עליות המחירים במשק הפכו כמעט לעניין שבשגרה, ומדי יום אנחנו מתבשרים על עוד ועוד חברות שמודיעות על העלאות ומעדכנות מחירים.
על פי בדיקה של סל מוצרים שערכה המועצה לצרכנות, נרשמה עלייה של 7% מחירי הסל מאז מאי 2021 ועלייה של 2% מאז חודש אוגוסט. עם זאת, הפערים במחירי הסל בין רשתות השיווק הגדולות מגיעים אפילו ל-80% על אותו מוצר.
ים כולנו, מעלה את השאלה איפה נמצא את סל המוצרים הזול ביותר. המועצה לצרכנות מפרסמת את הבדיקה החודשית המקיפה ביותר ומגלה היכן נמצאו פערים של אפילו 80% על אותו מוצר. אז מי העלה את המחירים הכי הרבה ואיפה תמצאו את הסל הזול ביותר?
מדד יוקר המחיה
יבואנים:
המועצה מאבחנת כי הרוב המוחלט של היבואנים ייקרו את המוצרים במהלך החודש האחרון בשיעור של כ 3%. בניגוד לידיעות המתפרסמות אודות מאבק רשתות המזון עם חברת יוניליוור, הרי שמתברר כי מוצרי החברה כבר רשמו התייקרות של 6% בממוצע בחודש האחרון.
גם ליימן שליסל יקרו בחודש האחרון את המחירים באופן חריג בשיעור של 5%.
המועצה לצרכנות מציינת לחיוב את חברת פרוקטר גמבל, אשר לא רק שלא ייקרה המוצרים, אלא המחיר הממוצע של מוצריה ירד השנה מול שנה קודמת ב-1%.
- במוצרי דיפלומט נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 9% ממאי 2021 .
- במוצרי יוניליוור נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 6% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 8% מהמחיר במאי 2021
- במוצרי ליימן שליסל נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 6% מהמחיר במאי 2021 .
- במוצרי סנו נרשמה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה לתאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ועלייה של 5% מהמחיר במאי 2021.
- במוצרי קימברלי קלארק שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 6% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי שסטוביץ שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 3% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). כאשר בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 9% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי פרוקטור אנד גמבל שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). ובסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בירידה של 1% מול שנה שעברה (19.5.2021).
יצרנים
בקרב היצרנים נמדדה מגמה מתונה אבל עקבית של עליית מחירים. שעור העלייה החודשי אמנם היה כ 1% אך באופן מצטבר מתחילת השנה ניתן לראות עליה של 5% – 7%.
- במוצרי אסם שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 7% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי שטראוס שנבדקו נצפתה עלייה ממוצעת של כ- 1% בלבד בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 2% מול שנה שעברה (19.5.2021).
- במוצרי סוגת שנבדקו נצפתה ירידה ממוצעת של כ- 5% בהשוואה מול תאריך הבדיקה הקודמת (31.8.2022). אבל בסה"כ במוצרים שנבדקו מדובר בעלייה של 5% מול שנה שעברה (19.5.2021).
איפה תמצאו את הסל הזול ביותר?
כאמור, המועצה לצרכנות מפנה את תשומת לב הציבור לפערי מחירים משמעותיים ביותר בין רשתות המזון הקמעונאיות. לא רק בין הרשתות העירוניות לדיסקאונט, כי אם ובעיקר בין רשתות הדיסקאונט, בינן לבין עצמן.
נדמה כי התחרות בקרב הרשתות הקמעונאיות על לב הצרכן ירדה, ובמצב דברים זה, ייטב לצרכנים אם יעדיפו לקנות ברשתות הזולות ובכך יחייבו את יתר הרשתות להתחרות, ולהוריד מחירים.
- הרשת הזולה ביותר רמי לוי, היקרה ביותר – מגה בעיר. ההפרש ביניהן 16% (כמו בבדיקה הקודמת)
- ההפרש בין רשת הדיסקאונט הזולה ביותר (רמי לוי ) והיקרה ביותר (שופרסל דיל-) 7%
- ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר (מחסני השוק בסיטי ) והיקרה ביותר (מגה בעיר)- 9%
דירוג הרשתות מהזולה ליקרה וההפרש באחוזים בין הרשתות (על בסיס בדיקת סל 770 מוצרים):
