תוכנית "דירה בהנחה" תורחב, מרווחי הרווח של הקבלנים יוקטנו, תקודם בנייה ברשויות מקומיות ואזוריות ותחל שיטת בנייה מתועשת ומהירה. אלה הם עיקרי תוכנית הדיור החדשה, שהציגו שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד.
על פי התוכנית, היעדים לארבע השנים הקרובות הם:
– 280,000 התחלות בנייה; 70,000 התחלות בכל שנה
– תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון; 125,000 בכל שנה
– פרסום 300,000 מכרזים ליחידות דיור בקרקעות מדינה; 75,000 יחידות דיור בכל שנה
– הצלחת מכרזים בקרקעות מדינה (עסקאות) להקמת 180,000 יחידות דיור; 45,000 בכל שנה
אלה הצעדים שיינקטו במסגרת התוכנית:
הגדלת ההנחה וההיצע ב"דירה בהנחה":
– העלאת גובה ההנחה לזוכים בדירות עד לגובה של 500 אלף שקל, בהצמדה לשומת דצמבר 2020.
– הרחבת מספר הדירות שיוגרלו במסגרת "דירה בהנחה" בכ-10,000 יחידות דיור באזור המרכז (גידול מ60% ל80%) – שיוקצו לזכאים מחוסרי דיור.
– העלאת אחוז בני המקום בהגרלות אלו מ-25% ל-35% בכל הארץ.
– באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום מ-32% ל-40% מכלל הדירות
– הגדלת מתן הסבסוד לדירה בהנחה בפריפריה לפיתוח בעד 40,000 שקל נוספים. הנושא יגיע לאישור קבינט הדיור הקרוב.
תיקון לחוק המכר:
– הצמדת מחיר הדירה לחלק הרלוונטי בלבד, ללא רכיב הקרקע וללא מרווחי הרווח של הקבלן. התיקון אושר על ידי מועצת רמ"י ויוחל בחוזים מול הקבלנים כבר במכרזים הקרובים ל"דירה בהנחה". החוק בכנסת עבר בקריאה ראשונה נמצא כעת בדיונים בוועדת הכספים, כהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
– במסגרת תיקון החוק, שכר הטרחה של עורך הדין של היזם – ישולם על ידו בלבד.
קידום בנייה ברשויות מקומיות ומועצות אזוריות:
– חתימת הסכמי גג במועצות אזוריות, למתן 2,500 היתרים לבניית יחידות דיור בכל מוצעה למשך 4 שנים. זאת, בהתאם למודל הסכמי הגג שנחתם מול המגזר העירוני, ובמטרה להגדיל את ההיצע במרחב הכפרי.
– תקציב לבניית מוסדות ציבור לרשויות מקומיות בסך של 30,000 שקלים לכל יחידת דיור. הרשויות המקומיות יקבלו מענק שייתן מענה לצרכים של הרשות המקומית בבניית מוסדות ציבור, הנובעים במישרין מהגדלת השיווקים. מחצית מהסכום – סך של 15,000 שקל יינתן בעת השיווק והמחצית השנייה תינתן לעת מתן היתרי הבנייה.
מעבר לשיטת בנייה מתועשת:
– מעבר לשיטת בנייה מהירה שחוסכת תשומת כוח אדם משמעותי ומאיצה את קצב התקדמות הבנייה. תחילה, המדינה תתמוך בהקמת שני מפעלים לבנייה מודולרית בשטחי מדינת ישראל. כמו כן, תסובסד הקמת מבנים ראשונים בשינוע ממפעלים בחו"ל.
צעדים נוספים בתחום התכנון:
– הגדלת שכר בודקי תוכניות והוספת עובדים חיצוניים באגפי ההנדסה ברשויות המקומיות לטובת האצת קצב מתן היתרי בנייה
– מתן סמכות מקבילה לרשויות המקומיות באופן שיוכלו לתכנן בינוי למגורים בשיעור של אלפי מ"ר (בהתאם לסוג הוועדה)
– ביטול וולונטריות ברישוי עצמי
– פתיחת לוח 2 באופן שיאשרו תוספת של עשרת אלפי יח"ד בכל הארץ, וכן בניית מתחמי דיור מוגן בהיקפים גדולים
– תיקון תקנות התכנון והבניה (אישור מטרה ציבורית) כדי ליצור תמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לקדם דיור לשכירות בקרקע חומה
שר האוצר אביגדור ליברמן: ״אנחנו ממשיכים להוביל מהלכים משמעותיים להתמודדות עם אתגרי הדיור במדינת ישראל. אני דוגל בגישת ז׳בוטינסקי והיא לאפשר את חמשת המ״מים שאחד מהם הוא דיור. התכנית שהצגנו היום היא מקיפה ומטפלת בכשלים בשוק הדיור בשלושת המישורים המרכזיים והם היצע, מחירי הקרקע והצמדה למדד תשומות הבניה ובירוקרטיה והליכי בנייה ארוכים. נמשיך לפעול בכדי להשפיע ולשדרג את רמת איכות חייהם של כל אזרחי המדינה״.
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "הבטחנו להפוך כל אבן על מנת להביא פתרונות לזוגות הצעירים ולשמור על רוכשי הדירות אל מול הקבלנים ואנו עושים זאת. התוכנית הינה כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד. אנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מצעדים שכבר מבוצעים בימים אלה וצעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יביא לייצוב שוק הנדלן בישראל. זוהי תוכנית בה המדינה מוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקל מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות. התוכנית החשובה הזו הייתה מתבקשת והכרחית לנוכח המציאות הנוכחית. אני מודה לשר האוצר ולשרת הפנים על שיתוף הפעולה המלא בדרך לגיבוש התוכנית ועל שיתוף הפעולה עם כל משרדי הממשלה והגופים השונים. שיתוף הפעולה הזה בין כל השחקנים בתחום הדיור, הוא חסר תקדים והוא מבטיח שבאמצעים המשותפים נדע להביא ליישום התוכנית כולה".
