חדשות    

האם נראה התפרצות אינפלציונית בעקבות התחזקות הדולר?

 
הדולר התחזק מול השקל בכ-7.5% מאז סוף יולי, ועולה השאלה איך זה ישפיע עלינו והאם ימשיכו בהורדת ריבית? לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, התחזקות הדולר לא תשפיע הרבה שכן, רק 11% מהיבוא לישראל (ללא יהלומים) הוא מארה"ב בעוד 34% מהיבוא מגיע מאירופה. ומול היורו השקל נחלש ב-2.8% בלבד. ולען התייקרות מחירים מוצרים וחומרי גלם שמיובאים מאירופה יתייקרו הרבה פחות. באשר לאינפלציה הצפויה כתוצאה מהתחזקות הדולר, להערכתו כל 10% עליה בשער הדולר תתורגם לעליה של כ-1% באינפלציה על פני כחצי שנה. כיום, לאור ירידת מחירי הסחורות והתגברות התחרות, השפעת הדולר על האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה ב-0.4%, כפי שפסגות חוזים – אינפלציה של כ- 1.2%.
גרינפלד טוען שלדולר השפעה מהותית על האינפלציה המגיעה ממחירי הדלק אך התחזקותו בעולם, בשילוב עם ההאטה בסין הובילו לירידה מתמשכת במחירי האנרגיה אשר קיזזה חלק מההשפעה על האינפלציה. לדבריו בעבר לדולר היתה השפעה לא קטנה על האינפלציה בישראל בעיקר בשל היצמדות מחירי הדירות שהוא חלק משמעותי במדד, והשכירויות לדולר.

ההשפעה כיום של שער הדולר על האינפלציה היא בעיקר דרך מחירי המוצרים המיובאים. "הדיון הציבורי והתגברות התחרות בחלק מהסקטורים יגרמו להערכתנו לכך שהיצרנים והקמעונאים יאלצו לספוג חלק מהתייקרות היבוא".