חדשות    

נהג נתפס במהירות 242 קמ"ש – אך לא הורשע

מעודכן ל-01/2020

המשטרה ביטלה את כתב האישום לאחר שעלה ספק בדבר אמינות מכמונת הלייזר מסתבר כי לייזר המשולב כיום במערכות הבטיחות של מכוניות רבות, עלול להשפיע על דיוק מכמונת המהירות המשטרתית

בשעת לילה ב־30 במאי 2017 כיוון רס"ר דוד סלם ממשטרת התנועה את "אקדח הלייזר" שלו לעבר מכוניות חולפות בכביש החוף, ולפתע כאשר על צג המכשיר הבהבו הספרות 242, ומול רס"ר סלם חלפה במהירות וולוו S60 T5 לבנה.

הנהג נעצר לאחר מרדף, ולמחרת כבר בישרה ההודעה לעיתונות של אגף התנועה כי בכביש 2 נלכד נהג שנסע במהירות של פי 2.5 מהמותר בכביש. בהודעה המשטרתית הובאה תגובתו של הנהג, צעיר בן 25 מעכו, שטען: "נסעתי 155 קמ"ש מקסימום", ולצדה תמונות הרכב שהוחרם והממל"ז (מכמונת מהירות לייזר) עם הספרות המרשיעות.

אולם בספטמבר השנה הסתיימה הפרשה בבקשת התובעת המשטרתית מבית המשפט לחזור מכתב האישום ולבטל את המשפט, עוד לפני שהשופט ידון בחלק מהסוגיות שהעלה במשפט פרקליטו של הנהג, עו"ד ערן בר אור.

"כשקיבלתי את התיק דאגתי להשיג את ספר הרכב", מספר עו"ד בר אור, שהיה גם אחד מחברי צוות ההגנה שהביאו לזיכויים של 20 נהגים במשפט התקדימי שבחן את אמינות מכמונות מצלמות המהירות הנייחות של המשטרה (מערכת א3), ושבסיומו קבע השופט יעקב בכר כי אמינות המצלמות לא הוכחה וזיכה את הנהגים.

בר אור סיפר כי: "לפי נתוני היצרן המהירות המירבית של הוולוו היא 230 קמ"ש, 12 קמ"ש פחות מהמהירות שמדד הממל"ז. יבואן וולוו אף סיפק לנו תצהיר שזו אכן מהירותו המרבית של הרכב, שהינה מוגבלת מחשב ושמעליה נפסקת אספקת הדלק למנוע. בעל הרכב, שלא היה הנהג, הצהיר כי הרכב הוא סטנדרטי ולא עבר שיפורי ביצועים כלשהם. לכן חשדתי שמדובר בטעות בזיהוי של השוטר, שמדד בעצם רכב אחר, או שיש בעיה עם הממל"ז".

איך עובדת בדיקת המהירות?

הממל"ז מעוצב כמו אקדח גדול שאותו מכוון השוטר לעבר הרכב הנמדד. קרן הלייזר פוגעת ברכב, והממל"ז קולט את ההחזר מה"פגיעה", ומחשב לפי הזמן שעבר, את מהירות הרכב בזמן המדידה. דיונים ארוכים בבית המשפט בארץ, במהלכם התברר שממל"ז הצליח למדוד עץ טס במהירות של 70 קמ"ש, הגיעו עד לבית המשפט העליון, שפסק בשנת 2003 כי מדובר במכמונת מהירות אמינה, אך הורה לשוטרים להפחית מכל מדידה 5 קמ"ש ולהתייחס לתוצאה כמהירות נסיעת הרכב לצורך הדו"ח.

מה באמת קולט השוטר?

אולם בבדיקתו בספר הרכב גילה בר אור רכיב שלא היה מוכר כאשר קיבל בית המשפט העליון את החלטתו. ל־S60 היה לייזר משלה (ליידאר). הדור הקודם של מכונית המנהלים השבדית היה אחד הראשונים בעולם שצוידו במכ"ם לייזר המיועד למדידת המרחק בין הרכב לרכבים שמלפניו.