שרת הפנים איילת שקד: "אנחנו ממשיכים לעבוד בכל הכוח ולהילחם במשבר הדיור. תוכנית הדיור שהצגנו היום לאזרחי ישראל היא עוד שורה של צעדים חשובים שמתווספים לצעדים שכבר ננקטו בשנה האחרונה כדי לסייע בהתמודדות עם משבר הדיור. במסגרת התוכנית אנחנו מקדמים תמרוץ ברמה המיידית של כניסה ואיוש תקנים שלא היו מאוישים עד כה ויקדמו מתן היתרי בניה בצורה מהירה יותר על ידי הרשויות המקומיות, מבזרים סמכויות לשלטון המקומי על מנת שיוכלו לתכנן בהיקף גדול יותר, מייעלים תהליכים, פותחים חסמים ומסייעים בשיווק דירות להשכרה בהישג יד. שוק הדיור צמא ליחידות דיור נוספות ותכנון הדירות, שזו משימה שמוטלת על כתפיי – היא משימת העל שלי במשרד ולמרות אי היציבות הפוליטית אנחנו לא מורידים לרגע את הרגל מהגז״.
במדינת ישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת אחרת ברחבי העולם, המיסוי הינו חלק בלתי נפרד מן הכלכלה במדינה. במדינת ישראל האזרחים מחויבים בתשלום מיסים כמעט על כל פעילות עסקית כזו או אחרת שהם לוקחים בה חלק, חלק מן הפעילויות עליהם חייבים במס במדינת ישראל הן: גמלאות, נכסים שונים, עסק ומשלח יד, חקלאות, פטנטים ועוד. בחלק גדול מן המקרים נוצרת סיטואציה בה האזרח שילם מיסים מעבר למה שהוא היה צריך לשלם בפועל, בשל כך אותו אזרח זכאי לקבל החזר מס.
במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע להחזרי מס.
החזרי מס לשכירים – על מה אנחנו מדברים?
קיימות מספר סיבות אשר בגינם אזרח שכיר יהיה זכאי לקבל החזר מס, כעת נציג בפניכם את הסיבות הללו:
- מכיוון שהמס של שכירים במדינת ישראל מחושב לפי שנה, גובה המס מחושב גם הוא לפי בסיס שנתי מוערך ( הכוונה היא להערכה של כוללת של כל ההכנסות שיהיו לאותו אזרח באותה שנת מס), אך בפועל ניכוי המס לאזרח שכיר מתבצע בכל חודש על ידי המעסיק של אותו אזרח. רק כאשר נגמרת שנת המס אנו יכולים לדעת מהו הסכום שהיינו צריכים לשלם באמת. הפער אשר נוצר בין ניכוי המס על פי הערכה שנתית לבין הכנסתו של האזרח בפועל, הוא זה אשר יוצר את המצב בו אזרחים שכירים זכאים לקבל החזר מס.
- במדינת ישראל קיימות הקלות מסוימות לקבוצות שונות באוכלוסייה, חלק מן ההקלות הללו הן הוזלה במיסים. חלק מבעלי העסקים בארץ אינם מודעים להקלות השונות, כתוצאה מכך אותם בעלי עסקים עלולים לנכות את מלוא המס מן המשכורת של אותו אזרח אשר משתייך לקבוצה מסוימת בעלת הקלות. גם במקרה זה האזרח יהיה זכאי לקבל החזר מס.
- המס המוטל על מקורות ההכנסה השונים הוא משתנה ואינו זהה לגבי כל מקורות ההכנסה. במקרים בהם אזרח שכיר מחזיק ביותר ממקור הכנסה אחד ( לדוגמא אדם אשר עובד בשתי עבודות שונות), לאותו אדם יש את הזכות להגיש בקשה לאישור על תיאום מס. אם אותו אדם לא מגיש את הבקשה במהלך שנת המס, בסופה של שנת המס יכול להיווצר מצב בו מגיע החזר מס לאותו אדם.
כיצד ניתן לקבל החזר מס?
בראש ובראשונה חשוב לציין כי אפשרות לקבל החזר מס מוגבלת למספר שנים מסוים אחורה ( נכון להיום מדובר בשש שנים אחורה). על מנת לקבל החזר מס עליכם לגשת אל פקיד השומה הקיים באזור המגורים שלכם ולבקש ממנו טופס של בקשה להחזר מס ממס הכנסה. אל טופס הבקשה יהיה עליכם לצרף גם טפסי 106 אשר נוגעים לכל מקומות העבודה בהם עבדתם באותה שנת מס עליה אתם מבקשים החזר.
בנוסף על כך, יהיה עליכם לצרף את כל האישורים הרלוונטיים אשר מוכיחים את הסיבה שבגינה אתם דורשים החזר מס.
אם ברצונכם לקצר את כל התהליך ולעשות אותו על הצד הטוב ביותר, אתם יכולים לשכור את שירותיו של איש מקצוע אשר מתמחה בהחזרי מס לשכירים.
לא משנה אם אתם שכירים או עצמאיים, יכול להיות כי אתם זכאים לקבל החזר מס. קיימות מספר דרכים לבדוק האם אתם זכאים להחזר מס ממס הכנסה, אחת מן הדרכים היא בדיקת הנושא באמצעות חיפוש באינטרנט.
הדרך היעילה ביותר כיום לבדוק את זכאותכם להחזר מס היא לשכור את השירותים של חברה אשר מתמחה בתחום החזרי המס.
