נראה כי רמת המינוף של הזוגות הצעירים ברכישת דירות עלתה. כך נכתב בסקירת ענף הנדל"ן לחודש פברואר שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג.

למסקנה הזאת הגיעו באוצר בעקבות ניתוח מעמיק שביצעו לרמות השכר בקרב רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי באזור רחובות, שהוא אחד האזורים הבולטים ביותר ברכישות הזוגות הצעירים. הניתוח מצביע על רמות שכר נמוכות יותר מאשר של הזוגות הצעירים שרכשו את דירתם הראשונה (בשוק החופשי) בפברואר אשתקד, בעוד רמות המחירים של הדירות שרכשו היו גבוהות יותר בממוצע ב-7.5%.

עוד נכתב בסקירת הנדל"ן כי בחודש פברואר נרכשו 10.6 אלף דירות, בדומה לרמה שנרשמה בפברואר אשתקד וירידה  של 8% בהשוואה לחודש ינואר האחרון. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על  9.8 אלף, גידול מתון של פחות מ-2% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. בשלושת החודשים האחרונים (דצמבר 2021-פברואר 2022), מאז הועלה מס הרכישה על משקיעים, נבלם קצב הגידול המהיר בסך העסקאות בשוק החופשי.

ירידה חדה ברכישות של משקיעים  

 רכישות המשקיעים בחודש פברואר נותרו על רמה נמוכה של 1.5 אלף דירות, ירידה חדה של 30% בהשוואה לפברואר אשתקד ורמה דומה לזו שנרשמה בחודש הקודם. בממוצע חודשי עומד מספר הדירות שרכשו המשקיעים בשלושת החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה על 1.4 אלף דירות, בדומה לממוצע רכישות המשקיעים בשלושת החודשים לאחר העלאת המס הקודמת בסוף יוני 2015.

גידול של 13% במכירות המשקיעים

 מכירות המשקיעים בחודש  פברואר הוסיפו לשמור על רמה גבוהה יחסית, של כ-2.4 אלף דירות, גידול של 13% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 9% בהשוואה לחודש הקודם. גידול זה במכירות המשקיעים בולט במיוחד על רקע קיפאון במכירת דירות ע"י משפרי דיור.

"מלאי" הדירות בידי משקיעים התכווץ גם בחודש פברואר בקרוב לאלף דירות, בדומה לחודשיים הקודמים, לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים.

ירידה במכירות קבלנים

 מכירות הקבלנים  בחודש פברואר הסתכמו ב-3.5 אלף דירות, מזה 800 דירות נמכרו במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לפברואר אשתקד ירדו מכירות הקבלנים ב-5% ובשוק החופשי בלבד שיעור הירידה עומד על 6%. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות הקבלנים ב-21%, על רקע ירידה חדה במכירות "מחיר למשתכן". בשוק החופשי עמד שיעור ירידה זה על 6%.

רכישות "דירה ראשונה" בחודש פברואר הסתכמו ב-5.2 אלף דירות, גידול של 18% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של  11% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.4 אלף דירות, גידול משמעותי של 22% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 3% בהשוואה לחודש הקודם.

 

 

5,065 דירות חדשות נמכרו בחודש פברואר 2022, ירידה של 3.5% לעומת 5,250 דירות חדשות שנמכרו בינואר 2022. כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת, בהשוואה לפברואר 2021, שבו נמכרו 3,742 דירות חדשות, מדובר על זינוק של 35%.

על סמך הסקר החודשי של הלמ"ס, בחודשים דצמבר 2021-פברואר 2022 נמכרו כ-15,600 דירות חדשות, ירידה של 0.6% לעומת שלושת החודשים הקודמים – ספטמבר-נובמבר 2021.

לדברי הלמ"ס, נתוני המגמה מראים כי מחודש מרץ 2018 נצפתה עלייה של 2.4% לחודש, ומגמה זו התמתנה החל בינואר 2022.

היישובים שבהם נמכרו יותר מ-500 דירות בחודשים דצמבר 2021-פברואר 2022 הם תל אביב-יפו – 1,042, בת ים – 869, ירושלים – 853, אשקלון – 843, נתניה – 777, ראשון לציון – 718, רמת גן – 510 ובית שמש – 505.

בראש רשימת היישובים בהם חלה עלייה במכירת דירות חדשות לעומת שלושת החודשים הקודמים נמצאות יבנה, לוד, מבשרת ציון, חדרה וראש העין.

היישובים העיקריים שבהם נרשמה ירידה במכירת דירות חדשות לעומת שלושת החודשים הקודמים הם באר יעקב, מודיעין-מכבים-רעות, קריית אונו וגבעת שמואל.

בדרך להפחתת האגרות השנתיות. יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, מקדמת יוזמה להפחתת האגרות השנתיות המשולמות על ידי הגורמים המפוקחים.

גופים הפעילים בשוק ההון ומפוקחים על ידי רשות ני"ע, כגון קרנות נאמנות חברות ניהול תיקים, מחויבים בתשלום אגרות שונות.

שיעור ההפחתה צפוי לעמוד על 30% למשך שלוש שנים. יוזמה זו מתווספת להפחתה שבוצעה בעקבות המשבר הכלכלי שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה, אשר פגע, בין היתר, גם בפעילות הגורמים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך.

בשנת 2020 יזמה רשות ניירות ערך הפחתה חד פעמית של האגרות וכן הפחתה רוחבית לכל הגופים המפוקחים על ידה בשיעור של 15% לשנים 2021 עד 2023. הפחתות אלה עדיין מצויות בתוקף. בנוסף, לאור עלייה בלתי צפויה בהכנסות רשות ניירות ערך לשנת 2021, הוחלט על הגדלת ההפחתה ל-30%.

היוזמה להפחתת שיעור סך האגרות לגופים המפוקחים מתכתבת עם מדיניות רשות ניירות ערך להשבת עודפי הגבייה, שאינם נדרשים לצורך פעילותה, לגופים המפוקחים בשוק ההון.

תוכנית הפחתת האגרות כפופה לאישור מליאת הרשות ולתיקון תקנות האגרות הטעון אישור של שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת.

 

 

בנק ישראל התניע את תהליך העלאת הריבית עם העלאה של 25 נ"ב לרמה של 0.35%, גבוה מהערכת הקונצנזוס לעלייה ל-0.25%. עם זאת, הטון הנילווה להודעה לא היה "ניצי" אלא ניטראלי למדי ושיקף צפי לתהליך הדרגתי של העלאות ריבית כתלות בנתונים. כך אומר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי בתגובה להעלאת הריבית על ידי בנק ישראל, לראשונה זה ארבע שנים.

