חיסכון פנסיוני    

איך למשוך את הכסף מקרן פנסיה?

עדכון 05/2018

סיימת לעבוד, עזבתם, פוטרתם, איך אתם יכולים למשוך את הכספים מקרן הפנסיה עם מס מינימלי?

הנה המחשבון שיכול לעזור לכם להבין את הסכום שניתן למשוך ואת הסכום הפטור – מחשבון משיכה מקרן פנסיה, וחשוב להבין את המתודולוגיה והחישוב –

נתחיל בכך שהכספים בפנסיה מחולקים לשניים –  כספי תגמולים וכספי פיצויים. את כספי הפיצויים אתם יכולים למשוך עד התקרה ללא תשלום מס, ומה זאת התקרה? כ-12.3 אלף שקל (על פי הסכום שנקבע על ידי רשויות המס – הסכום הזה משתנה באופן שוטף). התקרה למעשה מורכבת ממשכורת עבור כל שנת עבודה, או תקרה שנקבעה על ידי רשויות המס, הנמוך מבין השניים. השנה  התקרה של מס הכנסה היא 12.4 אלף שקל – אם אתם מרוויחים פחות הסכום הרלבנטי לכם הוא השכר החודשי.

למעשה, במידה והשכר נמוך מהתקרה השנתית, פקיד השומה יכול  להגדיל את הפטור המגיע על כספי הפיצויים עד משכורת וחצי עבור כל שנת עבודה. כלומר, אם נניח שהשכר שלכם הוא 7 אלף שקל בחודש, ועבדתם ארבע שנים, אז עקרונית סכום הפיצויים הפטור מסתכם ב-28 אלף שקל (7 אלף שקל כפול ארבע שנים), אבל פקיד השומה יכול לקבוע (תחת סיבות ושיקולים שונים) שהוא מוכן להכיר בפיצויים ללא מס בסכום גדול יותר. כמה גדול יותר? עד פי 1.5 , ובמקרה הזה עד 42 אלף שקל.

עד כאן לגבי כספי הפיצויים, ומה עם כספי התגמולים? כספי התגמולים הם הכספים שאתם והמעסיקים באופן שוטף מפרישים מדי חודש. הכספים האלו מיועדים להבטיח את הפנסיה בעתיד, כלומר את הקצבה החודשית בפרישה, והמחוקק בהתאמה לא רוצה שתמשכו את הכסף הזה.  משיכה של כספי תגמולים כסכום חד פעמי חייבת במס של 35% או בגובה המס השולי, הגבוה מבין השניים. ולכן, הכי כדאי לכם (ברוב הגדול של המקרים) פשוט להשאיר את הכספים לתקופת הפנסיה. עם זאת, ישנם מקרים שבהם  ניתן למשוך את כספי התגמולים בפטור ממס. מס הכנסה מגדיר חוסכים העומדים באחד מארבעה תנאים (שכבר נתייחס אליהם), והם פטורים ממס. החוסכים האלו  צריכים למלא טופס 159 או טופס 159א של מס הכנסה במעמד משיכת הכספים, טופס שמאפשר להם להיכלל בהגדרה ובהתאם ליהנות מפטור ממס.

ארבעה מצבים שבהם תהיו פטורים ממס על הפנסיה

ישנם כאמור ארבעה מצבים שהוגדרו על ידי מס הכנסה ככאלו שבהם ניתן למשוך את כספי התגמולים  מבלי לשלם את 35% המס, והנה המקרים –

  1. מוות של המבוטח – מוטבים יוכלו למשוך את הכספים כסכום הוני. אם מדובר בקרן פנסיה, אזי השארים לא יוכלו למשוך את הכספים, אלא הם יקבלו קצבה חודשית מקרן הפנסיה
  2. נכות של לפחות 75% – במידה ונקבעה לעמית או לקרובו נכות קבועה של לפחות 75%, אזי ניתן (בהמשך למילוי הטפסים הרלבנטיים) לקבל את התגמולים ללא מס.
  3. מינימום הכנסה – אם לשני בני הזוג אין הכנסה חודשית העולה על שכר המינימום, אזי הם יכולים למשוף את הפיצויים ללא מס. אם לבני הזוג יש ילדים מתחת לגיל 18, אזי ניתן למשוך את הפיצויים גם אם השכר שלהם שווה לפעמיים שכר המינימום (גם כאן, ובכל המצבים יש כאמור למלא טפסים רלבנטיים).
  4. הוצאות רפואיות – אם ההוצאות הרפואיות של החוסך או קרובו מגיעות למחצית מהכנסתו השנתית (למעט, טיפולי שיניים שלא נכללים במסגרת ההוצאות הרפואיות), אזי ניתן לקבל את כספי הפיצויים ללא מס (כפוף למילוי טפסים).

מעבר למקרים המפורטים לעיל, ישנם מקרים נוספים שמאפשרים הקלה או פטור ממס על הפיצויים. כך לגבי חוסכים שיש להם כספים שנחסכו בקרן הפנסיה לפני שנת 2000 . חוסכים אלו יכולים למשוך את הכספים כסכום חד פעמי על סמך הצהרה במידה והתקיים אחד משלוש התנאים הבאים: סיום עבודה ותקופת חיפוש עבודה מעל על חצי שנה;  סיום עבודה ומעבר לעיסוק כעצמאי;  מעבר למעסיק חדש אשר לא ביטח את העובד בביטוח פנסיוני לתקופה של שנה.

אוקיי, נניח שאתם יכולים למשוך את הפנסיה בפטור ממס. אבל האם זה כדאי? האם זה מומלץ? צריך לזכור שהכספים האלו שחסכתם נועדו לתקופה שלא תעבדו, לא תייצרו הכנסה, ותרצו לשמור על איכות חיים סבירה. הפנסיה היא חלק מהדרכים להגי לרמת חיים טובה גם אחרי פרישה. אם אתם מושכים את הכסף, מה יהיה בתקופת הפרישה?  אז נכון, לפעמים צריך את הכסף, והצורך המיידי הזה גובר על הצורך העתידי. אבל צריך לזכור שהחיסכון הזה ייחסר לנו בעתיד.

ומעבר לכך שאתם יוצרים לכם חור כספי בעתיד, משיכה של כספים גורמת לחיסכון פנסיוני בשלב מאוחר יותר במקום העבודה החדש. זה עובד כך – אם לא משכתם את הפיצויים, המעסיק במקום החדש,  יתחיל להפריש לכם  לפנסיה תוך שלושה חודשים מתחילת העבודה. אם תמשכו את החיסכון הפנסיוני, המעסיק יתחיל להפריש חצי שנה אחרי  שתתחילו לעבוד במקום החדש.

אבל הבעיה הגדולה יותר במשיכה של כספי פנסיה, הנוגעת לחלק מהחוסכים (חלק לא מבוטל) היא שבמידה והמעסיק הפריש/ חסך במסגרת פנסיית חובה ואתם רוצים למשוך את כספי הפנסיה בסיום העבודה, המעסיק רשאי לבקש חזרה את כספי הפיצויים שהוא  הפקיד לתכנית הפנסיה שלכם.

מחשבונים קשורים:

מחשבון משיכה מקרן פנסיה

מחשבון פנסיה

מחשבון קצבה בפנסיה

מחשבון השפעת דמי הניהול על קרן הפנסיה