מאמר בשיתוף משרד פרסום דיגיטל STG
לחטיבות הביניים שהוקמו בישראל בשנות השבעים לא נמצאה השפעה על ההשכלה, התעסוקה והשכר של התלמידים. כך גם לא נמצאה השפעה על דפוסי הנישואים (לרבות נישואים בין-עדתיים), הילודה ורמת הדתיות. כך עולה ממחקר שערכו נעם זוסמן, נדב צבי, תמר רמות-ניסקה ויונתן שן מחטיבת המחקר בבנק ישראל. במסגרת המחקר, נבחנו ההשפעות של הקמת חטיבות הביניים על משתני תוצאה של מי שהיו תלמידי החינוך העברי בגיל כיתה ז' בעשור הראשון ליישום הרפורמה – רכישת השכלה, התעסוקה והשכר, ההכנסה המשפחתית, דפוסי הנישואים והילודה ורמת הדתיות, וכן את ההשפעות הבין-דוריות על ההישגים בבית ספר של ילדיהם.
עורכי המחקר מסבירים את הצורך ברפורמה. לדבריהם, בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה היו ההישגים הלימודיים הממוצעים של יוצאי אסיה-אפריקה נמוכים בהרבה מאלו של יוצאי אירופה-אמריקה (וילידי ישראל). החששות מהתמשכות השסע העדתי והמעמדי הובילו בתחילת שנות השבעים של המאה העשרים לביצוע הרפורמה הגדולה בתולדות מערכת החינוך הישראלית: הקמת חטיבות הביניים – מעבר ממבנה דו-שלבי, הכולל בתי ספר יסודיים שמונה-שנתיים ובתי ספר על-יסודיים, למבנה תלת-שלבי של בתי ספר יסודיים שש-שנתיים, חטיבות ביניים בכיתות ז'–ט' וחטיבות עליונות (תיכונים). במסגרת הרפורמה נקלטו בחטיבות יותר מורים אקדמיים וחלו תמורות בפדגוגיה. הקמת חטיבות הביניים השתלבה עם העלאת מספר שנות לימודי החובה מ-8 (עד כיתה ח') ל-10 (עד כיתה י') באותה תקופה.
הקמת חטיבות ביניים הניזונות מבתי ספר מכמה שכונות, שתלמידיהם בעלי מאפיינים חברתיים-כלכליים מגוונים (חטיבות על-אזוריות אינטגרטיביות), צפויה הייתה להערכת הוגי הרפורמה לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמידים, ובפרט של אלו מרקע חברתי-כלכלי חלש, רובם יוצאי אסיה-אפריקה: להעלות את סיכוייהם להגיע לתיכון ולמסלולים יוקרתיים ולהשיג תעודת בגרות.
המחקר ניצל את הפריסה הגיאוגרפית ההדרגתית של חטיבות הביניים בשנות ה-70 לזיהוי השפעות הרפורמה בשנותיה הראשונות, שכן עד תחילת שנות השמונים נפתחו בהדרגה כ-300 חטיבות בחינוך העברי במקומות שונים ברחבי הארץ ולמדו בהן יותר משתי חמישיות מתלמידי כיתה ז' (כיום שיעור הלומדים בהן בחינוך העברי הלא-חרדי קרוב ל-90%). באמצעות שיטות מחקר עדכניות ובסיס נתונים היסטורי עשיר, המחקר השווה מגוון משתני תוצאה בין תלמידים בגיל כיתה ז' שהייתה חטיבת ביניים זמינה באזור מגוריהם לבין אלו שלא עמדה לרשותם חטיבה כזאת. האמידות נערכו תוך פיקוח על מגוון מאפיינים דמוגרפיים-חברתיים-כלכליים של התלמידים, מקום מגוריהם, העלאת גיל לימודי החובה ועוד.
כאמור, המחקר מצא כי הקמת חטיבות הביניים לא תרמה לניידות החברתית-כלכלית, כפי שהיא משתקפת במגוון משתני תוצאה: תלמידים שהייתה חטיבת ביניים זמינה במקום מגוריהם רכשו השכלה והשתלבו בשוק העבודה באותה מידה כמו תלמידים שהתחנכו במקומות ללא חטיבה זמינה, וכך גם בעניין דפוסי הנישואים (לרבות נישואים בין-עדתיים) והילודה ורמת הדתיות; ממצאים אלו תקפים גם בקרב תלמידים שהשכלת אמם נמוכה (משתנה המעיד על רקע חלש). כפועל יוצא גם לא נמצאו הבדלים בהישגים של ילדיהם בבית הספר. תוצאות אלו ניתן כנראה לייחס, בין השאר, לאינטגרציה המצומצמת שהרפורמה יצרה.
הפד עשוי להפתיע את השווקים ביום רביעי הקרוב (15 ביוני 2022) עם העלאת ריבית חדה של 0.75%. כך מעריך גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. בנוסף מעריך בית-אור כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% בישיבתו הקרובה, ב-3 ביולי, וזאת כנראה לא תהיה הפעם האחרונה.
לדברי בית-אור, ביום רביעי הקרוב תפורסם החלטת ריבית קריטית של הפד בה גם נקבל סט טרי של תחזיות לצמיחה, אינפלציה וריבית מצד חברי הפד כאשר נתוני השבוע האחרון, ובמיוחד יום שישי הכניסו את המערכת הפיננסית שוב לדריכות גבוהה במיוחד עקב המשמעויות של הנתונים שפורסמו.
נתוני האינפלציה שיצאו ביום שישי היו גבוהים משמעותית מהצפי – מדד המחירים לצרכן עלה ב1.0% בחודש מאי וזאת לעומת צפי שעמד על עלייה של 0.7%. עקב כך, האינפלציה עברה את השיא אליו הגיעה במרץ ועלתה לרמה של 8.6%, הגבוהה מאז 1981.
הנקודות העיקריות שהפד צפוי לקחת ממדד מאי הן שלמרות ירידה צפויה עקב התפוגגות השפעות קצה מצד ההיצע בסעיפים כמו רכבים ומוצרים בני קיימא אחרים, האינפלציה עדיין הצליחה לשבור שיאים וזאת עקב התעצמות והתרחבות הלחצים האינפלציוניים ברכיבי השירותים, וסעיף הדיור ביניהם. ואם זה לא מספיק, נרשם זינוק נוסף במחירי האנרגיה המזון.
