תוכן ממומן    

אשליית ה-20/80 והסוד שהקבלנים מסתירים: איך תשלום ליניארי יחסוך לכם מאות אלפי שקלים על דירה

צילום: magnific

כולם נוהרים למבצעי "שלמו 20% עכשיו והיתרה באכלוס", אבל המספרים מראים שמדובר במלכודת פיננסית. כך תשתמשו בשיטת התשלום לפי קצב הבנייה כדי לנצח את הקבלנים

אי אפשר לחמוק היום משלטי החוצות של חברות הנדל"ן: "שלמו 20% בחתימה, ואת ה- 80% הנותרים רק בעת קבלת המפתח". על פניו, זה נראה כמו החלום הרטוב של כל מי שניגש אל רכישת דירה בישראל: לקבע מחיר של נכס היום, לשים הון עצמי מינימלי ולשכוח מהמשכנתא לשלוש השנים הקרובות.

אבל בעולם הפיננסי יש חוק ברזל: כשמשהו נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי, מישהו משלם עליו את הריבית. ובמקרה של מבצעי ה- 20/80 המישהו הזה הוא אתם. בזמן שהרוכש הממוצע מסתנוור מהשלמת העסקה, המשקיעים המתוחכמים והרוכשים שמלווים ביועצים פיננסיים עושים בדיוק את ההיפך: הם מסרבים להטבת המימון, דורשים תשלום ליניארי (לפי קצב התקדמות הבנייה) וחותכים ממחיר הדירה מאות אלפי שקלים, סכום השווה למחיר של רכב משפחתי חדש. הנה המתמטיקה שמאחורי האשליה האופטית.

מלכודת הדבש: על מה אתם באמת משלמים ב-20/80?

כדי להבין למה הקבלן כל כך נדיב איתכם, צריך להציץ למאזן החשבונאי שלו. כשיזם מסכים שתשלמו לו 80% מהכסף בעוד שלוש שנים, הבניין הרי לא נבנה מאוויר; הקבלן לוקח מהבנק המלווה שלו "הלוואת גישור" כדי לממן את הבטון, הברזל והפועלים של הדירה שלכם.

אבל את הריבית על הלוואת הגישור הזו (שעומדת היום על פריים פלוס 1.5% עד 2.5% ליזמים), הקבלן העמיס מראש על מחיר המחירון של הדירה. אם דירה תומחרה ב-2.2 מיליון שקלים "על הנייר", במבצעי 20/80 מחיר הבסיס שלה ינופח ל- 2.35 מיליון שקלים. ככל ששווי הדירה ברכישה יותר גדול, כך הסכום שתצטרכו להוציא מהכיס כדי לממן את הריבית הזו יהיה גבוה יותר ויכול להגיע גם ל- 300 או 400 אלף שקל על אותה הדירה.

הרוכש הממוצע אומר לעצמו: "לא נורא, חסכתי את הריבית של המשכנתא בינתיים", אבל הוא שוכח את הרוצח השקט של העסקאות האלו: מדד תשומות הבנייה. ה- 80% שדחיתם לסוף צמודים למדד. עלייה סולידית של 2.5% בשנה במדד לאורך 3 שנים, תוסיף לחוב שלכם עוד כ- 140,000 שקלים. קניתם "זמן", אבל שילמתם עליו כמעט 300,000 שקל בתוספות נסתרות.

הפתרון של "הכסף החכם": שיטת התשלום הליניארי

במקום לקחת את פתיון המימון, הרוכש המתוחכם מגיע למשרד המכירות ומניח על השולחן את הנשק החזק ביותר במשק בעת הנוכחית: תזרים מזומנים.

הוא אומר ליזם: "אני לא רוצה את ה-20/80 שלך. אני רוצה לשלם לך לפי אבני דרך הנדסיות: 20% בחתימה, 15% בגמר ביסוס, 20% בגמר שלד, 20% בגמר טיח ואת היתרה במסירה. עכשיו, תוריד לי את עלויות המימון שלך מהמחיר".

למה שהקבלן יסכים? כי קבלנים בישראל נמצאים כיום במצוקת תזרים. כסף אמיתי שנכנס לקופה של הקבלן בשלבי הבנייה המוקדמים, מוריד ממנו את האובליגו (החוב) מול הבנק המלווה שלו וחוסך לו ריבית תופת. וכשהקבלן חוסך כסף, הוא מוכן להתחלק בו איתכם.

3 הדרכים שבהן התשלום הליניארי חוסך לכם הון

  1. "גילוח" מיידי של מחיר המחירון (Cash Discount):
    על פנייה למסלול ליניארי, קבלנים יתנו לכם היום בשקט הנחת מזומן של 5% עד 7% ממחיר הדירה. בדירה של 2.5 מיליון שקלים, הורדתם הרגע 125,000 עד 175,000 שקלים ממחיר החוזה. זה כסף נקי שנשאר בחשבון העו"ש שלכם.
  2. הריגת מדד התשומות כשהוא עדיין קטן:
    לפי חוק המכר (תיקון 9), ברגע ששילמתם לקבלן שקל – השקל הזה מפסיק לצבור מדד. כשאתם משלמים בפעימות לאורך הבנייה, אתם "נועלים" בכל פעם חלק מהמחיר ומונעים ממנו להתייקר. במקום להשאיר 2 מיליון שקלים חשופים למדד במשך 3 שנים, אתם מצמצמים את החשיפה למדד בחצי. החיסכון הממוצע בסעיף הזה לבדו נע בין 50,000 ל-80,000 שקלים.
  3. פיזור סיכוני ריבית המשכנתא:
    במסלול 20/80, אתם הולכים לבנק בעוד 3 שנים לקחת משכנתא של 1.8 מיליון שקל ביום אחד, ומתפללים שהריבית באותו בוקר תהיה נמוכה. בשיטה הליניארית, אתם מושכים את כספי המשכנתא במנות קטנות לאורך 36 חודשים. אתם מייצרים לעצמכם "ממוצע משוכלל" של הריבית במשק, ולא תלויים בגחמה של נקודת זמן אחת.

איפה מוצאים את העסקאות האלו?

חשוב להבין: כשיזם כבר מריץ קמפיין מטורף בטלוויזיה של "20/80", המודל הכלכלי שלו מול הבנק כבר סגור ונוקשה. שם יהיה לכם קשה לכופף אותו לתשלום ליניארי.

הטריק הוא לאתר דירות פריסייל בשלב המוקדם של המכירה לקבוצות סגורות של חברים ומשפחה עוד לפני שהיזם קיבל את היתר הבנייה, טרם העמיד משרד מכירות מנצנץ והוא חייב להראות לבנק המלווה 15 חוזים חתומים כדי לקבל את פנקס השוברים. בנקודת הזמן הספציפית הזו, מנהל הכספים של היזם צמא לרוכשים שיזרימו לו כסף לפי התקדמות. בנקודה הזו, אתם מגיעים מעמדה של כוח.

שורה תחתונה

מבצעי 20/80 הם מוצר פסיכולוגי, לא פיננסי. הם נועדו להרגיע את הפחד האנושי מלהתחייב לתשלומים בזמן שהדירה היא עדיין בור באדמה. אבל כשאתם מסתכלים על הנדל"ן דרך משקפיים של משקיע, אתם מבינים שמי שמוכן לעשות את העבודה הפיננסית ה"משעממת", לעקוב אחרי יציקות הבטון ולשלם לקבלן לפי קצב התקדמות, קונה בדיוק את אותה הדירה, באותה קומה, במחיר של דירת 4 חדרים במקום 5.