במבט קדימה, צופים כלכלני אי.בי.אי סדרת העלאות ריבית רצופה בהחלטות הבאות ברבעון הנוכחי ובשלישי, וזאת על רקע צפי לסביבת אינפלציה גבוהה מהיעד, במקביל להעלאת הריבית בעולם בהובלת ה-Fed. עם זאת, לדבריהם, ככל שתהליך הצמצום המוניטארי בארה"ב יצבור תאוצה (ריבית וצמצום המאזן), סביר לצפות לכך שבחלקים המאוחרים של השנה סביבת האינפלציה תתמתן תוך הקשחת התנאים הפיננסיים, במקביל להאטה בפעילות הריאלית, גם בהשפעת ההשלכות הממתנות של ההרעה הגיאו-פוליטית. לכן, להערכתם, מחזור העלאות הריבית בישראל מוגבל, וצפוי להתרכז בעיקר בשני הרבעונים הקרובים, עם עלייה לרמה של 1.25%-1%, נמוך מאשר התמחור בשוק המגלם צפי להעלאת הריבית לכ-2%-1.75% בשנה הקרובה.

מיטב דש: פער בין תחזית היחלשות האינפלציה של בנק ישראל לתחזיות המאקרו

גם בבית ההשקעות מיטב דש מגיבים להעלאת הריבית ולתחזיות האינפלציה של בנק ישראל. לדברי כלכלני מיטב דש, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי, בנק ישראל העלה את הריבית מעל הקונצנזוס שציפה לעלייה ל-0.25%, אך פחות מהתחזית שלהם לעלייה ל-0.50%. הוא העלה משמעותית את תחזית האינפלציה ל-2022 מ-1.6% ל-3.6%, אך ללא עלייה בתחזית האינפלציה ל-2023 שנותרה על 2%.

לדבריהם, התחזית של בנק ישראל לירידה באינפלציה לא מסתדרת עם תחזיות המאקרו שלו:

  1. בנק ישראל מציין שפערי התמ"ג נסגרו. זה מצב שאמור להגביר לחצים אינפלציוניים.
  2. התחזית לצמיחה בצריכה הפרטית עומדת על 8% השנה, בהשוואה לשיעור גידול ממוצע של כ-4% בחמש השנים לפני המגפה. גם ההשקעות בנכסים קבועים צפויות לצמוח בקצב גבוה מהממוצע לפני המגפה.
  3. שיעור האבטלה צפוי לעמוד על 3.5% בממוצע בשנת 2022. כלומר, עד סוף השנה הוא יירד מתחת לרמה זו ויהיה הנמוך ביותר אי פעם. במיטב דש מציינים שבמחצית הראשונה של חודש מרץ שיעור האבטלה ירד ל-3.2%, מה שכבר כעת מעלה סיכוי לאבטלה נמוכה הרבה יותר מהציפיות של בנק ישראל. אבטלה כל כך נמוכה אמורה לגרום ללחצי שכר משמעותיים.
  4. לפי התחזית של חטיבת המחקר, גם בעוד שנה הריבית תהיה מתחת לגובה האינפלציה. בנק ישראל מציין בעצמו שהרחבה מוניטארית תהיה חזקה ביחס לעבר. זאת סביבה שאמורה לתמוך בעלייה ולא בירידה באינפלציה.

הראל: התחזית של 1.5% ריבית בעוד שנה נראית סבירה

"להערכתנו, תחזית בנק ישראל לריבית של 1.5% בעוד כשנה נראית סבירה". כך אומרים כלכלני אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים בראשות עפר קליין, בתגובה להעלאת הריבית של בנק ישראל.

לדבריהם, במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה הנגיד ציין את חוזקו של המשק הישראלי בדגש על שוק העבודה והשפעת הביקושים על האינפלציה. מנגד, הנגיד גם הדגיש את העובדה שבישראל האינפלציה נמוכה בהשוואה בינלאומית ושהציפיות לאינפלציה בטווחים הארוכים מעוגנות בתוך תחום היעד, ולכן קצב העלאת הריבית יהיה הדרגתי ומדוד.

עוד אומרים בהראל כי לאור הזינוק (הנוסף) במחירי הסחורות חטיבת המחקר של הבנק עדכנה בחדות כלפי מעלה את תחזית האינפלציה ל-3.6% בסוף השנה (2% בתחזית הקודמת), אך הם צופים התכנסות למרכז יעד האינפלציה (2%) במהלך 2023. במקביל, למרות עליית הריבית והמלחמה באוקראינה הבנק הותיר את תחזיות הצמיחה לשנתיים הבאות כמעט ללא שינוי על 5.5% צמיחה השנה ו-4% ב-2023. לדברי כלכלני הראל התחזית שלהם מעט פסימית יותר.

באשר לאינפלציה אומרים בהראל כי ביום שישי צפוי להתפרסם מדד מרץ שיהיה גבוה. הם סבורים שהעודף בהכנסות המדינה ממסים (לצד המצב הפוליטי) ידרבנו את הממשלה להפעיל תוכניות נוספות לצמצום עליות המחירים במשק. זהו גורם נוסף התומך בהערכתם שהציפיות לאינפלציה בטווח הקצר גבוהות מדי.

 

 

עונש חמור במיוחד הוט על מעלים מס. 14 חודשי מאסר הוטלו על הבעלים של חברת השמירה והאבטחה "עוגן אבטחה בע"מ", עיסא סאמר, בגין ניכוי מס שלא כדין בהיקף כולל של 1,101,466 שקל. בנוסף לעונש המאסר, הוטלו על סאמר 6 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 10,000 שקל. את התיק ניהל עו"ד מיכאל פינקלשטיין מהמחלקה המשפטית מכס ומע"מ תל אביב.

מגזר הדין עולה כי בין יולי 2013 ליולי 2014, ניכה סאמר, תושב כפר קאסם, מס תשומות בהיקף כולל של 1,101,466 שקל משני דוחות שונים שהגיש למע"מ בשם החברה שבבעלותו, זאת מבלי שיהיו לגביהם מסמכים כדין ובמטרה להתחמק מתשלום מס. הנאשם הודה והורשע בעבירות. עוד עולה מגזר הדין כי במהלך כל השנים שעברו מתקופת העבירות ועד למועד גזר הדין, לא פעל הנאשם על מנת להשיב את הכספים שנטל לכיסו מהקופה הציבורית.