בכך, מדד מאי מסמל אולי את קו פרשת המים מבחינת חברי הפד שכן באופן ברור הלחצים האינפלציוניים מתעצמים בשירותים בעוד שהם מתחילים להתפוגג בחלק ממחירי המוצרים (למרות שהאינפלציה עדיין מאוד גבוהה במחירי כל המוצרים), ודינאמיקה אינפלציונית שכזו בענפי השירותים היא דגל אדום עבור הפד מאחר וללא טיפול אגרסיבי, ארה"ב (והעולם) עלולה להיכנס לסחרור אינפלציוני.
אם כן, אומר בית-אור, הלחצים האינפלציוניים בארצות הברית ממשיכים להתגבר והסיכונים לאינפלציה ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה על רקע ההתפתחויות העולמיות בתחומי המזון והאנרגיה – המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, ובמיוחד הסנקציות שמדינות המערב מנסות להשית על רוסיה, וזאת ביחד עם הבעיות בסין (תחלואה וסגרים שמובילה לשיבושים מתמשכים בשרשראות האספקה) צפויים להמשיך ולשבש את שוקי הסחורות העולמיים גם בחודשים הבאים.
עם זאת, מנגד, ההאטה הכלכלית הופכת להיות יותר ברורה בנתונים כאשר על פי מודל הפד (GDPNOW), התוצר צפוי לצמוח ב-0.9% בלבד ברבעון השני כאשר לפני חודש תחזיות המודל עוד עמדו על 2.0%. בנוסף, ביום שישי מדד אמון הצרכנים לא פחות מקרס לשפל היסטורי, הרבה יותר נמוך מהשפל שנרשם במשבר הפיננסי העולמי. על פי הדוח, הצרכנים האמריקנים מצפים לירידה משמעותית במצבם הכלכלי וציפיות האינפלציה שלהם ממשיכות לעלות. לפחות על פי ההיסטוריה, אמון הצרכנים נוטה להקדים את מגמות הצריכה במספר חודשים כך שנראה שהצמיחה בארה"ב צפויה להמשיך ולהאט באופן משמעותי בחודשים הקרובים.
ניחוחות משמעותיים של סטגפלציה
תנאי הבסיס להחלטת הריבית ביום רביעי – אינפלציה גבוהה במיוחד ביחד עם האטה כלכלית משמעותית, ניחוחות משמעותיים של סטגפלציה שהיא האתגר המשמעותי ביותר של כל בנק מרכזי.
לדברי בית-אור, יו"ר הפד ג'רום פאוול וחברי הפד כבר הצהירו פעם אחר פעם כי בימים אלו האינפלציה היא הדבר היחיד שמטריד אותם בימים אלו – הפעילות הכלכלית והשווקים הם כרגע בעלי חשיבות משנית ולמעשה, בנתוני האינפלציה הנוכחיים, בפד רוצים לראות התהדקות משמעותית ועמוקה של התנאים הפיננסיים במשק האמריקאי – וזה יכול להגיע רק עם ירידות בשוקי המניות ועלייה משמעותית של תשואות האג"ח. וזה בדיוק מה שאנו מקבלים ב-2022. החדשות הרעות, לדברי פסגות, הן שנראה שהתנודתיות הזו בשווקים צפויה ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים, עד אשר ארה"ב, באופן בלתי נמנע להערכת פסגות, תיכנס למיתון.
בעקבות אירועי יום שישי, תשואות האג"ח זינקו והשווקים עברו לתמחר מתווה ריבית אגרסיבי יותר מ-0.5% בפגישה כאשר התמחור הנוכחי מאותת לנו על הסתברות של 90% כי בפגישה בחודש ספטמבר הפד יעלה את הריבית ב-0.75%. כעת מעריכים בפסגות כי לפד אין את הזמן הזה ולכן קיים סיכוי גבוה כי הפד יפתיע את השווקים כבר ביום רביעי עם העלאה של 0.75%.
בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% ביולי
בשבוע שעבר העלנו את תחזית הריבית שלנו לבנק ישראל כאשר אנו מעריכים כי בתחילת יולי הוא יעלה את הריבית ב-0.5%. להערכתנו, ההתפתחויות האחרונות ברמה הגלובלית רק מחזקות הערכה זו שכן בנק ישראל לא יוכל להישאר מאחור בזמן שהבנקים המרכזיים בכל העולם מגבירים את הקצב כאשר אפילו כריסטין לגארד, יו"רית הבנק המרכזי האירופאי, למעשה הודיעה ביום חמישי כי בספטמבר הם מתכננים להעלות את הריבית ב-0.5%. להערכת פסגות, ללא הפתעה מאוד שלילית בנתוני האינפלציה שיפורסמו ביום רביעי, הדרך למנות של חצי אחוז גם בישראל סלולה.
מדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) טיפס לרמה של 8.6% במאי 2022, הרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 1981. מדד הליבה, בנטרול רכיבי מזון ואנרגיה, טיפס ב-6%, שני הנתונים היו גבוהים מהתחזיות, שציפו למדד של 8.3% ומדד ליבה של 5.9%.
לקראת פרסום נתוני המדד, היו מי שקיוו כי האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיא, ומכאן נתחיל לראות היחלשות, כך שהמספרים החדשים מאכזבים ועומדים בסתירה לתקוות.
מדד מאי מגיע לאחר שהבנק המרכזי האמריקאי, הפד, כבר פתח במהלך של העלאת ריבית על מנת לרסן את האינפלציה שהרימה ראש אחרי שנים של תרדמת. סגרי הקורונה המתמשכים בעיקר בסין גרמו במשך תקופה ארוכה לשיבושים בשרשרות האספקה הגלובליות ולמחסור בסחורות מסוימות, דבר שגרם לעליית מחירים. בתחילת 2022 פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ותרמה את שלה לעליות מחירים נוספות, בהיותן של המדינות ספקיות מפתח של כמה סחורות (אוקראינה – חיטה, רוסיה – נפט).
