חדשות    

איילת ניר: "בניית הקואליציה תעלה למשלם המסים כ-8 מיליארד ש"ח"

איילת ניר מבית ההשקעות 'יצירות' מפרסמת הבוקר סקירת מאקרו שבועית, ובה היא מתייחסת ל"מחיר הקואליציה": "אין כל הגיון בקביעת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי יסוד"

איילת ניר מבית ההשקעות 'יצירות' מפרסמת הבוקר סקירת מאקרו שבועית, ובה היא מתייחסת ל"מחיר הקואליציה". ניר כותבת בסקירתה כי "על פי העיתונים, השלמת תהליך בניית הקואליציה תעלה למשלם המסים כ- 8 מיליארד ש"ח – כלכלת ישראל הפסידה במערכה. היא הפסידה כי אין כל הגיון כלכלי בהגדלת קצבאות הילדים לאנשים שהנטייה השולית שלהם לצרוך קטנה מ-1, והיה עדיף לחלק עלות תקציבית זו למי שבאמת נזקק לה, למשל, באמצעות הרחבת מס ההכנסה השלילי".

"באותה מידה אין כל הגיון בקביעת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי יסוד, ממנו ייהנו בהיקף רב יותר דווקא מי שההון מצוי בכיסם. אם רווחה בראש מעינינו, עדיף היה להגדיל את קצבת הזקנה", כותבת ניר בסקירתה.

איילת ניר: "בבנק ישראל ממתינים לבחון האם המדדים הקרובים ימשכו את האינפלציה כלפי מעלה"

ניר מוסיפה כי "בעשור האחרון נעשה מאמץ רב לשלב את החרדים בשוק העבודה, ונראה היה כי המאמצים נושאים פרי. אלא שלפי הפרסומים, הגיוס לצה"ל צפוי להיפגע, דבר שיפגע בשילובם של החרדים בשלב ראשון בצבא, ובשלב שני בשוק העבודה (בשל העדר התמריץ לעבוד וביטול חובת לימודי הליבה)".

"צמיחת המשק תלויה בהגדלת כוח העבודה במשק (תעשיה ושירותים), ובהקטנת משקלם של הנסמכים עליו (אוכלוסיות שאינן עובדות ואינן משלמות מסים ומקבלות תשלומי רווחה), כמו גם בהגדלת פריון העבודה. ההסכמות אליהן הגיעו חברות הקואליציה בשבוע האחרון, מניעות את המשק בכיוון השני, ויש בהחלט להצטער על כך", כותבת איילת ניר מבית ההשקעות 'יצירות'.

באשר לסקטור האנרגיה: ניר מציינת כי מחיר ליטר בנזין 95 עלה בתחילת החודש ב-11 אגורות (1.69%), וסבורה כי 5 גורמים השפיעו על מחיר הבנזין לכלי הרכב החודש, חלקם תרמו לעליה במחיר וחלקם לירידה בו. סך ההשפעה על מדד חודש מאי מוערכת בלא יותר מ- 6 מאיות האחוז.

בנוסף מתייחסת איילת ניר מבית ההשקעות 'יצירות' למתרחש בארה"ב, ושואלת – האם האכזבה מקצב צמיחת המשק ברבע הראשון של השנה תדחה את המועד בו תועלה הריבית לראשונה?

"על פי האומדן המוקדם, המשק האמריקאי צמח ברבע הראשון של השנה בשיעור שנתי מאכזב של 0.2% בלבד, לעומת 2.2% ברבע הקודם וצפי לצמיחה מהירה יותר של 1.0%. בעוד חולשת המשק ברבע הראשון היתה צפויה, עוצמתה הפתיעה", כותבת איילת ניר.

"ביום בו פורסמו נתוני הצמיחה בארה"ב (בצהריים) התפרסמה גם החלטת הריבית בארה"ב לחודש אפריל. מי שחיפש איתות לכך שהאפשרות להעלאת הריבית כבר ביוני הוסרה מהשולחן – התאכזב, אך הטון בהודעת הפד היה מעט יותר יוני, בהינתן נתוני התעסוקה המאכזבים במרץ. הקולות הנשמעים מהפד מוסיפים להיות ניציים באופן יחסי לשוק, אך גם אנו מוסיפים להעריך, כי העלאת הריבית הראשונה תתרחש לא לפני ספטמבר, על מנת לצבור די נתונים שיאשרו, כי חולשת הכלכלה ברבע הראשון היתה זמנית".