אחזקת דירה    

פיצויים ללא הוכחת נזק – באילו מיקרים מגיע לנו? וכמה?

הספאם שעל שמו נקרא הספאם

במקרים רבים יש לנו תחושה, שלנותני השירותים, הסוחרים ובעלי המקצוע, יכולים לעשות כמעט ככל העולה על רוחם. במקרה שמשהו לא נעשה לשביעות רצוננו אנחנו מתעצבנים, לפעמים אנחנו גם מביעים את מורת רוחנו בקול בפניהם או שבמקרים קיצוניים אנחנו אפילו מעלים פוסט עצבני בפייסבוק במחשבה שהוא יעורר איזושהי תגובה מהצד השני. 

תביעת פיצויים ממי שלא סיפק לנו שירות כמו שצריך בבית המשפט עלולה להתברר כמתישה וארוכה, והיא גם צורכת משאבים רבים של זמן ושל כסף, ובמקרים רבים זה לא ממש משתלם בסופו של דבר, אז עוזבים את זה וממשיכים הלאה.

אבל, מסתבר,שבמקרים רבים, גם מבלי שאנחנו מודעים לדבר, מגיע לנו פיצוי כספי ללא הוכחת נזק ומבלי לתבוע את בעל העסק בבית המשפט.

ריכזנו במדריך מספר דוגמאות למקרים כאלה.

פיצוי בגין איחור הרכבת

לעתים קרובות אנחנו שומעים על עיכובים ושיבושים בתנועת הרכבות. מסתבר שאם הנסיעה של הרכבת שעליה נוסעים של מתעכבת ביותר מ-30 דקות, זכאים הנוסעים לפיצוי של כרטיס נסיעה באותו הקו בחינם. אם העיכוב נמשך מעל ל-60 דקות מהמועד המתוכנן, זכאים הנוסעים לשני כרטיסי נסיעה בחינם באותו הקו. במקרה של ביטול נסיעה לאחר רכישת הכרטיס, ניתן לקבל בעבורו זיכוי.

פיצוי בגין הפרת "חוק הספאם"

לא רבים יודעים אבל ה"ספאם", אותם מיילים מטרידים שלא ביקשנו למאף אחד לקבל אותם, קיבלו את שמם מהגירסה האמריקאית ללוף הצבאי הידוע לשימצה. המוצר הזה נמכר עדיין בארה"ב אבל רוב האנשים ממש סולדים ממנו, כמו שהם סולדים מדאר זבל.

סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) המוכר כ"חוק הספאם" מקנה לכל אדם או עסק הזכות לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 1,000 שקל בגין משלוח פרסומת ללא הסכמה מפורשת ומראש של הנמען.

החוק אוסר על משלוח דברי פרסומת לנמען, בכל אמצעי תקשורת (מייל, פקס, הודעות SMS או באמצעות מערכת חיוג אוטומטי) ללא הסכמה מפורשת מראש של הנמען .

אין צורך בהסכמה מראש של הנמען אם בעת רכישת מוצר או שירות, הנמען מסר את הפרטים שלו, והמפרסם הודיע לו כי הפרטים שלו ישמשו לצורך משלוח דברי פרסומת מסוג דומה לזה שנרכש, ונתן לנמען הזדמנות לסרב למשלוח דברי פרסומת. בקיצור, בכל פעם שאתם לוחצים על מקש "מסכים" כשאתם גולשים באינטרנט, תבדקו בדיוק למה אתם מסכימים.

פיצוי בגין איחור טכנאי

לעיתים קרובות לוקחים לעצמם הטכנאים מרווח ביטחון וקובעים חלון זמן של שעתיים ולפעמים גם ארבע שעות שבו צריך להמתין להם. לפעמים גם חלון הזה לא מספיק והם פשוט מאחרים. חוק הגנת הצרכן מקנה לצרכן פיצוי ללא הוכחת נזק במקרה של איחור טכנאי העולה על שעתיים מהמועד שנקבע למתן השירות: 300 שקל במקרה של איחור של שעה, 600 שקל במקרה של איחור של שעתיים.