המהנדס טוביה סגל, שבחן את שתי המערכות לקראת המשפט, גילה שהפעולה שלהן עשויה לפגוע בדיוק המדידה של המכמונת המשטרתית. "הממל"ז פועל באורך גל סביב 930 ננו. הליידאר של הוולוו פועל באורך גל דומה מאוד, 932. הפרש כזה עלול ליצור מצב שהלייזר המשטרתי יקלוט לא רק את ההחזר מהקרן ששיגר, אלא גם את שידור הלייזר שיצא מהמכונית ולכן תתקבל מדידה שגויה, בלי שהמכשיר יזהה את הטעות ויתריע אודותיה למפעיל", הסביר סגל והוסיף: "כאשר הממל"ז נכנס לשימוש הוא היה 'בן יחיד' ולא היו עוד לייזרים אחרים על הכביש. נדרשת בדיקת עומק יסודית לבחון את ההשפעות".

 

 

 

ברגע שביקש עו"ד בר אור לזמן לעדות את אנשי מעבדת מכשור האכיפה של אגף התנועה כדי לקבל את התייחסותם להפרעות שעשויה לגרום מערכת הלייזר במכוניות, הודיעה התובעת כי המשטרה חוזרת בה מכתב האישום. הנהג זוכה.

"אין לי ספק שהימצאות מכשיר הלייזר במספר גדל והולך של מכוניות בכבישים, תצטרך לחייב את המשטרה לבחון את הנושא", סיכם בר אור. "ייתכן ששוטרים יצטרכו לוודא שאין רכב עם לייזר בסביבה, לא רק הרכב הנמדד אלא גם אלה שנסעו בקרבתו, לפני שינפיקו לו דו"ח".

יצרנית הלייזר הזהירה

בשנים האחרונות תועדו בעולם מקרים נוספים שבהם מכוניות בעלות מערכות בטיחות אקטיביות שיבשו את הלייזר המשטרתי. משטרת ישראל משתמשת בממל"ז המיוצר על ידי LTI האמריקאית. באירלנד הודיע נציג חברת טלה טראפיק, נציגת LTI במדינה, כי ייתכנו מצבים שבהם במכוניות המצוידות בבקרת שיוט אקטיבית מבוססת לייזר “עשויה להיווצר בעיה”.

גם יצרנית גלאי מכמונות המהירות ולנטיין, שמתוכנתים לגלות אקדחי לייזר, מסבירה בהוראות השימוש למכשירים, כי “במכוניות חדשות כדוגמת לקסוס ואינפיניטי קיים מנגנון מדידת מרחק באמצעות לייזר שעלול לשבש את הפעילות, מאחר והגלאי קורא אותות לייזר שהמכוניות משדרות. במקרה כזה מומלץ לנטרל את מצב הלייזר לחלוטין”.

כעת מצטרף הממל"ז למערכת הא3, שאמינותה נפגעה קשות בעקבות פסיקת בית המשפט בעכו, מה שלא מונע מהמשטרה להמשיך להשתמש בה. לגבי מכ"ם הדבורה המותקן בניידות ולאחרונה גם באופנועים, קבע עוד ב־2018 שופט בית המשפט המחוזי בחיפה ערן קטון, כי המשטרה לא הוכיחה את אמינות אופן פעולת המכ"ם שלו.

אלה המכוניות המצוידות במערכת לייזר

בכבישי הארץ נוסעות לא מעט מכוניות שיש בהן מערכות לייזר דומות לאלה שבהן משתמשת וולוו, בהן גם ה־V40 הקומפקטית והג'יפון XC60. מערכות לייזר המשמשות את הבלימה האוטונומית שיוצרו בידי החברות ולודיין וקונטיננטל הותקנו גם בדור הקודם של מאזדה 3, במאזדה CX5 ובמאזדה 6. בנוסף הותקנו מערכות כאלה גם בפורד פוקוס המחודשת ששווקה כאן מתחילת 2016, ובמכוניות המיני של קבוצת פולקסווגן, אפ!, סיאט מי וסקודה סיטיגו. גם בחלק מדגמי הדור השלישי של פיאט פנדה הותקנה מערכת כזאת.

תגובת המשטרה: "האכיפה באמצעות מכמונת הלייזר ופעולת המדידה אינם מושפעים מהאמצעים המותקנים ברכב. במקרה זה, לאחר בחינת התיק הוחלט לחזור מכתב האישום עקב חוסר ודאות מוחלט בנוגע לזיהוי הרכב נשוא העבירה – ולא בשל אמצעי האכיפה".

קיבלתם דוח תנועה – מה אפשר לעשות?