כצפוי, בנק ישראל החליט להעלות את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 0.35%. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה אחרי ארבע שנים במשק הישראלי.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מפרטת בהודעת הריבית את ההתפתחויות שהובילו אותה להחלטה, ואלה הן:

הוועדה המוניטרית מוסיפה כי במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה.
לכן,  הוועדה החליטה כי בשלו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות.

במקביל להודעת הריבית, פרסם בנק ישראל את התחזית המקרו-כלכלית שחטיבת המחקר בבנק ישראל גיבשה באפריל 2022 בנוגע למשתני המקרו העיקריים – התוצר, האינפלציה והריבית.

התוצר יצמח ב-5.5% ב-2022, האינפלציה – 3.6%

על פי התחזית, התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 5.5% ב-2022, ובשיעור של 4.0% ב-2023 – כך שבשנה זו רמת התוצר תתפתח בדומה למגמה טרום המשבר. שיעור האינפלציה בארבעת הרבעונים הקרובים צפוי להיות 3.1%; ב-2022 צפוי שיעור האינפלציה לעמוד על 3.6%, גבוה מהתחזית הקודמת ב-2 נקודות אחוז, וב-2023 הוא צפוי לעמוד על 2%. על פי התחזית, הריבית המוניטרית צפויה לעמוד על 1.5% בעוד שנה.

 לדברי בנק ישראל, הערכותיו לגבי ההתפתחויות בסביבה העולמית מתבססות בעיקרן על התחזיות שמגבשים מוסדות בין-לאומיים ובתי השקעות זרים. וכך כותבים בבנק ישראל: "אנו מניחים כי הצמיחה ב-2022 במשקים המפותחים תתמתן בכ-0.9 נקודות אחוז ביחס לתחזית הקודמת, ותעמוד על 3.0%, וב-2023 היא תעמוד על 2.3% (נמוך בכ-0.2 נקודות אחוז מהתחזית הקודמת). החלק העיקרי של העדכון מוסבר על ידי ההערכות של מוסדות בינלאומיים לגבי ההשלכות של המלחמה באוקראינה והסנקציות שננקטו: פגיעה של כ-1 נקודת אחוז בצמיחת המשקים המפותחים במהלך השנה הקרובה. קצב האינפלציה במשקים המפותחים בשנים אלו יסתכם ב-5.0% ו-2.0% בשנים 2022 ו-2023 בהתאמה, מזה תרומה של כ-2 נקודת אחוז במהלך ארבעת הרבעונים הקרובים כתוצאה מהמלחמה. הריביות הממוצעות של הבנקים המרכזיים של המשקים המפותחים צפויות להיות גבוהות מאוד ביחס לרמתן בתחזית ינואר, ולעמוד בעוד שנה על 1.3% (לעומת 0.3% בתחזית הקודמת). בסוף 2022 הריבית צפויה לעמוד על 1.1% (לעומת 0.3% בתחזית קודמת) ובסוף 2023 על 1.6% (לעומת 0.6% בתחזית הקודמת). המחיר הממוצע של חבית נפט מסוג "ברנט" תנודתי מאוד בשבועות האחרונים, ועמד ברבעון הראשון של 2021 על כ-98 דולר, עליה של כ-24% ביחס לממוצע ברבעון הרביעי.

בבנק ישראל מסבירים כי הסיכונים העיקריים לתחזית מגיעים מההתפתחויות האפשריות במלחמה באוקראינה ובסנקציות, שכן אלו ישפיעו על התפתחות הצמיחה, הסחר והאינפלציה בעולם, ובהתאם על ההתפתחות במשק. המשך התנודתיות במחירי הסחורות והאנרגיה – עלול להתבטא בשינויי מחירים משמעותיים, ובהשפעה מרסנת על הפעילות וההשקעות. בנוסף, בעקבות המלחמה, ככל שגל העלייה יהיה גדול מהצפוי ייתכן שיהיו לו השפעות על הפעילות והאינפלציה במשק.

סיכון נוסף הוא חזרת התחלואה בקורונה, אשר עלולה לעכב את חזרה המשק לפעילות מלאה (בעיקר תיירות נכנסת, וצריכה שירותים מקומיים). כמו כן, התגברות של אירועים ביטחוניים יכולה להשפיע גם היא על התפתחות הצריכה והפעילות במשק. לבסוף, נציין את האי-ודאות הפוליטית בארץ שיכולה להשפיע על ההתפתחויות הכלכליות ועל המדיניות הפיסקלית בטווח התחזית.

 

 

סוף סוף, לאחר שנים רבות של הכנה, עבודה קשה וחסכונות אין סוף, הגיע הרגע להתחיל לחפש אחר הנכס הראשון שלך. תמיד ידעת היכן מושך אותך לגור, וייתכן שאפילו הגעת לנקודת פתיחה טובה. אבל רגע, זה ממש לא אומר שצריך להתחיל לרוץ! לא בלי יועץ משכנתא אמין ומקצועי שיעניק לך ליווי מתקדם בתהליך שלעתים עלול להיות מאוד, אבל מאוד לא ברור.

אבל איך יודעים לאיזה יועץ משכנתאות לפנות? ובכן, עומדות בפניך שתי אפשרויות; לפנות ליועץ מטעם הבנק שלך או מטעם כל בנק אחר שמציע לך משכנתא, או לפנות ליועץ פרטי. מה ההבדל בין האופציות ואיזו מהן הכי כדאית? על כל אלו, נרחיב מיד!

מה כדאי יותר? יועץ משכנתא פרטי או מטעם הבנק?

כדי לענות על השאלה, נבחן את ההבדלים תוך התמקדות בשלוש נקודות עיקריות הקשורות בעבודתם של היועצים וביחס ללקוחות:

לבחור את איש המקצוע המתאים

גם יועץ משכנתא אי אפשר לבחור סתם כך מבלי לברר היטב מיהו איש המקצוע שהעלה החיפוש. אז מה כן? לנשום עמוק, לנהוג בסבלנות! השוק מלא ביועצי משכנתאות שטוענים להיות הטובים ביותר בתחומם כשבפועל – הם בינוניים בלבד. חפשו אחר המלצות וביקורות אודות יועצים באזור המגורים (כמובן לאחר קבלת הצעות מכמה בנקים שונים), צרו קשר לשיחה ראשונית ואפילו פגישת היכרות, ורק אז – לאחר היכרות עם איש המקצוע, ניתן לדעת במאת האחוזים שהיועץ המדויק והמקצועי ביותר הוא זה שנבחר.

