חדשות קרנות נאמנות    

הרבה מהכסף שלנו מושקע הרבה בבנקים הישראלים

היכן בתי ההשקעות ומנהלי האחזקות משקיעים את הכסף שלנו, שכולל קרנות נאמנות וקרנות פנסיה? האתר FUNDSER מאפשר הצצה להיסטוריית האחזקות של כל מנהל קרן או מנהל השקעות (מנהל קרן בהוסטינג) בכל נייר ערך. מטבלת האחזקות החודשית של בתי ההשקעות ניכר כי הם מאמינים בבנקים בישראל. כך למשל ילין לפידות משקיע חזק בבנק הפועלים ולאומי. כמעט 174 מיליון שקלים הוא השקיע החודש בבנק הפועלים ו- 62 מיליון שקלים בבנק לאומי. כלומר ילין לפידות משקיעה בצמד הבנקים 236 מיליון שקלים (מעל ל- 6% מההון שמנוהל בקרנות שלו). במשך השנים האחרונות, הצליחו בילין לפידות למתג עצמם כבית השקעות שיודע לזהות השקעות בעלות תשואות עודפות בטווח הארוך, האם ההימור שלהם על הבנקים המקומיים יוכיח את עצמו גם בעתיד לבוא? ימים יגידו. מדי חודש נעקוב אחרי השקעות ילין לפידות בבנקים המקומיים.

שאר בתי ההשקעות לא ריכזו הון כה רב בתחום אך גם הם חלק מתהליך הפיכת הבנקים בישראל לאפיק השקעה בולט כל כך. בית ההשקעות הראל פיא, משקיע בלאומי 58.7 מיליון שקלים ובפועלים משקיע 68.5 מיליון שקלים (ביחד כ – 127.2 מיליון שקלים). בית ההשקעות פסגות, גם הוא משקיע בצמד הבנקים מעל 104 מיליון שקלים.  

איזה בית השקעות לא מאמין בבנקים?

נכון לחודש יוני 2014, בית ההשקעות אקסלנס ניהל הון של 23.4 מיליארד שקלים בקרנות שלו (הרביעית בגודלה מכלל בתי ההשקעות בישראל). מתוך ההון הנכבד הזה, 12 מיליון שקלים בלבד מושקעים בבנק לאומי ו- 26.8 מיליון שקלים בבנק פועלים. כלומר בצוותא, קרנות אקסלנס משקיעות פחות מ- 40 מיליון שקלים בצמד הבנקים הגדולים בישראל. על פי אקסלנס, האחזקה המועטה שלהם בבנקים נובעת בעיקר מהרכיב המנייתי הנמוך שנמצא בקרנות אותן הם מנהלים. באופן יחסי, אם נחשב את אחוזי האחזקה שלהם בשני הבנקים הגדולים מתוך האחזקה הכללית שלהם במניות נגיע ליחס דומה לשאר בתי ההשקעות.

בנוסף כדאי לזכור כי על אקסלנס, כחברת בת של הפיניקס אחזקות, מוגבלת בהחזקה של מניות לאומי ופועלים מהחשש שחברת האחזקות הפיניקס (שבעצמה מחזיקה מניות בנקים דרך חברות הביטוח הפיניקס) תהפוך לבעלת עניין. עם זאת, זה המקום להזכיר שבקרוב מאוד צפויה הקלה על בתי ההשקעות הגדולים שמחזיקים מניות גם דרך תעודות סל, כאשר מניות אלו ייחשבו של הציבור ולא של חברות האחזקה השונות. כלומר, מעתה הסיכון להפוך לבעל עניין בבנקים מצד בתי ההשקעות שמנהלים הן קרנות והן תעודות סל, הפך משמעותית לקטן יותר.