אם בתחילה סבר הפד כי מדובר בתופעה זמנית שתחלוף ו"ישב על הגדר" עם נשק הריבית, הרי ככל שעבר הזמן התברר כי האינפלציה פה כדי להישאר והפד התחיל לשחרר תחמושת, ועד כה העלה את הריבית פעמיים בשיעור מצטבר של 0.75%. בנק ישראל הצטרף גם הוא למגמה ועד כה העלה את הריבית פעמיים בשיעור מצטבר של 0.75%.
הבעיה היא שזה כנראה היה מאוחר מדי, והאינפלציה כבר "ברחה" לו למעלה. בשלב הזה ברור לכול כי העלאות הריבית צפויות להימשך, והתחזיות מדברות על העלאה בשיעור של 0.5% בישיבת הפד ב-3 ביולי. עם זאת, לאחר נתוני מדד מאי, נראה כי גם העלאה חדה יותר, של 0.75% נמצאת כעת על השולחן.
החשש כעת הוא מאפקט המלקחיים של כלי הריבית. מצד אחד, ריבית גבוהה פועלת לריסון עליות מחירים. אבל מצד שני אם היא עולה בקצב מהיר מדי היא עלולה לחנוק את הצמיחה במשק, ולדרדר אותו למיתון. ככל שמיתון נמשך יותר, עסקים מצמצמים השקעות ומבטלים פרויקטים, ואז עלולים להגיע גם פיטורים נרחבים ועלייה באבטלה.
חשש נוסף שמבטאים בכירים בעולם הכלכלי הוא מפני סטגפלציה – מצב שבו למרות העלאות הריבית והובלת המשק למיתון ואבטלה, עליות המחירים אינן מתרסנות והאינפלציה ממשיכה להתקיים. רק לאחרונה הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה שלו והזהיר מפני סטגפלציה. גם בכירים נוספים בכלכלה העולמית השמיעו תחזיות קודרות.
היציאה מסטגפלציה היא ארוכה וכואבת, כאשר הבנק המרכזי צריך לבחור מאחד משני צדי המשוואה – או לתת לאינפלציה להשתולל בתקווה שהצמיחה תתחדש, או לדרדר את המשק למיתון כבד ואז לשקמו בצורה נקייה, ללא חובות.
אחת מתקופות הסטגפלציה המפורסמות בהיסטוריה של ארה"ב, התרחשה בשנות ה-70, כאשר אמברגו שהטילו מדינות אופ"ק על הנפט הוביל לעלייה חדה במחירו, מה שליבה את האינפלציה וחנק את הצמיחה הכלכלית. יו"ר הפד היה אז פול וולקר אשר בחר להתמודד עם הסיטואציה באמצעות ריביות גבוהה למשך תקופה ארוכה. המדיניות שנקט וולקר שלחה לעברו חצי ביקורת מחודדים, אבל בסופו של התהליך נחלצה ארה"ב מהמצב הבעייתי.
הגרלה שנייה של תוכנית "דירה בהנחה" יוצאת לדרך. על פי הודעת משרד השיכון והבינוי, ביום ראשון, 3 ביולי 2022, תיפתח ההרשמה להגרלה בה יהיו כ-5,000 יחידות דיור ביישובים ברחבי הארץ, ביניהם; אילת, אשדוד, בית שמש, דיר חנא, חיפה, ירושלים, נצרת, צפת, עראבה, רמת גן, ראש העין, שדרות ועוד.
להגרלה הראשונה, שהתקיימה באפריל, נרשמו 120 אלף משקי בית – מספר הנרשמים הגבוה ביותר אי פעם. מסיום ההרשמה להגרלה הראשונה ועד היום הצטרפו כ-11 אלף זכאים חדשים.
במסגרת תוכנית דירה בהנחה יוגרלו כ-30,000 יחידות לדיור בר השגה ברחבי הארץ בשנת 2022. מדובר על יתרות של התוכניות הקודמות "מחיר למשתכן", "מחיר מופחת" והתוכנית החדשה "מחיר מטרה".
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לאפשר לזוגות הצעירים לרכוש דירה בהנחה משמעותית, בהגרלה הבאה יהיו מעל 5,000 יחידות דיור שיצטרפו ל-10,053 יחידות דיור שכבר הוגרלו לזכאים ועד לסוף השנה נגריל 15,000 יחידות דיור נוספות, כך שעד סוף השנה כ- 30,000 דירות יוגרלו לזכאים. אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להגדיל את המספר הזה ופועלים במקביל מול הרשויות ובממשלה במטרה לתת מענה לזוגות הצעירים".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "מדובר בצעד משמעותי נוסף במסגרת מאמצי הרשות להגדלת היצע הקרקעות לדיור ובעיקר לדיור בר השגה למשפחות וצעירים בישראל.
"ההגרלה השנייה תפתח בתחילת יולי ותעניק לאלפי משפחות נוספות בית בהנחה ניכרת של מאות אלפי שקלים, במגוון ערים וישובים בישראל. הגרלות אלו לצד החלטת מועצת מקרקעי ישראל השבוע, להעלות את היקף הדירות במחיר מטרה לכ-80%, ולביטול הצמדת המחירים למדד תשומות הבניה מהווים צעדים משמעותיים, שיתנו מענה אמיתי לאותם זכאים הזקוקים להנחה כדי להגיע לדירה משלהם. הרשות תמשיך לייצר מגוון פתרונות לדיור בר השגה, ובנוסף לתוכנית גם שיווק קרקע לשכירות במחירים מפוקחים באזורי הביקוש".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: "ההגרלה שתיפתח להרשמה בתחילת יולי היא המשך ישיר לכלל הצעדים והמהלכים שמקדם המשרד בתקופה האחרונה במטרה לתת מענה לביקושי הדיור העולים מהשטח. בהגרלה הראשונה כבר זכו מעל 10,000 משקי בית, בזכות לרכוש דירה בהנחה משמעותית ובקרוב יצטרפו אליהם כ-5,000 משקי בית נוספים.
