לחצים אינפלציוניים קלים, הנובעים, בעיקר, מהשיפור המתמשך בשוק העבודה, מיצוי הרפורמות הממשלתיות וההשפעה של התאוששות האינפלציה הגלובלית, בין היתר, לאור צפי לעליית מחירי הסחורות. מנגד, השינוי בהרגלי הצריכה והשיפורים הטכנולוגיים צפויים להמשיך ולהכביד על האינפלציה. להערכתנו, קצב האינפלציה בשנת 2018 יעמוד על 0.6%".

בקבוצת הפיננסיים הראל מצפים למדד של 0.1% בחודש יולי, בדומה למדד שמתבטא דרך המכשירים והאגרות חוב הנסחרות בשוק ההון. להערכתם המדד בחודש אוגוסט יעלה ב-0.2%.

כך או אחרת, בבנק ישראל פרסמו לאחרונה מחקר שמעין מאשים את המדיניות הממשלתית להורדת יוקר המחיה, באינפלציה הנמוכה. בבנק ישראל מסבירים כי המלחמה ביוקר המחייה, לצד הרכישות של ישראלים באינטרנט, גורמים לירידת מחירים של מוצרים מסוימים ומשפיעים על המדד.

בנק ישראל אמור לגרום למדד מחירים של 1% עד 3% בשנה, אבל כבר שנים שבנק ישראל מפספס בענק את התוואי שלו, עם מדד שלילי. גם השנה נראה שבנק ישראל יהיה רחוק מהתחזית הזו. ולכן, הגיה שעת התירוצים – בבנק מסבירים כי השקל החזק משפיע על מחירי הייבוא וגורם להקטנת/ הפחתת המדד. סיבה נוספת נובעת לטענת כלכלני הבנק מהחלטות המִנהליות שהממשלה קיבלה במטרה להפחית את יוקר המחיה. ההחלטות האלו המשיכו להוביל לירידות מחירים, שתרמו לירידת האינפלציה במהלך השנים האחרונות.

סיבה שלישית – התגברות התחרותיות במשק שנבעה, בין היתר, מגידול ברכישות באינטרנט.

סיבה רביעית – רמת המחירים בישראל עוברת תהליך ארוך טווח של התאמה לרמת המחירים המאפיינת את השווקים המפותחים באירופה.

מחשבון מדד המחירים