חדשות    

התמתנות ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים ברבעון הראשון של השנה

רכישות הזוגות הצעירים של דירות התמתנה ברבעון הראשון של השנה. הגידול ברכישות  היה 12% , לאחר גידול חריג של 36%  שנרשם ברבעון האחרון אשתקד, עם תום ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס. כך עולה מדוח שפרסם עכשיו הכלכלן הראשי של האוצר.  רכישת דירות חדשות ע"י סגמנט זה רשמה גידול של 30%, לעומת גידול של 90% האחרון אשתקד. התמתנות הרכישות של סגמנט זה בפלח השוק של דירות יד שניה הייתה משמעותית אף יותר: גידול של 5% , לעומת 21% , בהתאמה.

ברבעון הראשון של 2015 נרכשו כ 32 אלפי דירות, גידול של 13% בהשוואה לרבעון הקודם – והרמה השנייה בגובהה מתחילת העשור הקודם. פלח השוק של הדירות החדשות היה זה שהוביל את הגידול בעסקאות, עם גידול של 21%
בהמשך לגידול חריג של 52% שנרשם ברבעון האחרון אשתקד, עם תום ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס. סך העסקאות בדירות חדשות הגיע לעשרת אלפי דירות, הרמה הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם.

רכישת דירות יד שניה רשמה שיעור גידול של 12% , בדומה לגידול ברבעון האחרון אשתקד. סגמנט השוק של המשקיעים היה זה שהוביל את הגידול בעסקאות ברבעון הראשון, עם גידול של 25% . משקלו בסך העסקאות עלה ל 27.5% מסך העסקאות הגיעה רמת פעילות המשקיעים לרמתה הגבוהה ביותר מאז הרבעון האחרון . של 2014 . הגידול החד ברכישות המשקיעים הושפע בחלקו מגורמים אזוריים, בפרט באזור באר שבע, ובחלקו מירידת הריבית הריאלית של בנק ישראל. באזור נתניה הגיעו רכישות המשקיעים לרמתן הגבוהה ביותר, לפחות מאז תחילת העשור הקודם. שליש בלבד מהגידול מיוחס לרכישות תושבי החוץ באזור. רמות השכר של המשקיעים "הכבדים" באזור זה אינן תואמות את שווי הדירות שבבעלותם.