אני מבקש מכל מי שעונה לכללי הזכאות אל תחכו לרגע האחרון, הקדימו והנפיקו את אישורי הזכאות על מנת שתוכלו להירשם בזמן להגרלה".
הרשמה להגרלות
על מנת להירשם להגרלות יש להנפיק אישור זכאות. ניתן להנפיק את האישור באופן מקוון ללא צורך בהגעה פיזית לסניפים. התהליך מתבצע בסניפים הדיגיטליים של חברות ההרשמה; אלונים, מלגם ועמידר. עלות הנפקת אישור הזכאות לתוכניות של 'דירה בהנחה' – 240 שקל.
הליך ההנפקה אורך עד 10 ימים, והאישור תקף לשנה.
חשוב לציין כי לקראת תום התוקף של אישור הזכאות, ניתן להאריכו ללא תשלום באמצעות האזור האישי באתר ולאחר חתימה על טופס הצהרה.
מגמת ההתכווצות בגירעון השנתי נמשכת זה החודש החמישי ברציפות. הגירעון השנתי כאחוז מהתוצר ירד לרמה אפסית – 0.04% בחודש מאי 2022, וזהו השיעור הנמוך ביותר מאז ינואר 2008. כך עולה מאומדן שפרסם משרד האוצר.

בחודש מאי נמדד עודף תקציבי של כ-1.4 מיליארד שקל, כך שהעודף המצטבר מתחילת השנה מסתכם בכ-33.3 מיליארד שקל. זאת לעומת גירעון של כ-34.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הכנסות המדינה ממסים הסתכמו ב-38 מיליארד שקל במאי, עלייה של 15.7% לעומת מאי 2021.
מתחילת השנה הסתכמו הכנסות המדינה בכ-206.3 מיליארד שקל, גידול של 25.4% לעומת 164.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
מנגד, הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-173 מיליארד שקל, קיטון של 13.2% לעומת כ-199.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההוצאות קטנו בעיקר התכווצות ממדי הסיוע שנתנה המדינה לעסקים בתקופת הקורונה.
ארגון ה-OECD הוא המוסד הבינלאומי התורן שמוריד את תחזיות הצמיחה שלו לכלכלה העולמית. על פי התחזית שלו, התמ"ג העולמי יצמח ב-3% ב-2022, 1.5% פחות מהתחזית שנתן בדצמבר 2021.
רק לאחרונה הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה שלו והזהיר מפני סטגפלציה, ובכירים נוספים בכלכלה העולמית השמיעו גם הם תחזיות קודרות.
לדברי ה-OECD, "הפלישה של רוסיה לאוקראינה, יחד עם הסגרים בערים מרכזיות ובנמלים בסין בגלל הקורונה, מייצרים סט חדש של זעזועים מסוכנים". עוד אמר כי "הפחתת התחזית משקפת האטה עמוקה ברוסיה ובאוקראינה, אבל הצמיחה צפויה להיות חלשה באופן משמעותי מהתחזית ברוב הכלכלות, בעיקר באירופה, שם אמברגו על יבוא נפט ופחם מרוסיה מגולם בתחזיות ל-2023".
עם זאת, בניגוד לתחזית הקודרת של הבנק העולמי, ב-OECD לא צופים הידרדרות עד כדי סטגפלציה, אותה סיטואציה, נדירה יחסית, שבה אינפלציה, מיתון ואבטלה חוברים יחד. לדבריהם, "אנחנו כן רואים כמה הקבלות לשנות ה-70 (אז הידרדר העולם לסטגפלציה על רקע אמברגו הנפט על מדינות ערב), אבל אנחנו לא משתמשים במונח סטגפלציה. אנחנו לא מאמינים שזהו המונח הנכון לתיאור מה שקורה כעת בכלכלה הגלובלית. רוב המדינות עברו ארבעה רבעונים של צמיחה מאוד חזקה ואכן ישנה כעת אינפלציה. אנחנו צופים שהאינפלציה הגבוהה תימשך עוד תקופה, אבל היא תיחלש במהלך המחצית השנייה של 2022 עד סוף 2023".
תחזית גבוהה יחסית לישראל
תאונות דרכים מתרחשות כל הזמן. סטטיסטית, נהגים צעירים וחדשים מעורבים יותר בתאונות אלו בהשוואה לשאר הנהגים על הכביש. מהן הסיבות לכך? ובאילו דרכים ניתן לעזור לנהגים חדשים להימנע, ככל האפשר, מטעויות מסכנות חיים בזמן הנהיגה?
אין ספק שקבלת רישיון נהיגה מלווה בתחושות של שמחה והתרגשות בקרב הצעירים. אך רגע לפני כל השמחה וההתלהבות, חשוב לזכור לפנות לחברת הביטוח על מנת לקבל הצעה לביטוח רכב לנהג החדש. רק לאחר מכך הנהג החדש יכול להתחיל להתנסות הנהיגה לצד מלווה. הרבה פעמים, נהגים צעירים וחדשים מעריכים את עצמם כמיומנים מספיק לעלות על הכביש ומגדירים את הסיכויים שלהם להיות מעורבים בתאונה כנמוכים. אך בפועל, הם אינם מנוסים בשגרת הנהיגה ולא תמיד יודעים להתמודד עם הסכנות שהדרך מציבה בפניהם.
איך אפשר לייעל את תקופת המלווה?
לנהגים צעירים וחדשים, ברוב המקרים, יש נטייה להיות בעלי ביטחון עצמי מופרז בעת הנהיגה. מה שעלול לגרום בסופו של דבר להתנהגויות מסוכנות על הכביש, כגון: נסיעה במהירות מופרזת, אי שמירת מרחק מרכבים אחרים וביצוע עקיפות שלא לצורך. חוסר הניסיון המעשי של נהגים אלו משפיע גם על הערכת סיכונים במהלך הנסיעה. זמן התגובה לסכנה פוטנציאלית, בקרב נהגים חדשים, רב יותר בהשוואה לנהגים מנוסים.
