ענף ההיי-טק הישראלי הוא אחד מהמנועים המרכזיים של הכלכלה: חדשני, מהיר וגמיש. אך לצד ההצלחות, הארגונים בענף מתמודדים עם אתגרים משמעותיים, כגון: מחסור בטאלנטים, שימור עובדים לוקה בחסר, רגולציה בינלאומית מחמירה, ניהול משברים גלובליים ודרישות הולכות וגדלות מצד משקיעים ובעלי עניין.
בעולם שבו אחריות חברתית-תאגידית (CSR) וניהול ESG כבר אינם מותרות אלא תנאי בסיסי, ארגונים שמבינים את המשמעות מצליחים להפוך את האחריות החברתית ליתרון תחרותי אמיתי.
אחריות חברתית – לא רק “לעשות טוב”
כשמדברים על אחריות חברתית בהיי-טק, רבים חושבים מיד על תרומה לקהילה או התנדבות עובדים. זה חשוב, אבל זו רק ההתחלה. האחריות החברתית האמיתית משלבת בין ליבת העיסוק של החברה לבין השפעה חברתית וסביבתית, וכך יוצרת ערך כפול: גם עסקי וגם חברתי.
חברות שבונות אסטרטגיית CSR/ESG חכמה נהנות מהשפעה חיובית על:
- מוניטין ומותג: ארגון שמוכר כחברה ערכית ואחראית נהנה מאמון גבוה יותר מצד לקוחות, שותפים ורגולטורים, מוניטין החברה גדל וע"י כך, רבים ירצו להיות מועסקים בחברה שכזו, רבים ירצו לעשות עסקים עם חברה שכזו, כולם מרוויחים.
- גיוס ושימור עובדים: במיוחד בעידן שבו עובדים מחפשים משמעות ולא רק שכר. חברות שמציעות סביבת עבודה ערכית מצליחות לשמר את הכישרונות הטובים ביותר.
- נגישות להשקעות ולמימון: קרנות ומשקיעים פרטיים מציבים סטנדרטים מחמירים לניהול ESG. עמידה בסטנדרטים אלה מקלה על סבבי גיוס ואף מגדילה את הסיכוי לקבל מענקי חדשנות.

צילום: Shutterstock
איך האחריות החברתית הופכת ליתרון תחרותי ברבעון האחרון של 2025?
- חיבור לאסטרטגיה עסקית: כשאחריות חברתית נתפסת כערך משלים, היא נשארת בשוליים. כשמחברים אותה לליבת הפעילות העסקית, היא הופכת לכלי עסקי לכל דבר.
- חדשנות עסקית וחברתית: פיתוח מוצרים ושירותים שמקדמים ערכים חברתיים פותח שווקים חדשים ויוצר הזדמנויות לשיתופי פעולה.
- ניהול סיכונים חכם: ESG מסייע לזהות מוקדם סיכונים סביבתיים, חברתיים ורגולטוריים, ולתת להם מענה לפני שהם הופכים למשבר.
- חיזוק הקשר עם עובדים ולקוחות: פרויקטים שמערבים עובדים וקהילה יוצרים תחושת שייכות וגאווה, ומחזקים את הקשר בין המותג לבין כלל בעלי העניין.
למי זה רלוונטי?
בין אם אתם חברות סטארט-אפ בצמיחה שמעוניינות לבסס בסיס ערכי מהשלבים הראשונים, מנכ"לים שמעוניינים להוביל את החברה שלהם צעד קדימה, מחלקת משאבי אנוש, או כל סוג חברה אחרת, אחריות חברתית-תאגידית היא הצעד הבא שלכם!
מילה אישית ממני

צילום: מיכל תמם | אחריות חברתית-תאגידית
שמי מיכל תמם, מעל 14 שנה שאני מלווה ארגונים מהעולם העסקי בתהליכי אחריות חברתית. החוזקה שלי היא ביכולת לחבר בין האסטרטגיה העסקית לבין האימפקט החברתי בצורה פרקטית שמניבה תוצאות אמתיות.
ארגוני היי-טק (כמו ארגונים מתחומים אחרים) שמבינים שהאחריות החברתית היא כלי עסקי ולא רק ערך מוסרי, מגלים שהיא מייצרת עבורם יתרון תחרותי אמיתי, כזה שלא רק מחזק את המותג והמוניטין, אלא גם מביא ערך למשקיעים, לעובדים ולחברה כולה.
רוצים לדעת איך אחריות חברתית יכולה להפוך ליתרון העסקי של הארגון שלכם?
חפשו בגוגל מיכל תמם