חדשות    

תעודות פיקדון מובילות בגיוסים; למה, והאם כדאי?

תעודות הפיקדון ממשיכות לגייס כספים. בחודש יוני זרמו כ-1 מיליארד שקל לתעודות הפיקדון, כאשר תעשיית תעודות הסל כולה גדלה ב-640 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של 2012 גייסו תעודות הפיקדון כ-2.4 מיליארד שקל והן מנהלות סכום כולל של כ-10 מיליארד שקל. אלמלא הגיוסים בתעודות הפיקדון, התעשייה כולה לא היתה צומחת. במחצית הראשונה של 2012 צמחה תעשיית תעודות הסל ב-2.4 מיליארד שקל ל-56.8 מיליארד שקל.

תעודות הפיקדון מהוות 17.5% מתעשיית תעודות הסל; כ-30% מהתעשייה מושקע בתעודות אג"ח; כ-27% מהענף הוא במדדי מניות מקומיים ו-21% במדדי מניות בחו"ל.

קסם של אקסלנס  מחזיקה 33.1% מהשוק. אחריה נמצאות תכלית של  דש-איפקס עם 30.2%, מיטב סל 15.3%, פסגות סל 14.1% והראל סל עם 7.3% משוק תעודות הסל.

קסם היא הגוף הבולט גם בתעודות הפיקדון. תעודות פיקדון  הן תעודות סל העוקבות אחרי מטבע מסוים, לרבות השקל, ולקסם יש מספר תעודות גדולות על השקל ומטבעות אחרים.

תעודות הפיקדון מניבות קרוב לריבית בנק ישראל וזה יתרונם הגדול מול הקרנות הכספיות והמק"מים. התשואה בתעודות הפיקדון האלו שנסחרות על פני כל היום היא כ-0.03% פחות מריבית בנק ישראל, ומדובר לרוב בתשואה העולה על הריבית שניתן לקבל בפיקדונות בבנקים וגם בתשואה שלרוב עולה על הצפוי בקרנות הכספיות. בקרנות אלו, יש דמי ניהול ובמקרים מסוימים גם שיעור הוספה שמפחיתים בפועל את התשואה.

יתרון נוסף של תעודות הפיקדון נובע מהשינויים האפשריים בריבית (סיכון הריבית). בתעודות הסל מסוג תעודות פיקדון הריבית משתנה בהתאם לריבית של בנק ישראל. כלומר, אם תהיה ירידה בריבית, אז רק מרגע הפחתת הריבית, תעודכן הריבית בפיקדון. המחיר של התעדה לא מבטא ציפיות. מנגד,  במק"מים  מתבטאת  הציפייה להפחתת ריבית  במחיר. כלומר, אם  תהיה הפחתת ריבית (של בנק ישראל), לא ברור בכמה זה ישפיע על מחיר המק"מ, כי באופן חלקי המחיר עד להפחתה ביטא את ההערכות שתהיה הפחתת ריבית. המחזיקים במק"מ מעין משלמים על הציפיות וזה לא קורה בתעודת הסל. לכן, במצב של הפחתות ריבית האחזקה בתעודת הסל עשויה להיות משתלמת יותר.  מעבר לכך, בתעודת פיקדון אין אפשרות של הפסד הון (מאחר והיא לא מושפעת מצפיות אלא מריבית בפועל). במקמים ובקרנות כספיות יש תרחישים כאלו.

 יתרון נוסף בתעודת הפיקדון הוא מנגנון ההשקעה מחדש. הריבית השוטפת נצברת בתעודה ומושקעת מחדש, כך שנוצרת תשואה של ריבית דריבית.

 כמו כן, בדומה לכל תעודות הסל, יש נזילות מובטחת – מנהל התעודה מספק ציטוטים לקנייה ומכירה של תעודת הפיקדון ובמרווחים נמוכים, כלומר המחזיקים יכולים בכל רגע נתון למכור את התעודה. בקרנות הכספיות אין מסחר שוטף, אך ניתן להנזיל את הקרן במהירות.

 חיסרון של תעודת הפיקדון נובע ממעמדה המיסויי.  תעודת הפיקדון והקרן הכספית נהנות מדחיית מס שמשולם רק בעת המימוש. מנגד, במק"מ ופיקדון המס הוא על הצטברות הרווח. עם זאת שיעורי המס שונים –  תעודות הפיקדון, כמו גם המק"מ והפיקדון בבנק חייבות במס של 15% על הרווח הנומינלי; הקרן הכספית חייבת במס של 25% על הרווח הריאלי – ברמת אינפלציה נוכחית 2% עד 3% מדובר ביתרון לקרן הכספית