חדשות    

איילת ניר: "בבנק ישראל ממתינים לבחון האם המדדים הקרובים ימשכו את האינפלציה כלפי מעלה"

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

בית ההשקעות "יצירות" בסקירה שבועית: "בבנק ישראל מוסיפים לחשוש מפני הידרדרות עתידית ברמת הפעילות הכלכלית ובקצב האינפלציה, גם אם אין להן סימנים כיום, בשל השפעת התחזקות השקל על היצוא ועל המחירים במשק"

"נתונים שהתפרסמו לאחרונה מצביעים על המשך צמיחה של המשק הישראלי בקצב התואם את זה של 2014, כלומר, ללא סימנים להידרדרות ברמת הפעילות הכלכלית. בין אלו ניתן למצוא את הפרסום מיום חמישי האחרון לפיו שיעור האבטלה במשק ירד בפברואר לרמה של 5.3% לעומת 5.6% בינואר", כך כותבת הבוקר איילת ניר בסקירה שבועית מבית ההשקעות "יצירות".

איילת ניר מציינת כי "עם זאת, נראה כי בבנק ישראל מוסיפים לחשוש מפני הידרדרות עתידית ברמת הפעילות הכלכלית ובקצב האינפלציה, גם אם אין להן סימנים כיום, בשל השפעת התחזקות השקל על היצוא ועל המחירים במשק".

איילת ניר מוסיפה כי "התגובה החדה בשבוע האחרון להחלטת הבנק להותיר את הריבית על כנה, אילצה את הבנק להתערב במסחר במט"ח, כחלק מהמדיניות עליה הכריז באוגוסט 2009, לפיה הבנק יפעל בשוק המט"ח 'במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות'".

ניר שואלת: האם תופחת הריבית במהלך החודשים הקרובים? להערכתה, "בתגובה להחלטת הריבית רשמנו כי הנושא טרם הוסר משולחן הועדה, אך אנו מוסיפים להעריך כי בבנק ישראל יעדיפו להמתין ולבחון האם המדדים הקרובים אכן יצליחו למשוך את האינפלציה כלפי מעלה, לפני שינקטו בצעדים נוספים".

בנוסף מתייחסת איילת ניר למתרחש בארה"ב, וכותבת כי "בשבוע האחרון נאמה יו"ר הפד, ג'נט ילן, בכנס שנערך על ידי הבנק הפדראלי של סן פרנסיסקו והתייחסה לשאלה המרחפת מעל השווקים: מדוע יתכן ותידרש העלאת ריבית עוד השנה. ילן ציינה, כי הריבית משפיעה בפיגור על הכלכלה ועל כן הפד אינו יכול להמתין עד להשגת כל יעדיו, לפני שיתחיל להתאים את המדיניות שלו לסביבה הכלכלית החדשה. עוד ציינה יו"ר הפד, כי אם ימתין עד להשגת היעדים, יסתכן הפד בהשגת אינפלציה גבוהה מידי או בשיעור אבטלה נמוך מידי, אך גם בערעור היציבות בשווקים הפיננסיים".

"ילן ציינה במפורש, כי עליה באינפלציית הליבה או בשכר אינם משמשים כתנאי הכרחי לעליית הריבית במשק. עם זאת, היא הדגישה כי אם משתנים אלו ואחרים המתייחסים לסביבת האינפלציה במשק יהיו חלשים, הרי שהריבית לא תוכל לעלות. לסיום אמרה ילן, כי המשתנה החשוב אינו המועד המדויק שבו תועלה הריבית לראשונה, כי אם מהו התוואי הצפוי של העלאת הריבית, שכן הוא זה שישפיע על הכלכלה הריאלית". ב"יצירות" מוסיפים להעריך כי "ההסתברות להעלאת ריבית בספטמבר גבוהה מזו שביוני".