מועצת העיר באר שבע תעניק פטור מלא מהיטלי השבחה למתחמי פינוי-בינוי באזור התחדשות עירונית לפי תוכנית המתאר לעיר.

מדובר בצעד משמעותי לעידוד ההתחדשות העירונית בעיר, הנועד לתמוך ביוזמות המקודמות היום ולמנף את המגמה שנוצרה בעיר – הליכי התכנון מתקדמים במהירות לשלבי אישור ויזמים מובילים בוחרים לגשת למכרזים בעיר ולהיכנס למתחמי ההתחדשות.

ההחלטה התקבלה בהמשך לרפורמה שנקבעה בתוכנית הכלכלית לשנת 21-22 (חוק ההסדרים), המאפשרת לרשות המקומית לקבוע מה יהיה גובה ההיטל במתחמי ההתחדשות בעיר. קביעה זו תחול לגבי כל תוכנית פינוי ובינוי שתקודם ותיקלט בוועדה המחוזית בחמש השנים הקרובות.

האפשרויות שנוצרו והוודאות שהתקבלה עקב אישור תוכניות אב שכונתיות ברחבי העיר הביאו להגדלת הכדאיות הכלכלית להקמת המתחמים. בזכות זאת יותר שכונות ויותר מתחמים נכנסו למעגל הפוטנציאלי של מתחמים עם היתכנות למימוש. ההחלטה על פטור היא צעד משלים שנועד גם לספק ודאות וגם ככלי סיוע חשוב שהעירייה בחרה לספק.

הבשלת המדיניות העירונית באה במקביל לדחיפה חסרת תקדים של התכנון המפורט. בעיר מקודם היום תכנון ל-11 מתחמי פינוי בינוי בהם פוטנציאל לבניית למעלה מ-10,000 יחידות דיור חדשות. שלוש מהתוכניות הומלצו להפקדה בוועדה המקומית וצפויים להתאשר בשנה הקרובה ארבע תוכניות נוספות צפויות להגיע להליכי אישור בשבועות הקרובים. בנוסף מקודמים בעיר עשרות פרויקטים לתב"עות נקודתיות ולהיתרים בתמ"א 38, חלק גדול מהם כבר בנוי או בשלבי בנייה.

רוביק דנילוביץ, ראש העיר: "ההחלטה שהתקבלה משקפת את מדיניות העירייה לקדם ולתעדף את ההתחדשות העירונית בעיר, באר שבע כמטרופולין הדרומי של מדינת ישראל זקוקה למרכז עירוני תוסס ופעיל שימשוך אליו אוכלוסייה חדשה ויספק שירותים לכל תושבי האזור. את זאת ניתן לקדם באמצעות התחדשות עירונית אינטנסיבית במרכז העיר שתצמצם את הפערים מול השכונות החדשות ותייצר, באמצעות תוכניות של עירוב שימושים, סביבת חיים עירונית אטרקטיבית ויצירת מרחב ציבורי איכותי. בעיר יש פוטנציאל חסר תקדים של התחדשות עירונית וזו העת לפעול לכך שהפוטנציאל ימומש. חברות הבנייה הגדולות כבר גילו את הפוטנציאל ואנו קוראים לחברות ויזמים נוספים להצטרף לחזון שלנו".

טל אל-על, מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק הנדסה: "במציאות של ערכי הקרקע בבאר-שבע, נדרשת העמדת כלים ייחודיים למימוש פרויקטים ותוכניות איכותיות של התחדשות עירונית, לרבות פתרונות בתחומים הכלכליים והמיסויים. על אף הקושי, עיריית באר-שבע חרטה על דגלה לתמוך ולעודד התחדשות עירונית בתחומה, מתוך ההבנה כי התחדשות עירונית היא אחת מהמענים המרכזיים להשגת צדק חברתי וצמצום פערים. עיריית באר-שבע משקיעה משאבים רבים ואף נמנעת מהכנסות על מנת לסייע לתושבי השכונות הוותיקות שלנו לשפר את איכות חייהם. אנו קוראים לממשלת ישראל לסייע בידינו".

תמר פוריה שרביט, מהנדסת העיר באר שבע: "בחידוש השכונות הוותיקות וליבת העיר טמון המפתח להצלחתה באר שבע. ההחלטה למתן פטור מהיטל השבחה נועד לסייע בכך, לאפשר לקידום פרויקטים נוספים וליצור וודאות תכנונית. זו השעה לפעול למימוש רחב היקף של התחדשות העיר וחיזוק מרכז העיר תוך העצמת באר שבע כמרכז מטרופוליני מוביל"

לאחרונה דווח שחברת שיכון ובינוי תבנה פרויקט פינוי בינוי בשכונה ג' במרכז העיר בבאר שבע מול קולנוע אורות בתוכנית שמקדמת העיריה במסלול רשויות. החברה זכתה במכרז הדיירים באחד המתחמים במסגרת התוכנית והיא תהרוס 18 יחידות דיור ותבנה במקומן 120 דירות חדשות בארבעה בניינים בני 8 עד 10 קומות.

בנוסף דווח כי הועדה המקומית בבאר שבע אישרה תוכנית חדשה לפינוי בינוי במתחם יעקב אבינו בעיר במסלול יזמים. מתחם יעקב אבינו ממוקם בשכונה ד' על שדרות רגר בסמוך לאוניברסיטה והמרכז הרפואי סורוקה. במסגרת התוכנית יהרסו 136 יח"ד וייבנו 660 יח"ד + 20,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ושטחי ציבור.

היטל השבחה – כמה זה? ומתי משלמים?

119 אלף משקי בית נרשמו להגרלה הראשונה של תוכנית "דירה בהנחה". כך מתברר לאחר סגירת ההרשמה להגרלה אתמול, 10 באפריל בחצות.

ההגרלה כללה מעל 10,000 יחידות דיור ב-31 יישובים ברחבי הארץ, ביניהם באר יעקב, לוד, אשדוד, ירושלים, עכו, דימונה, ראשון לציון ועוד.

יותר ממיליון הרשמות בוצעו להגרלות, מאחר שכל זכאי רשאי להירשם לעד שלושה יישובים ולכל ההגרלות ביישובים אלו.

עם סיום ההגרלה, גורמי המקצוע במשרד יערכו בדיקות טכניות שלאחריהן יתחיל הליך ביצוע ההגרלות. הליך ההגרלה נערך בהתאם לנהלים מחמירים ומוקפדים, במערכת ממוחשבת, ללא מגע יד אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוחו של רו"ח מוסמך, וחישוב התוצאות מתבצע בחדר הגרלות סגור, בנוכחות ועדת הגרלות המפקחת, בודקת וחותמת על תוצאות ההגרלה.

