חדשות    

קורקינטים בעולם – מה המגבלות והתקנות

מעודכן ל-10/2019

בתל אביב רק לא מזמן החלה הרגולציה על הקורקינטים החשמליים ללא תחנת עגינה – הכוללת מקומות חניה מוסדרים וענישה בין היתר. גם בעולם מנסים לפתור את הבעיה שמצד אחד הקורקינטים פחות מזהמים ופותרים בעיות של עומסי תנועה. עם זאת, לרוב הקורקינטים מושלכים בצדי הכביש או חוסמים מדרכות ואף נגרמו בעקבותיהם כמה תאונות. בניו יורק המתקדמת לכאורה הם אפילו לא חוקיים. אז מה מה המצב בעולם?

ניו יורק – אין קורקינטים שיתופיים

הקורקינטים החשמליים השיתופיים שכבר ממלאים עשרות ערים בארה"ב לא מגיעים לניו יורק. סיבת העיכוב  היא היקף האוכלוסייה האדיר בניו יורק ושאר הרכבים הממלאים אותה – למעלה מ־8.6 מיליון תושבים, וכבר עכשיו, הולכי רגל, מוניות צהובות, רוכבי אופניים וכלי רכב של שירותי נסיעות שיתופיות מתחרים על המרחב המוגבל של רחובות ניו יורק.

ראש עיריית ניו יורק הכריז על התנגדות לכניסת הקורקינטים והציע לתושבים ללכת ברגל. עם זאת, מושל המדינה תומך בכניסתם לעיר.

אף על פי שהחוק כרגע אוסר על נסיעת קורקינטים חשמליים במנהטן ומאיים בהחרמת הכלים ובקנסות בגובה 500 דולר לרוכב, נראה שהאכיפה פחות נחרצת, וברחבי העיר נוסעים קורקינטים חשמליים פרטיים.( להרחבה למה אין קורקינטים בניו יורק)

מדריד, ספרד – איומים עובדים

לאחרונה  הודיעה עיריית מדריד ל־LIME VOI, ו־WIND, שלוש מפעילות הקורקינטים החשמליים השיתופיים הגדולות בעיר, כי עליהן לפנות את כל הכלים שלהן משטחה תוך 72 שעות.  הסיבה היא כי לטענת העירייה אלו הפרו את תנאי הרגולציה שקבעה, והקורקינטים חצו את הגבולות הגיאוגרפיים שמותר להם לנוע בהם.

לטענת העירייה, השלוש לא תיקנו את האפליקציות לאזורים המותרים. הדרישה נבעה מתאונה שבה נהרג הלך רגל. שלוש החברות תיקנו במהרה את הליקויים באפליקציות שלהן כדי לעמוד בדרישות הרגולטור, ותוךכמה חודשים הותר להן לשוב ולפעול בעיר.

לא רק זאת, אלא שגם הצטרפה בולט – שחקנית רביעת

סן פרנסיסקו – מ-12 חברות ל-2

בסן פרנסיסקו בעבר  פעלו לא פחות מ-12 חברות השכרת קורקינטים חשמליים. באפריל 2018 החליטה העירייה לחייב כל חברה שמפעילה שירות השכרת קורקינטים לקבל רישיון מרשות התחבורה העירונית. כל החברות פסקו לפעול בעיר באותו היום. רשות התחבורה העירונית ניסחה שורת כללים להפעלת הקורקינטים והגבילה את מספר המפעילות לחמש. העירייה בין היתר דרשה מהחברות "להראות כיצד הן מתכוונות לצמצם את השפעת הקורקינטים על מדרכות העיר תוך הפגנת שקיפות מקסימלית לציבור". עוד הצהירה כי הן "יצטרכו לספק הנחיות למשתמשים, להיות מבוטחות, לשתף מידע על אופן השימוש עם העירייה, לנסח מדיניות פרטיות שמגנה על המשתמשים ולהציע תוכנית שימוש מוזלת".

אחרי שכל 12 החברות הפעילות בעיר הגישו את הצעותיהן, בחרה רשות התחבורה העירונית של סן פרנסיסקו בשתי חברות: Scoot ו־Skip, שקיבלו היתר פעילות למשך שנת פיילוט שבה ייאסף מידע שיסייע לעירייה לגבש רגולציה טובה יותר על הקורקינטים – שבעירייה מאמינים בפוטנציאל שלהם לשרת את האינטרס הציבורי.

אוסטין, ארצות הברית – תיעוד באתר העירייה

עיריית אוסטין, בירת טקסס עיר שיש בה כמיליון תושבים, דורשת מכל החברות המפעילות שירותי השכרת קוריקנטים חשמליים בתחומה לעמוד בשורה של תקנות, הכוללות דיווח על תאונות, משך זמן מוגדר לטיפול בתלונות מצד התושבים (הנע בין שעה לשעתיים לכל היותר) ושיתוף המידע על הנסיעות עם הציבור.  באתר העירייה יש תיעוד מקיף של הנסיעות של כל עשר החברות הפועלות בעיר.  התיעוד עם זאת לא משייך את הכלי לחברה. האתר מאפשר גם לחקור את המידע באמצעות כלים מקוונים, ולראות מהם מסלולי הנסיעה הפופולריים, שעות הביקוש ואזורי הביקוש.

על פי התקנות, כל חברה הפועלת באוסטין חייבת לקבל רישיון לכך מצד העירייה, שעלול להישלל אם היא לא תעמוד בתקנות. כל חברה חייבת להפקיד ערבות של 100 דולר לכל כלי שהיא מפעילה, והכסף נאסף בקרן שמממנת תיקון נזקים שנגרם לרכוש העירוני עקב שימוש בעייתי בקורקינטים. בנוגע לרוכבים – התקנות העירוניות מחייבות אותם לנסוע בשבילי אופניים, לתת זכות קדימה להולכי רגל ולהחנות את הקורקינטים באזורים המיועדים לכך. רוכבים מתחת לגיל 18 חייבים לחבוש קסדה.

פריז-  12 חברות פעילות, עכשיו מגבילים

בפריז כבר יש כ־20 אלף קורקינטים שיתופיים. שם פועלות 12 חברות השכרת קורקינטים – יותר מבארה"ב כולה. העירייה נתקלה בקורקינטים מקולקלים מושלכים בגני העיר, על גשריה ואפילו בתוך נהר הסיין. אלא שממש לאחרונה הציעו העירייה והמשטרה המקומית שורת הגבלות על השימוש בהם. מהירות הנסיעה תוגבל ל־20 קמ"ש במרבית האזורים, ול־8 קמ"ש בלבד באזורים עמוסים בהולכי רגל. החניה של הקורקינטים תוגבל למקומות מסומנים שתקצה העירייה, ומספר המפעילות יצטמצם לשלוש.

התוכנית הזו מגיעה לאחר שהעירייה כבר הטילה קנסות בגובה 135 יורו על נסיעה בקורקינטים על המדרכה, וחייבה את המפעילות בעלות הפינוי של כל קורקינט מקולקל שהושלך ללא דורש.

למה אין קורקינטים בניו יורק

הסדרה בתחום הקורקינטים – יוגבלו מספר הקורקינטים בתל אביב

קורקינטים חשמליים – לשכור או לקנות?

 

קורקינטים חשמליים - הכל על האפליקציות

קורקינטים חשמליים – הכל על האפליקציות