חדשות קרנות נאמנות    

רשות ניירות ערך במהלך להפחית את דמי הניהול!

רשות ניירות ערך במהלך להפחתת דמי הניהול בקרנות הנאמנות. הרשות יוזמת הפחתה של עמלות ההפצה על קרנות הנאמנות. עמלות ההפצה הן תשלומים שמשלמים החברות המנהלות קרנות אמנות לבנקים, והפחתה בשיעור עמלות ההפצה עשויה וצפויה להתגלגל לצרכן הסופי (מחזיקי קרנות הנאמנות), דרך הפחתת דמי הניהול בקרנות הנאמנות. במילים אחרות, מנהלי הקרנות שישלמו פחות על הפצה, ידרשו במקביל פחות דמי ניהול.

בכוונת רשות ניירות ערך להפחית את שיעור ההפצה  בקרנות באופן הבא –  בקרנות כספיות להפחית את דמי הניהול מ-0.125% ל-0.1%; בקרנות סולידיות להוריד את דמי הניהול מ-0.25% ל-0.2%; בקרנות אחרות – 0.35% במקום 0.8% לקרנות הקנייתיות ו-0.4% ליתר.  ההפחתה המשוקללת של עמלת ההפצה, מוערכת ברשות ניירות ערך, ב-20% מסך התשלומים המועברים היום לבנקים המפיצים.

במקביל, דורשת הרשות התאמה בדמי הניהול. מנהלי הקרנות יחויבו להפחית את דמי הניהול בכל קרן שבניהולם כתוצאה מהפחתת התשלומים בגין עמלת ההפצה עבור אותה קרן, וזאת לתקופה של חצי שנה. בתום תקופה זו התחרות בענף צפויה להביא להתבססות דמי הניהול בנקודת שיווי משקל חדשה המגלמת את השינויים שחלו בגובה העמלות. יו"ר הרשות שמואל האוזר ציין כי "הגיע הזמן שהציבור ישלם פחות לא רק על הקוטג' והסלולר, אלא שישלם פחות גם עבור קרנות הנאמנות שהוא רוכש בשוק ההון".

מטרות נוספות של מהלך הפחתת שיעור עמלת ההפצה ודמי הניהול – הסרת חסמים בפני מנהלי קרנות שמבקשים להציע מוצרים בדמי ניהול נמוכים במיוחד והקטנת פוטנציאל ניגוד העניינים בייעוץ על ידי קביעת עמלה אחידה לקרנות נאמנות מנייתיות ולקרנות אחרות שאינן סולידיות.

מבדיקה שנעשתה לאחרונה על ידי  מהון להון, אתר המידע והמדריכים בתחום הצרכנות הפיננסית נמצא ש השחיקה בדמי הניהול הממוצעים בתעשיית קרנות הנאמנות, נמשכת. דמי הניהול המשוקללים נכון לסוף חודש יוני עומדים על 1.29%, בעוד שבתחילת השנה עמדו דמי הניהול הממוצעים על 1.34%.  עמלות ההפצה הממוצעות המשולמות מוערכות ב-0.25%-0.3%, כך שהחיסכון בעמלות ההפצה עשוי להגיע לכ-0.06% בממוצע (20% הפחתה בעמלות ההפצה). אם כל השיעור הזה יתגלגל לצרכנים, אזי דמי הניהול הממוצעים צפויים לרדת מ-1.29% ל-1.23%.