חדשות    

תל אביב: העירייה תשקיע 100 מיליון שקל בשיפוץ בתים משותפים

בוגרשוב 86 – אחרי שיפוץ החזית – צילום: דורון סהר

מעודכן ל-07/2021

על פי היעד שנקבע, במשך 10 שנים ישופצו חזיתותיהם של 1,000 בניינים בכל שנה ■ התמריצים כוללים מענק של עד 5,000 שקלים לכל דירה וכן מענק של 10,000 שקל במסגרת פרויקטים קהילתיים בבתים משותפים

עיריית תל אביב-יפו מגבירה את מאמציה לעודד בעלי בתים לשפץ את נכסיהם, ובמסגרת זאת אישרה במועצת העיר חבילת תמריצים חסרי תקדים לשיפוץ מבני המגורים. העירייה קבעה יעד של שיפוץ 1,000 בתים משותפים בשנה, ויצירת מהפך בחזות מבני העיר תוך עשור. לצורך כך, תשקיע העירייה 100 מיליון שקל בתקופה של עשר שנים. על ביצוע התוכנית תופקד חברת "עזרה ובצרון", האמונה על הובלת ההתחדשות העירונית בעיר.

התמריצים המוגדלים הם רק צעד אחד בתוכנית העירונית, אשר שמה לה ליעד לעבור מגישה של שיפוצים ספורדיים ונקודתיים, לגישה של תחזוקה מקיימת. במרכז המדיניות העירונית יוצב ההיבט הקהילתי, הכולל את חיזוק תחושת השיתופיות בבית המשותף. על פי מחקרים שניתחה העירייה, תחושת השייכות והרצון להשקיע בסביבת המגורים עולה ככל שהתושבים חשים כי קשריהם הקהילתיים חזקים וחיוביים. לצד התמריצים, העירייה תאשר בחודשים הקרובים סל כלים נוסף הכולל גם  הגברת אכיפה, יצירת סטנדרט שיפוץ אחיד ועוד.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "התוכנית החדשה משנה את כללי המשחק. אחרי שני עשורים בהם ביצענו שדרוג כולל בתשתיות הציבוריות – במדרכות ובכבישים, בשדרות ובפארקים, בהקפדה על ריהוט הרחוב ועל נראות המרחב הציבורי – נפעל נמרצות כדי שגם בעלי הבתים יתחזקו וישפצו כראוי את הבתים שברשותם. לא מדובר באסתטיקה בלבד – למרות שזו אינה מילה גסה; אלא בערך עירוני אמיתי: החזות הניבטת אל המרחב הציבורי מחזירה אזורים שלמים בעיר לתושביהם, תורמת לחיי קהילה תוססים, מעלה את אטרקטיביות הרחוב העירוני ובכך תורמת לעסקים ולמסחר, ומגבירה את תחושת הביטחון האישי והמשילות. וכן – היא גם אסתטית, ומייצרת ערך לדיירים ולבעלי הבתים".

במסגרת חבילת התמריצים החדשה, כל בעל דירה יוכל לקבל מענק כספי בסך 5,000 שקל לביצוע השיפוץ, אשר יינתן לאחר תחילת ביצוע העבודות. בנוסף, 50 הבניינים הראשונים בכל שנה שיפנו לקבלת מענק, ייהנו מהטבה מיוחדת בדמות מימון פרויקט קהילתי בשווי של עד 10,000 שקל ברכוש המשותף. פרויקט זה יכול לכלול הקמת גינה, אבזור מחסן משותף, אבזור חדר אופניים ועוד. זאת ועוד: מבנים אשר יקבלו דרישה לשיפוץ לפי חוק העזר העירוני, יקבלו מענק כספי בגובה 20,000 שקל לבניין, בכפוף לתחילת ביצוע תוך שישה חודשים.

עוד הוחלט, כי העירייה תסייע לוועדי בתים להתמודד עם סרבני שיפוץ, ובכל בניין שבו קיימת הסכמה של 70% מבעלי הנכסים לביצוע השיפוץ – העירייה תממן באופן זמני את חלקם של הסרבנים, כך שהשיפוץ לא יתעכב. על ביצוע התוכנית אמונה חברת "עזרה ובצרון", האמונה על הובלת ההתחדשות העירונית בעיר.

תמריצים אלו מצטרפים למהלך העירוני למענקים כפולים בשכונות דרום ומזרח העיר, שעליהם הכריזה העירייה לאחרונה. מענקים אלו כוללים מענק של עד 10,000 שקל לכל בניין בשכונות המוגדרות, ובנוסף, מענק רווחה אשר זכאים לו כל בעלי הנכסים להם הקלה בארנונה מעל 40% ומתגוררים בשכונות אלה בדרום העיר וביפו. בנוסף לתמריצים, מעניקה העירייה אפשרות להלוואה של בין 31 אלף שקל ל-52 אלף שקל, ללא כל ריבית או הצמדה.

במסגרת סקר שערכה לאחרונה התאגיד העירוני המופקד על תהליכי התחדשות עירונית "עזרה ובצרון" בנושא השפעת השיפוץ החיצוני על שווי הנכס, עלה כי ערך הדירות בבתים משופצים עלה בממוצע ב-3.4%. המחקר בוצע על ידי פירמת לוקר-שמעון כלכלה ושמאות מקרקעין בלמעלה מ-200 בניינים ששופצו בסיוע "עזרה ובצרון" בין השנים 2016-2020.

מנכ"ל "עזרה ובצרון", אלי גינזברג, מסר: "התמריצים המוגדלים הם פריצת דרך נוספת לקדם את השיפור הנדרש בחזות העיר. סדרת פתרונות המימון שהובילה העירייה מאפשרת לכל בעל דירה בעיר לצאת לדרך ולשפר את סביבת מגוריו. ניתן לראות בבירור שלמהלך יש תמורות מידיות, גם בהעלאת ערך הנכס, וגם ביצירת סביבת מגורים נעימה ומזמינה בשכונה".

סמנכ"ל התחדשות עירונית בעזרה ובצרון, אדר' גיליה ברגר קוליץ, אמרה: "כיום, אחרי הקורונה, אנחנו רואים עלייה בדרישות השיפוץ וההתחדשות בכלל בבית המשותף. תושבי העיר מבינים את הערך שיש ביצירת בית משותף נעים לכולם. ב"עזרה ובצרון" יצרנו שירות כולל שמעביר את הכוח לידיים של הדיירים, מהתחדשות עירונית מאסיבית ועד התחדשות עירונית רכה של שיפוץ חזיתות. במחלקת "בית פלוס", העוסקת בשיפוצים ושינוי חזותי, תושבי העיר יוכלו למצוא את כל מה שהם זקוקים לו להתחדשות ושיפוץ, מאנשי מקצוע איכותיים, דרך מימון והטבות וטיפול בסרבנים, ועד ליווי מלא עד לסיום השיפוץ".

עיריית תל אביב לדיירים בתוואי הרכבת הקלה: שפצו את החזית על חשבונכם