חדשות    

אג"ם – עשירים חדשים בעקבות שטחי נופש חדשים

בשנים האחרונות הוחלט להאיץ את הבנייה במרז ובתוך כך גם ריאות ירוקות: על פי התוכנית הוגדרו שבעה אזורי נופש מטרופוליניים – או בראשי תיבות אג"ם. אג"ם מוגדר שימוש קרקע ה"מייעד את מרבית השטח למטרות שטחים פתוחים ונופש בשטחים פתוחים ושירותים נלווים להם בלבד".

לפי התוכנית  רוב שטחי אג"ם צפויים להישאר פתוחים וללא פיתוח,אך  15% מהשטחים הצמודים יוקצו ליישוב עירוני לבנייה, כולל מבני מגורים, תעשייה מסחר, וכן מתקני נופש הכוללים מגרשים כמגרשי טניס וכדורגל.

במדינה טוענים כי התוכנית ממילא מאפשרת המשך שימוש חקלאי ואינה מייעדת את הקרקע החקלאית להפקעה. כמו כן, אין חובה להשתמש במנגנון האיחוד וחלוקה כשמדובר מחוץ לתחומי תוכנית ספציפית.  עם זאת, נראה כי בעלי קרקעות אשר נמצאים מחוץ לשטחי הפיתוח המיועדים לשימושים עירוניים ומסחריים, צפויים להגיש התנגדויות ותביעות רבות נגד המדינה וועדות התכנון שלה"

מהו אזור נופש מטרופוליני

בתכנית המתאר המחוזית למחוז המרכז (תמ"מ 21/3), שאושרה ופורסמה למתן תוקף בחודש נובמבר 2003. נקבע כי תשתרע על פני שטחים נרחבים: מגדרה בדרום ועד דרומית לחדרה בצפון, מחוף הים במערב ועד לתוואי של כביש ארצי מס' 6 במזרח.

מטרת התוכנית לקבוע הנחיות תכנון ומגמות פיתוח לכלל מחוז המרכז. בין יתר ייעודי הקרקע שנקבעו בתוכנית, קיים ייעוד קרקע אחד המהווה חידוש תכנוני במידה מסויימת: "אזור נופש מטרופוליני". זהו ייעוד קרקע המשתרע על פני שטחים רבים ברחבי כל המחוז, ומטרתו, בין היתר, להתוות ולהגדיר אזורים שיהוו "ריאה ירוקה" לתושבי המחוז בפרט ומדינת ישראל בכלל. זהו ייעוד השונה במהותו מגן לאומי או שמורת טבע, מקרקע חקלאית או מאזור חוף הים. זהו שימוש קרקע ה"מייעד את מרבית השטח למטרות שטחים פתוחים ונופש בשטחים פתוחים ושירותים נלווים להם בלבד, בראיה אזורית".

קרקע בייעוד אזור נופש מטרופוליני היא למעשה  קרקע חקלאית ללא פוטנציאל לשינוי ייעוד לשימושים עירוניים. בסך הכל, שטח אזורי המטרופולין במחוז המרכז עומד על כ־36 אלף דונם, כאשר 12 אלף דונם מתוכם ממוקמים ברעננה, 9,000 נוספים בראשון לציון, 8,000 באזור נתניה ו־6,000 נוספים באזור רחובות.

מצמצמי דיור במקום משפרי דיור – עולם רכישת הנדל";ן של המבוגרים