על מנת לנסות ולמנוע תאונות דרכים מיותרות, אתה כהורה מלווה יכול לבצע מספר פעולות ובכך לצמצם את הסכנות הנשקפות לנהג החדש בעת הנהיגה. בתקופת המלווה להורה יש תפקיד חשוב,
מטרת תקופה זו היא לאפשר לנהגים צעירים וחדשים ללמוד ולצבור ביטחון על הכביש בצורה הדרגתית ומבוקרת. ישנה חשיבות גבוהה לתקופה זו הן לנהגים החדשים והצעירים והן להוריהם, מערכת היחסים של ההורה והילד מתעצמת וזו הזדמנות מעולה בה ההורה יכול להקנות כלים לילדיו בכל הקשור לנהיגה בטוחה.
כאמור, תקופת המלווה היא תקופה בה הנהג הצעיר לומד ומתנסה בשגרת הנהיגה. כל נסיעה, גם אם היא קצרה, תורמת ללמידה של הנהג החדש ומאפשרת לו לצבור ביטחון בכביש. לא פחות חשוב לתרגל גם חנייה על כל סוגיה- חנייה במקביל למדרכה ובניצב לה. חשוב לזכור שכל ניסיון שהנער צובר בתקופת המלווה, הופך את הנסיעה שלנו על הכביש לקצת יותר בטוחה.
נוסף על כך, חשוב לדבר עם הנהג החדש על הנושא של לקיחת אחריות וקבלת החלטות בזמן אמת. שיחה אמיתית וכנה עם המתבגר יכולה לעזור לו לפתח מודעות עצמית ולהבין כי כל הנהגים מתמודדים, בחיי היום יום, עם סיטואציות ומצבים בהם הם נדרשים לנהוג באחריות ולהימנע ככל האפשר ממצבים מסוכנים בכביש. בסיכומו של דבר, תחושת האחריות היא נרכשת ומתחילה מהדברים הקטנים, כמו שיחות אמיתיות עוד בתקופת תהליך הלמידה .
דרך נוספת לייעל את תקופת המלווה היא לדעת לתת ביקורת בונה (וגם לפרגן בהתאם), חשוב לשים לב למקרים בהם הנהג יכול היה להגיב אחרת במהלך הנהיגה. בסיומה של הנסיעה, כדאי לשבת עם הנהג ולהאיר את פניו בנוגע לטעויות קטנות בדרך או למקרים שהיה אפשר לנהל בצורה טובה יותר. כמו כן, כדי שהנהג החדש יוכל לקבל החלטות נכונות ברגע האמת, חשוב שיהיה לו את הביטחון לקבל החלטה ממקום רגוע. לכן, רצוי מאוד לפרגן ולתת מילה טובה ומעודדת. פרגון ועידוד יכול לאפשר לביטחון של הנהג החדש להיבנות ולהתעצב כבר בצעדים הראשונים של הנהיגה.
מה הן המגבלות והתקנות בחוק?
החוק בישראל מחייב את כל הנהגים בישראל לרכוש ביטוח חובה לרכב מיד עם רכישת הרכב. ביטוח זה, כשמו כן הוא, חובה על פי חוק ומעניק ביטוח בסיסי בגין נזקי גוף אשר נגרמו כתוצאה מתאונת דרכים חלילה. על פי משרד התחבורה וחברות הביטוח, קיים הבדל בהגדרת נהג צעיר, נהג חדש ונהג צעיר וחדש. לפיכך, גם בביטוח רכב ישנה חשיבות לגיל ולניסיון הנהג וכל אחד מסוגי הנהגים מקבל התייחסות המתאימה לו.
בנוסף, לכל אחד מסוגי הנהגים ישנן הגבלות שונות החלות בחוק. נכון לחודש מאי 2022, נהגים שגילם פחות מ24 שנים והם מחזיקים רישיון נהיגה פחות משנתיים, מחויבים על פי חוק בתקופת ליווי אשר מטרתה לחזק את המיומנויות של הנהג החדש ולתרגל כלים שיעזרו לו להשתלב בסביבת הנהיגה.
נפח המסחר היומי הממוצע במט"ח עלה במהלך הרבעון בכ-3.8% לרמה של כ-10.7 מיליארד דולר, כאשר עיקר העלייה נובעת מגידול בנפח המסחר היומי בעסקאות המרה. חלקם היחסי של תושבי חוץ בנפח המסחר מול מערכת הבנקאות המקומית (עסקאות המרה, עסקאות באופציות ועסקאות החלף) ירד בכ-0.5 נקודות האחוז ועמד בסוף הרביע הראשון על כ-44.6%. כך עולה מסיכום המסחר בשוק מטבע החוץ ברבעון הראשון של 2022 שפרסם בנק ישראל.

לדברי הבנק, במהלך הרבעון הראשון, בניגוד למגמה ארוכת הטווח, נחלש השקל מול הדולר והאירו בשיעור של כ-2.1% ו-0.1% בהתאמה.
כמו כן, נחלש השקל ב-0.6% מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל, כפי שמשוקלל במדד שער החליפין הנומינאלי האפקטיבי.
בשערו של הדולר מול מטבעות עיקריים נרשמה מגמה מעורבת במהלך הרבעון – הדולר התחזק בכ-2% מול האירו ובכ-5.9% מול היין היפני. מנגד, הדולר נחלש ב-2.9% מול הדולר האוסטרלי ובכ-1.6% מול הדולר הקנדי.
עוד לדברי בנק ישראל, אומדן לפעילות המגזרים העיקריים בשוק המט"ח מעלה כי במהלך הרבעון הראשון הגופים המוסדיים (קרנות פנסיה, קופ"ג וחברות ביטוח) פעלו בכיוון הפוך למגמתם מזה שנתיים ורכשו מט"ח נטו בהיקף של כ-12.4 מיליארד דולר. מנגד, המגזר העסקי מכר מט"ח נטו בהיקף של כ-7 מיליארד דולר, ותושבי חוץ, בהתאם למגמה ארוכת הטווח, מכרו מט"ח נטו בהיקף של כ-5.1 מיליארד דולר.