במסגרת התוכנית אמורות להיות מוגרלות 30 אלף דירות, כך שעוד 20 אלף דירות יוגרלו בהגרלות הבאות. במהלך חודש יוני תפתח ההרשמה לזכאות להגרלה הבאה, שתתבצע ביולי, והחל מהיום ניתן להנפיק אישורי זכאות חדשים. זכאים שלא יזכו בדירות בסיבוב הנוכחי יוכלו להירשם להגרלות הבאות.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "ההיענות הגבוהה מצד עשרות אלפי בתי אב להשתתף בהגרלות  מוכיחה את הכמיהה של הזוגות הצעירים בישראל לעזרה מהמדינה ברכישת דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים. החזרת ההגרלות לאחר שנתיים שלא היה סיוע לזוגות הצעירים הוא צעד אחד מיני רבים שאנו במשרד הבינוי והשיכון עושים ונמשיך לעשות למען הזוגות הצעירים כדי לצמצם את הביקושים ולהנגיש מגוון פתרונות לדיור בר השגה".

אביעד פרידמן, מנכל משרד הבינוי והשיכון: "צפויות לנו הגרלות נוספות במהלך השנה בהן 20,000 יח"ד ואנו פועלים מסביב לשעון להגדיל מספר זה, במקביל אנחנו פועלים באפיקים נוספים להגדלת מספר השיווקים ויח"ד להשכרה ארוכת טווח. אני בטוח שהשנה הקרובה תהווה נקודת מפנה עבור הזוגות הצעירים במדינה".

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל:  "רשות מקרקעי ישראל תמשיך לפעול להגדלת היצע יחידות הדיור במטרה לתת  מענה  לביקושים. הגרלות נוספות הצפויות בעת הקרובה יאפשרו לזוגות רבים דיור בר השגה ובמחיר מופחת".

סנונית ראשונה שמאותתת על כיוון השווקים. ועדת ההשקעות של חברת ניהול הנכסים האמריקאית נויברגר ברמן, המנהלת מעל 460 מיליארד דולר בקרנות סחירות ובהשקעות פרייבט אקוויטי, מפרסמת סקירה רבעונית בראייה של 12 חודשים קדימה ומורידה את הקצאת הנכסים הגלובלית למניות מגישה של משקל יתר לגישה של משקל חסר. מדובר באחד הגופים המוסדיים הגדולים הראשונים בעולם שמפרסם המלצה כזו.

בראייה ממוקדת יותר לשווקים השונים, מפרסמת הוועדה שמונה 14 מומחים עם ניסיון ממוצע של כ-29 שנים בניהול השקעות, כי שוק המניות האמריקאי נותר בהמלצה נייטרלית כשמניות ה-Large Cap נותרות במשקל חסר ומניות ה-Small and Mid יורדות מהמלצה של משקל יתר להמלצה נייטראלית. מניות בשווקים מפותחים מחוץ לארה"ב צונחות למשקל חסר, ומניות בשווקים מתפתחים יורדות לאותה המלצה אף הן.

"אנו ממשיכים להעדיף מניות ערך על פני מניות צמיחה בהינתן הווליואציות הגבוהות והחשיפה לשערי הריבית בקרב מניות הצמיחה, למרות שההשקפה הופכת למאוזנת יותר, בהינתן המיקס השלילי של צמיחה ואינפלציה, אנו מעדיפים מניות דפנסיביות, שיש להן הכנסות קבועות, תשואות דיבידנד גבוהות, קרנות ריט ומניות של חברות בתחום תשתיות האנרגיה", מדגישים בנויברגר ברמן.

במוצרי ההכנסה הקבועה מעלים בנויברגר ברמן את ההמלצה על מזומן מנייטראלי למשקל יתר ומותירים את ההמלצות על אג"ח גלובלי, אג"ח בדירוג השקעה ובכלל זה אג"ח ארה"ב ברמה של משקל חסר. החוב בשווקים מתפתחים יורד להמלצת נייטראלי.

בוועדת ההשקעות של נויברגר ברמן מציינים, "בעקבות נתוני הרקע של אינפלציה מבנית עולה והאטה בצמיחה, המוחרפת בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, וועדות השקעה הופכות ליותר שונאות סיכון  ונערכות עם משטר השקעות חדש. אנו חושבים כי אגרות חוב כבר לא מהוות כלי "גידור טבעי" להשקעה במניות ורואים חשיבות גוברת לחיפוש אחר השקעות שיכולות לעמוד או אפילו לייצר ערך מאינפלציה גוברת ומעליית שערי ריבית, חשיבות שהולכת ועולה בשיקולים של אלוקציית נכסים לטווח הארוך יותר".

מנגד, הסחורות עולות למשקל יתר מובהק ובנויברגר ברמן מסבירים, "המשבר באוקראינה מעצים את בעיות שרשרת האספקה הקיימות בתחומי המזון והאנרגיה, מה שמוביל לאיום בחוסר איזון בטווח הארוך יותר באנרגיה ובמתכות חיוניות במעבר לאנרגיות מתחדשות, זה עלול להגביר את מהירות הדה-גלובליזציה בשרשראות האספקה ולשקף מעבר כללי להעדפה של סחורות מוחשיות על פני נכסים פיננסיים".

 

 

בנק ישראל צפוי להתניע השבוע את תהליך העלאת הריבית, עם העלאה של 15 נ"ב ל-0.25%. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות אי.בי.אי בראשות הכלכלן הראשי רפי גוזלן. לדבריהם, האיתות על העלאות הריבית החל בהחלטת הריבית הקודמת בפברואר, וקיבל חיזוק בהתבטאות של המשנה לנגיד על תהליך מהיר יותר מאשר זה שהוערך קודם לכן. האיתות על מהלך מהיר יותר נובע מעלייה בסביבת האינפלציה, ומהערכה שנוכח העלייה באינפלציה בחודשים האחרונים והעלייה החדה במחירי הסחורות, האינפלציה בפועל צפויה לנוע מעל לגבול העליון של היעד (סביב 4%-3.5%) עד לשלבים המאוחרים של השנה.

