חדשות    

תקן הבנייה הירוקה חובה החל מהשנה הבאה

 

התקן הישראלי לבנייה ירוקה, נכתב בשנת 2005 וכלל במקור התייחסות לשני סוגי מבנים: מגורים ומשרדים. תקן הבנייה הירוקה שהיה עד היום וולונטרי, דורש חיסכון בצריכת האנרגיה והפחתת פליטות גזי החממה, שיפור בריאות הציבור על ידי הצללה, אור ואוורור טבעיים, חומרי בנייה "ירוקים", שיפור איכות הבנייה ועוד. מהשנה הבאה כל בניין חדש יהיה חייב לעמוד בו.

המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, החליטה היום פה אחד (שלישי, 3.3.20) כי תקן בנייה ירוקה (ת"י 5281) יהפוך למחייב החל מהשנה הבאה – 2021.

המטרה היא לאפשר בנייה ירוקה ובריאה לכל תושב. עד היום, תקן הבנייה הירוקה היה מחייב רק ביישובים החזקים – הנקראים ערי פורום ה-15 ולא ביישובי הפריפריה. כך שלמעשה בעוד תושבי הערים החזקות מרוויחים מהיעילות האנרגטית של המבנים ומחיסכון כספי בעלויות של חשמל ומים – התושבים בערי הפריפריה נשארו מאחור.

לשם השוואה, בינים 2014-2017 אושרו רק 32 תכניות המחייבות בנייה ירוקה מחוץ לערי הפורום ה-15 לעומת כ-400 תכניות שאושרו בערי פורום ה-15.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "סוף סוף תקן הבנייה הירוקה שהיה וולונטרי הופך למחייב ויעשה צדק חברתי. מי שלא נהנה עד היום מהתקן היו בעיקר תושבי הפריפריה ואנחנו משנים את זה. החובה בתקן בנייה ירוקה היא צעד אחד משורה של מהלכים שמינהל התכנון מקדם לאור שינויי האקלים. אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־20%-30% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ציין כי "אימוץ תקן בנייה ירוקה יוביל להקמת מבנים יעלים אנרגטית, אשר יתרמו לרווחת הציבור הן בחסכון  בהוצאות האנרגיה והן בהפחתת הפלטות לאוויר – לשמירה על אוויר נקי יותר ולהפחתת ההשפעה על שינוי האקלים".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ויו״ר המועצה הארצית לתכנון ובניה ציין כי "לפני כעשר שנים, עוד בהיותי חבר כנסת וראש שדולת האיכות בכנסת הגשתי הצעת חוק להחלת תקן בנייה ירוקה. לשמחתי, אני סוגר מעגל בימים אלה כאשר כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה  אנו מביאים לאישור את התקנות החדשות להחלת התקן לבנייה ירוקה באופן מחייב בכל הארץ. בדומה לתקנות דודי החשמל שאישרנו לפני מספר חודשים גם כאן, בבנייה ירוקה הנהנים העיקריים הם תושבי מדינת ישראל שבזכות הבנייה הירוקה יצמצמו את חשבונות החשמל בכעשרים אחוזים ובכך נפחית את פליטת גזי החממה הנגרמים בשל כך ונבטיח איכות חיים טובה יותר לילדינו ולנכדינו".

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?