כמובן שאם נגרם נזק כספי גדול יותרניתן לתבוע את נותן השירות בבית משפט.

פיצוי בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה

הגעתם לשדה התעופה ומסתבר שהטיסה מתעכבת? חוק שירותי תעופה תשע"ב-2012 מעניק פיצוי כספי במקרה של איחור טיסה שאינו נובע מכוח עליון. סכום הפיצוי משתנה בהתאם למרחק ליעד הטיסה ומשך האיחור. כמו כן, החוק מחייב מתן שירותי אכילה, שתיה ולינה אף במקרים של כח עליון הגורם לעיכובים משמעותיים בטיסה.

כל נוסע שהטיסה שלו המריאה באיחור של מעל שעתיים, זכאי לקבל ללא תשלום ממפעיל הטיסה מזון, משקאות ושירותי תקשורת.

אם ההמראה התעכבה במשך 5-8 שעות ממהזמן המתוכנן, זכאי לקבל הנוסע, בנוסף למזון, משקאות ושירותי תקשורת,  גם החזר כספי של מחיר הכרטיס או כרטיס חלופי.אם מדובר בטיסה חלופית שאמורה להמריא ביום שלמחרת והנוסע בחר לקבל את הכרטיס, הוא זכאי לקבל גם שירותי לינה והסעה.

במיקרה של עיכוב של מעל ל-8 שעות הטיסה נחשבת כטיסה שבוטלה והנוסע רשאי לקבל "שירותי סיוע" ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, שירותי הסעדה ושתי שיחות טלפון), וכן לקבל את התמורה ששילם בגין כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי, על פי בחירתו.

במקרה שהטיסה התעכבה מעל ל-8 שעות, היא נחשבת על פי החוק כטיסה שבוטלה, ובמסגרת זו, זכאי הנוסע לקבל "שירותי סיוע" ללא תשלום (הכוללים מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, שירותי הסעדה ושתי שיחות טלפון), וכן לקבל את התמורה ששילם בגין כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי, על פי בחירתו וגם לקבל פיצוי כספי התלוי במרחק הטיסה בקילומטרים. בטיסה של עד 2,000 ק"מ הפיצוי הוא 1,290 שקל, עד 4,500 ק"מ הפיצוי הוא 2060 שקל ובטיסה של מעל ל-4,500 ק"מ הפיצוי הוא 3,120 שקל.

פיצוי בגין חיוב ביתר

האמת היא שהפיצוי במקרה הזה הוא מגוכח ולא ממש מרתיע. הסתכלתם בחיובי האשראי שלכם והסתבר לכם שחברת הטלפון גובה מכם תשלום גבוה יותר ממה שסיכמתם עליו נציג המכירות? אז חוץ מהחיוב העודף שמגיע לכם עם הצמדה וריבית, אתם זכאים לקבל גם פיצוי ללא הוכחת נזק בגובה של 16 שקל וזאת בתוך 14 יום מיום הגשת הדרישה להחזר כספי.

מקרים נוספים המזכים בפיצוי

חוק הגנת הצרכן מקנה גם זכות לתבוע פיצוי עונשי ללא הוכחת נזק של עד 10 אלף שקל  במקרה של הפרת חוק הגנת הצרכן בנושאים ספציפיים. לדוגמה: אם המוכר לא מחזיר כסף לרוכש בטווח הזמן הקבוע בחוק במקרה של ביטול עסקת מכר מרחוק, ביטול עסקה ברוכלות וביטול עסקה מתמשכת. כמו כן, ניתן לתבוע 10 אלף שקל ללא הוכחת נזק במקרה שחנות מסרבת להחזיר כסף  כשלא הוצגה מדיניות העסק בחנות, אי השבת עמלת תשלום שנגבתה שלא כדין לגבי שירותים או טובין שמחירם מפוקחים (כמו חשמל ומים), אי השבת ההפרש בין המחיר הנקוב על גבי האריזה למחיר שנגבה בקופה ובעת חידוש אוטומטי של עסקה לתקופה קצובה ללא הסכמת הצרכן ומראש.

למה לא טסים כבר?! – העומס בשמים ובשדות התעופה תוקע מטוסים על המסלול