כמו כן, החזרה של הפעילות למגמת טרום המשבר והמשך שיפור בשוק העבודה בוודאי שאינם תואמים סביבת ריבית ריאלית שלילית עמוקה כמו זו הנוכחית, ולכן תומכים בהעלאת הריבית. החשיבות של שער החליפין בקביעת המדיניות בעת זו פחותה, שכן הדגש בעת זו הוא על החזרת האינפלציה אל היעד, כך שהתחזקות של השקל בשלב הנוכחי היא התפתחות שמסייעת להתמתנות האינפלציה ולכן לא תיתקל בתגובת נגד מצד הבנק. עם זאת, במידה ובהמשך השנה אכן תירשם התמתנות בפעילות במקביל להתמנות האינפלציה שער החליפין צפוי לחזור ולקבל משקל גבוה יותר בקביעת המדיניות.

מעבר להחלטה הקרובה, מעריכים באי.בי.אי כי צפויה סדרת העלאות ריבית רצופה בהחלטות ברבעון השני והשלישי, וזאת על רקע צפי לסביבת אינפלציה גבוהה יחסית מעל ליעד, במקביל להעלאת הריבית בעולם בהובלת ה-Fed. עם זאת, ככל שתהליך הצמצום המוניטרי בארה"ב יצבור תאוצה (ריבית וצמצום המאזן) סביר לצפות לכך שבחלקים המאוחרים של השנה סביבת האינפלציה תתמתן במקביל להאטה הפעילות הריאלית. ההתפתחויות הפוליטיות המקומית, והחשש לשיתוק פוליטי מחודש, עשויות אף הן לתמוך בבלימת העלאות הריבית בסוף השנה. לכן, מחזור העלאות הריבית בישראל צפוי להתרחש בעיקר בשני הרבעונים הקרובים, ובדומה לארה"ב צפוי להתאפיין בעליית מדרגה בסביבת הריבית הריאלית, שילוב של העלאת ריבית בנק ישראל לפחות לרמה של 1.25%-1.0%, במקביל לירידה בסביבת האינפלציה בחלקים המתקדמים של השנה. לפיכך, התמחור בשוק הבין-בנקאי סביר אמנם לחודשים הקרובים, אך אגרסיבי מדיי להערכתנו במבט לשנה הקרובה עם ציפיות להעלאת הריבית ל-2%-1.75%. חיזוק להערכתנו מתקבל גם מהתמחור להמשך העלאת הריבית בישראל לרמה של 2.5%-2.25%, והתייצבות ברמה זו למרות הצפי להפחתת ריבית בארה"ב, שמן הסתם משקף הערכה להאטה/מיתון גלובלי וירידה בסביבת האינפלציה העולמית.

בהיבט זה, פורסם לאחרונה נתון מעניין מתוך סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס על האינפלציה הצפויה, שמעלה דווקא צפי להתמתנות בקצב האינפלציה בשנה הקרובה. הסקר בחן את  שינויי המחירים בקרב חברות בשנה האחרונה ואת הציפיות לגבי השנה הקרובה. מבחינת השנה האחרונה, כ-53% מהחברות דיווחו על העלאת מחירים, והיא בלטה(שלא במפתיע) בתיירות המקומית, במזון ובתעשייה, לעומת שיעור מתון יותר בקרב חברות השירותים. לעומת זאת, במבט קדימה, אם בחודש ינואר ציפו כ-58% מהחברות לכך שיעלו מחירים בשנה הקרובה, בסקר הנוכחי כ-60% מהחברות צופות שיותירו את המחירים ללא שינוי, כלומר כבר העלו מחירים בינואר/פברואר. גם בסקר זה בלט ענף התיירות בכוונת העלאת המחירים (מעניין אם תצא לפועל נוכח הנהירה המסתמנת לחו"ל) ובמידה פחותה בענפי התעשייה המסחר והשירותים.

מעבר להעלאת הריבית הדגש בהחלטה הקרובה יהיה סביב עדכון התחזיות ובפרט התייחסות להשפעות המנוגדות של אינפלציית צד ההיצע. המשנה לנגיד ציין לאחרונה את החשיבות הגוברת של האינפלציה הבסיסית בשל תמהיל האינפלציה הנשען במידה גוברת על צד היצע, ואת החשיבות של מידת הלחצים משוק העבודה, כברומטר לעוצמת האינפלציה בהמשך. נתוני התעסוקה האחרונים שפורסמו הצביעו על המשך שיפור בשוק העבודה אך ללא לחצי שכר חריגים. במחצית הראשונה של מרץ נרשמה ירידה בשיעור האבטלה מ-4% ל-3.2%, ובאבטלה הרחבה מ-5.8% ל-4.7%. הנתונים הדו שבועיים "רועשים" כך שסביר שנמשך השיפור בתעסוקה, אך לא בעוצמה זו. חלק מההסבר נובע משינויים במדידת ההשתתפות ולא מתוספת מועסקים, כך שבהשוואה למחצית הראשונה של פברואר  הנתונים למרץ  משקפים ירידה בהשתתפות ובתעסוקה.
כמו כן, נתוני השכר לחודש ינואר הצביעו על עלייה של כ-0.3% ביחס לדצמבר, ובאופן כללי ממשיכים להצביע על עלייה בהתאם למגמת טרום המשבר. התפתחות זו חשובה, שכן כל עוד אין עדות להתגברות לחצי השכר, ההסתברות להאצה ממושכת באינפלציה נמוכה, ובהתאם התגובה של בנק ישראל תהיה מתונה יחסית.

הקו ה"ניצי" של ה-FED יימשך עד להקשחה משמעותית יותר בתנאים הפיננסיים

באשר לארה"ב אומרים באי.בי.אי כי השיפור בתנאים הפיננסיים לאחר החלטת הריבית במרץ היווה התפתחות לא רצויה עבור ה-Fed, ומאז נרשמה הקשחה הולכת וגוברת של הרטוריקה בכיוון של צמצום מוניטרי מהיר יותר. מקצה השיפורים הראשון היה של יו"ר הפד ג'רום פאואל וחברים נוספים שכיוונו להעלאת ריבית של 50 נ"ב במאי, ואילו בשבוע החולף הייתה זו סגנית יו"ר ה-Fed המיועדת, לייאל בריינארד, שהכינה את השווקים לצמצום מוניטארי מהיר בחודשים הקרובים. בריינארד, שנחשבת מהצד ה"יוני" ב-Fed, נשאה נאום "ניצי" שבו כיוונה לנקיטת צעדים נחרצים להורדת האינפלציה כולל סדרת העלאות ריבית גם של 50 נ"ב ואיתות ברור על תחילת צמצום המאזן באופן מהיר החל מההחלטה הקרובה במאי.