מאמידת הפעילות הכוללת בעסקאות מול השקל המשתקפת בדיווחי מערכת הבנקאות המקומית ומדווחים זרים עולה כי חלקם היחסי של תושבי חוץ בנפח המסחר בעסקאות המרה (ללא עסקאות החלף ואופציות) עמד ברביע הראשון על 77%, כאשר המסחר בין זרים מהווה 63% מהנפח, שעמד על ממוצע יומי של 8.7 מיליארד דולר.
תנודתיות שע"ח – עלייה בסטיית התקן בפועל ובסטיית התקן הגלומה
סטיית התקן של השינוי בשער החליפין שקל/דולר – המייצגת את התנודתיות בפועל בשער החליפין –המשיכה לעלות במהלך הרבעון לרמה ממוצעת של 8.5%.
סטיית התקן הגלומה באופציות על שער החליפין שקל/דולר הנסחרות "מעבר לדלפק" – המייצגת את התנודתיות הצפויה בשער החליפין – עלתה בכ-1.6 נקודות אחוז במהלך הרבעון, ורמתה הממוצעת עמדה על כ–8.1%.
רמתה הממוצעת של סטיית התקן הגלומה באופציות על מט"ח בשווקים מתעוררים עמדה בסוף הרביע על 12.6%, עלייה של 0.8 נקודות האחוז בהשוואה לרבעון הקודם. רמתה הממוצעת של סטיית תקן זו בשווקים מפותחים עמדה במהלך הרבעון על 7.5%, עליה של כחצי נקודת האחוז בהשוואה לרבעון הקודם.
הכלכלה העולמית הולכת לשנים ארוכות של צמיחה חלשה ומחירים עולים. כך מזהיר הבנק העולמי.
הבנק חתך את תחזית הצמיחה השנתית שלו פעם נוספת ל-2.9% לעומת תחזית צמיחה של 4.1% שפרסם בינואר ותחזית מונמכת של 3.2% שפרסם באפריל. הבנק הסביר כי "הצמיחה הנמוכה תימשך כנראה לאורך העשור הבא בגלל חולשה בהשקעות ברוב חלקי העולם".
נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפאס הזהיר כי "הסיכון של סטגפלציה הוא משמעותי ובעל פוטנציאל לערער כלכלות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית… קיים סיכון חמור לתזונה לקויה, רעב גובר ואף מחסור חמור במזון בחלק מהאזורים". מלפאס הוסיף ואמר כי אם התחזיות הגרועות ביותר יתממשו, הצמיחה הגלובלית במהלך השנתיים הקרובות עלולה ליפול לסביבות אפס.
נכון לעכשיו, מצוי העולם תחת לחצי אינפלציה גוברים, על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגורמת למחסור בחלק מחומרי הגלם ולעלייה במחירי האנרגיה כתוצאה מסנקציות שהוטלו על רוסיה, אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. גם המשך השיבושים בשרשרות האספקה הגלובליות בגלל סגרי הקורונה המתמשכים בסין תורמים את שלהם לעליית המחירים.
בנקים מרכזיים ברחבי העולם, כולל בנק ישראל, פתחו במהלך של העלאת ריבית על מנת לצנן את האינפלציה, אך לא ברור מהו הקצב המתבקש ועד כמה יועיל המהלך. אלא שהעלאת ריבית חדה ומהירה מדי עלולה בשלב מסוים לחנוק את הצמיחה ולגרום למיתון שיגרום בתורו לעצירה של השקעות, שיובילו לעלייה באבטלה כי חלק גדול מכוח האדם כבר לא יידרש, וכך נוצרת סטגפלציה.
אחת מתקופות הסטגפלציה המפורסמות בהיסטוריה של ארה"ב, התרחשה בשנות ה-70, כאשר אמברגו שהטילו מדינות אופ"ק על הנפט הוביל לעלייה חדה במחירו, מה שליבה את האינפלציה וחנק את הצמיחה הכלכלית. יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, היה אז פול וולקר אשר בחר להתמודד עם הסיטואציה באמצעות ריביות גבוהה למשך תקופה ארוכה. המדיניות שנקט וולקר שלחה לעברו חצי ביקורת מחודדים, אבל בסופו של התהליך נחלצה ארה"ב מהמצב הבעייתי.
יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל שינו כיוון. בסוף חודש מאי 2022 הסתכמו יתרות המט"ח של בנק ישראל בסך 199,808 מיליון דולר, גידול בסך של 2,178 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. מדובר על שינוי מגמה לעומת הקיטון שנרשם ביתרות המט"ח של בנק ישראל מתחילת השנה.
רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 39.9%.
הגידול מוסבר על ידי:
- שערוך יתרות מטבע חוץ בסך של כ-1,008 מיליון דולר.
- העברות הממשלה מחו"ל בסך של כ-1,272 מיליון דולר.
מאידך הגידול קוזז בחלקו ע"י העברות המגזר הפרטי בסך של כ-102 מיליון דולר.
בחודשים האחרונים הדולר התחזק בהתמדה מול השקל והגיע אף לרמה של 3.4 שקלים, רמה שלא שהה בה מאז אוקטובר 2020, אם כי לאחר מכן נחלש ונסחר כעת סביב 3.34 שקלים. ההתחזקות של המטבע האמריקאי נבעה בין היתר מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרמה למחסור בחומרי גלם, מה שהעלה את מחירם, וגם בשל העובדה שהדולר נחשב לאפיק השקעה בטוח בעתות של משברים ואי ודאות. בנוסף, תחילתה של סדרת העלאות ריבית בארה"ב והצהרות הבנק המרכזי האמריקאי בדבר כוונתו לצמצם את המאזן שלו, דבר שיגרום להפחתת נזילות בשווקים, גורמות אף הן להתחזקות הדולר בעולם, מה שמחליש את השקל.