פרוטוקול הריבית מההחלטה האחרונה במרץ חיזק אף הוא את ההערכה להגברת מינון העלאות הריבית ולהתנעת צמצום המאזן. חלק ניכר מחברי ה-FED תמכו בהעלאה של 50 נ"ב כבר במרץ, אך בעקבות פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בחרו להעלות בשיעור מתון יותר של 25 נ"ב. עם זאת, הטון העולה מהדברים מחזק את ההערכה להעלאת ריבית של 50 נ"ב במאי ולהערכתנו סביר שמינון גבוה זה יימשך לפחות עד שתירשם הרעה משמעותית בתנאים הפיננסיים. התמחור בשווקים קרוב מאוד לתרחיש זה, עם הסתברות קרוב למלאה למהלך של 50 נ"ב בהחלטה הקרובה, וקרוב ל-100 נ"ב (93) בשתי ההחלטות הקרובות. מעבר לכך, התמחור להחלטה לספטמבר משקף צפי להעלאה מצטברת של קרוב ל- 175 נ"ב, כלומר השוק מצפה למהלך אחד נוסף של  50 נ"ב באחת משתי ההחלטות (יולי/ספטמבר). עד לסוף השנה הציפיות הן להעלאה של כ- 220 נ"ב וחשוב מכך, השוק מצפה שמחזור העלאות הריבית יגיע לכדי מיצוי בריבית של 3.25%-3%, במהלך הרבעון השני של 2023.

מלבד העלאות הריבית, אומרים באי.בי.אי, במאי צפויה הכרזה על צמצום המאזן, כאשר ה-Fed מכוון להגיע תוך מספר חודשים (ככל הנראה 3 חודשים) להפחתה של 95 מיליארד דולר לחודש, מזה 60 מיליארד באיגרות חוב ממשלתיות ו-35 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. מדובר בקצב כמעט כפול מקצב הצמצום המקסימאלי שאפיין את התהליך בין 2017 ל-2019, שבסופו צומצם המאזן בכ-700 מיליארד דולר בפרק זמן של קרוב לשנתיים, ואילו בסיבוב הנוכחי ה-Fed מכוון לצמצום בקצב שנתי של כ-1.1 טריליון דולר.  היכולת להפחית מהמאזן  60 מיליארד דולר לחודש באיגרות החוב הממשלתיות לא צפויה להיתקל בבעיה, שכן בחודשים בהם היקף איגרות החוב הנפדות יהיה נמוך מהרף, ה-Fed לא ימחזר ניירות קצרים (bills) כדי להגיע לרף המקסימאלי של 60 מיליארד דולר. לעומת זאת, בנוגע לאיגרות החוב המגובות משכנתאות,  ניראה שה-Fed יתקשה להגיע לרף של 35 מיליארד  לחודש, והתחזיות נעות סביב פדיונות של 20-30 מיליארד לחודש. עם זאת ה-Fed ציין כי כאשר תהליך צמצום המאזן יתקדם, הוא עשוי לעבור למכירה אקטיבית של אג"ח אלו,  בכדי שהמאזן יישען בעתיד יותר על אג"ח ממשלתיות ובמידה פחותה על מגובות משכנתאות.

ההתבטאויות הניציות של בריינארד ופרוטוקול הריבית הובילו בשבוע האחרון לעליית תשואות לכל אורך העקום בארה"ב, אך בניגוד למגמה עד כה עליית התשואות לוותה בעלייה בתלילות העקום. ניראה כי החשש מפני מהלך אגרסיבי יותר מצד ה-Fed בנוגע לצמצום המאזן (צמצום אקטיבי) לצד סגירת פוזיציות על השתטחות העקום שיחקו תפקיד בעליית התשואות החזקה יותר בטווחים הארוכים לידיון. עם זאת, במבט קדימה, ככל שה-Fed  ימשיך עם הקו הניצי, הדבר יפעל לטובת איגרות החוב הממשלתיות הנומינאליות לטווח ארוך, שכן מדיניות זו תקטין בהדרגה את פרמיית הסיכון האינפלציונית. התפתחות זו צפויה להתאפיין בהמשך מגמת העלייה בסביבת הריביות הריאליות שצברה תאוצה לאחרונה.

בהשוואת תנאי הרקע של צמצום המאזן הצפוי לזה שהתרחש בשנים 2017-2019 בולטת סביבת האינפלציה הגבוהה משמעותית כיום כולל לחצי שער גבוהים יותר משוק העבודה. עם זאת, השילוב של העלאות ריבית וצמצום המאזן צפוי לייצר תמהיל ריסון חזק יותר מאשר זה שנרשם במחזור הקודם, כך שלא מן הנמנע כי בדומה ל-2018, הציפיות הנוכחיות להעלאת ריבית יתבררו כמוגזמות. הציפיות להעלאת ריבית כיום אמנם משקפות תוואי מהיר יותר מזה שנרשם ב-2017- 2018, אך בשלב זה היעד הצפוי זהה, כלומר ציפיות לכך שתהליך העלאת הריבית יגיע למיצוי בסביבה של כ-3.25%. סביבת האינפלציה הגבוהה עלולה להקשות על ה-Fed  לבצע סיבוב פרסה מהיר באופן שבו נקט ב-2019, עם בלימת הקטנת המאזן וחזרה להפחתות ריבית, ומכאן רמת הסיכון הגבוהה יותר בפניה ניצבים נכסי הסיכון, לפחות עד להתמתנות בסביבת האינפלציה.

לחצי המחירים בארה"ב רוחביים, אך המפתח להמשך טמון באינפלציית השירותים

עוד אומרים כלכלני אי.בי.אי כי נתוני המאקרו האחרונים והתנאים הפיננסים סיפקו ל-FED רוח גבית לצמצום מוניטארי מהיר יותר כמובן על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה מאוד. כך, דוח התעסוקה לחודש מרץ בארה"ב הצביע על המשך שיפור בשוק העבודה, שנע סביב תעסוקה מלאה תוך המשך האצה בשכר. שיעור התעסוקה בקרב גילאי העבודה העיקריים (25-54)חזר לרמות הגבוהות של שני העשורים האחרונים (סביב 80%). נתוני דורשי העבודה בשבועות האחרונים נמוכים מ-200 אלף, רמות שמשקפות שוק עבודה הדוק עם פוטנציאל להמשך לחצי שכר. אמנם העלייה בשכר לא מדביקה את קצב האינפלציה, כלומר השכר הריאלי נשחק, אך קצב עליית השכר הנומינאלי ממשיך לתמוך בעלייה באינפלציה.

מדדי מנהלי הרכש ISM אמנם ירדו מדרגה לאורך הרבעון הראשון של השנה, אך הירידה מגיעה מרמות גבוהות מאוד של מעל 60 לרמות של 57-58, רמות שמשקפות המשך צמיחה גבהה יחסית גם בחודשים הקרובים. עם זאת, תמהיל המדדים משקף שונות מסויימת בין ענפי התעשייה לשירותים. במגזר התעשייה, הפער בין ההזמנות החדשות למלאים משקף צפי להתמתנות בפעילות התעשייה בחודשים הקרובים, והערכה זו נתמכת גם בהתמתנות בצבר ההזמנות ובזמני המשלוחים. התפתחות זו נתמכה לאחרונה גם בירידה במחירי התובלה, כך שלחצי המחירים שנרשמו לאחרונה במדד התעשייה משקפים יותר התפתחויות בצד ההיצע בעקבות העלייה במחירי חומרי הגלם. לעומת זאת, בענפי השירותים, לחצי המחירים נותרו גבוהים, והם נתמכים בסביבת ביקושים חזקה שמקבלת ביטוי גם בצבר הזמנות גבוה.

התפתחויות אלו קיבלו ביטוי גם בנתוני הצריכה הפרטית לחודש פברואר. הנתונים שיקפו את המשך תהליך הנירמול של הצריכה הפרטית, כלומר המשך עלייה בצריכת שירותים, שמתקרבת לרמות של טרום המשבר (אך עדיין נמוכה ממגמת טרום המשבר), לעומת התמתנות בצריכת הסחורות שנמצאת ברמה גבוהה מאשר זו של טרום המשבר, וצפויה אף היא להתכנס בהדרגה למגמה, אך בניגוד לשירותים, תוך קיטון בצריכה.

השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ בארה"ב והקונצנזוס הוא למדד גבוה של למעלה מ-1% (בהובלת מחירי האנרגיה) לקצב שנתי של מעל ל-8%, כאשר האינפלציה הבסיסית צפויה לנוע סביב 0.5% (וכ-6.5% שנתי). התפתחות זו מקבלת חיזוק מרכיבי המחירים ב-ISM, שנמצאים קרוב לרמות השיא. עם זאת, במבט קדימה, ההתפתחויות ממדד ה-ISM תעשייה מלמדות על סיכוי גבוה יותר שאינפלציית הסחורות תתמתן, כך שסביבת האינפלציה  תושפע יותר מענפי השירותים, כלומר מההתפתחויות בשוק העבודה ומהסנטימנט הצרכני, כאשר האחרון מושפע גם מאפקט העושר ומכאן הלחץ להקשחת התנאים הפיננסים שמפעיל ה-Fed.

 

 

בחודש מרץ 2022 יובאו לישראל 17,517 כלי רכב (פרטיים) לעומת 21,183 במרץ 2021. מדובר על  ירידה בשיעור של 17.3%. כך עולה מנתונים שפרסמה רשות המסים על יבוא מוצרים בני קיימא.

יבוא רכב מסחרי הסתכם ב–1,527 כלי רכב לעומת 792 במרץ 2021, עלייה של 92.9%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים מוסברת בחלקה על ידי יבוא מתון יחסית של כלי רכב במרץ 2022 עקב המחסור העולמי באספקת כלי הרכב כתוצאה ממחסור מתמשך בייצור שבבים לרכב, וכן כתוצאה מהמשבר באוקראינה שפגע בשבועות האחרונים בשרשרת האספקה של רכיבים נוספים לתעשיית הרכב באירופה ומחוצה לה, והביא למחסור בחומרי גלם.

עוד על פי הנתונים, בחודשים ינואר-מרץ 2022 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-62,589 לעומת 54,418 בתקופה מקבילה אשתקד, עלייה של 15.0%. יבוא כלי רכב מסחרי עלה ב-35.2% בתקופה זו והגיע להיקף של 4,348. העלייה ביבוא כלי רכב נוסעים נובעת מהקדמת יבוא לדצמבר 2020, ערב עדכון נוסחת מיסוי ירוק ושינוי במיסוי כלי רכב היברידיים, על חשבון הרבעון הראשון של 2021.

נתוני המגמה מצביעים על ירידה ביבוא כלי רכב נוסעים החל מאוגוסט 2021.

נמשכת הירידה ביבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה

בכל הנוגע למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, הרי שבחודש מרץ 2022, בהשוואה למרץ 2021, נרשמה ירידה ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים. במקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה ומדיחי כלים חלה ירידה של 24.9%, 22.9%, 28.2% ו-16.4% בהתאמה.

במצטבר ברבעון הראשון של 2022 נמצא יבוא של מוצרי החשמל הלבנים בירידה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. יבוא של מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה ומדיחי כלים ירד ב-4%, 3.3%, 9.7% ו-19.9% בהתאמה.

ביבוא טלוויזיות נרשמה ירידה מתונה בשיעור של 3.8% במרץ 2022 לעומת מרץ 2021. במצטבר נרשמה עלייה בשיעור של 9.5%.

ירידה של כ-12% ביבוא סיגריות

במרץ 2022 נמשכה הירידה ביבוא סיגריות בשיעור של 11.9%, שנובעת ככל הנראה מעלייה ברכישות מחו"ל. בהכנסות ממס קנייה על יבוא סיגריות נרשמה ירידה בשיעור דומה של 12.0%.

ערך יבוא טבק אחר, הכולל טבק לעישון, טבק לנרגילות, טבק למקטרת, סיגרים ויחידות טבק לחימום, ירד אף הוא במרץ 2022 בשיעור של 5.7% לעומת מרץ 2021. כאמור, חלק מהירידה מוסבר ע"י חזרה לרכישות בחו"ל. הכנסות ממס קנייה על טבק אחר ירדו בשיעור של 11.0%.

סה"כ ערך כלל היבוא בחודש מרץ 2022 הסתכם בכ-9 מיליארד דולר, עלייה של 27.4% לעומת ערך היבוא במרץ 2021.

נתוני מגמה מצביעים על עלייה בערך יבוא החל מיולי 2020.

מנתוני פברואר 2022 עולה כי נרשמה עלייה בכמויות השיווק של בנזין וסולר בשיעורים של 14.2% ו-19.0% בהתאמה. העלייה נובעת בחלקה מצמצום הפעילות של המשק בפברואר 2021, בעקבות הגבלות התנועה על רקע נגיף הקורונה ומשינוי חקיקה במיסוי ממסים.