הלוואות    מדריכי בנקאות    

איך לא להיכנס למינוס

המינוס בחשבון הוא הלוואה בריבית גבוהה, והדרך הכי בטוחה לצאת ממינוס היא לא להיכנס אליו. ואם כבר נכנסים אליו – הנה השלבים לצאת ממנו

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​המינוס, כלומר האוברדרפט, כשאתם מוציאים יותר ממה שיש לכם בחשבון הבנק,​​ הוא הלוואה לכל דבר ועניין;​ ועוד הלוואה בריבית גבוהה.

לא אחת נשמע על מקרים  שבהם מי שבמינוס מתקשה לצאת ממנו, או גרוע מכך,  לא מבין ומפנים  שזה חוב שיש להחזירו. בסיכומיו של דבר, מי שלא יוצא מהמינוס משלם עליו הרבה.

המינוס בחשבון יכול להיות שבתוך המסגרת המוסכמת – מסגרת האשראי שהבנק מאשר לכם (הרחבה כאן) ועלול להיות חריגה מהמסגרת שזה המצב הבעייתי יותר כי אז הריבית בהתאמה מאוד גבוהה (במקרים מסוימים מעל 20% ).

אז​ אם אתם רוצים לצאת מהמינוס, ודאו איפה אפשר לצמצם הוצאות ואיפה להגדיל הכנסות.  בראש ובראשונה, כדי לצאת מהמינוס באמת, צריך לדאוג לחשיבה לזמן ארוך – זה לא זבנג וגמרנו, כאשר אתם פותרים את המינוס בננקודת זמן מסויימת צריך לחשוב מה יהיה הלאה. מדובר בשינוי של דרך חיים/ התנהלות כספית, כדי שלא תיכנסו שוב למינוס.

הכי חשוב לנסות לעבוד עם תקציב מאוזן, כך שאפשר יהיה לשלם את כל ההוצאות מבלי להיכנס לחובות לאורך זמן. זה יאפשר לכם מרווח נשימה (כלי עזר – תקציב)

תקציב מאוזן

כשמתנהלים ללא סדר, מוצייאם כספים בלי לדעת כמה, למה ומה מועד התשלום, אז צפוי שתתגלגלו למינוס. במצבים האלו  הפקיד בבנק מרים אליכם טלפון, או שאפילו נבלע הכרטיס. לא נעים.

צריך להבין שהמינוס אינו דרך זמינה וקלה להשיג כסף, חשוב שתדעו שאתם משלמים הרבה על המינוס. המינוס הוא כאמור הלוואה בריבית גבוהה במיוחד. הקלות של קבלת המימון הזה,  היא הסיבה לריבית הגבוהה שתשלמו. הבנק לא מבקש מכם אישור למשיכת הכסף או לתת בטחונות להלוואה, ולרוב הלקוחות לא שואלים את עצמכם איך ומתי להחזיר את המימון. יש לזה מחיר – הבנק לא פראייר. הוא גובה ריבית גבוהה יותר בגין הסיכון.

אז יש קלישאה, ונכון היא לא תמיד עובדת –  כדי להימנע מחובות, לא צריך להגיע מראש למצב של חובות. וגם – אל תוותרו על חוק הברזל,  שומרים על תקציב מאוזן באופן קבע.

מתי  בכל זאת נכון להשתמש במינוס, אם בכלל כדאי? המינוס מטרתו לאפשר  גמישות בניהול החשבון. אם אתם נדרשים לשלם הוצאה כלשהי, שאין בחשבון שלכם מספיק כסף עבורה, אך אתם יודעים במאה אחוז שצפי להיכנס כסף לחשבונכם תוך כמה ימים (משכורת, קצבה וכו') –אפשר להיעזר במינוס אך ורק עבור תקופת הביניים הזו. גם במקרה זה לאחר שבדקתם כל חלופה אחרת –  ובהן לדחות את ההוצאה, לצמצמה או למצוא מקור מימון אחר.

אם בכל זאת חציתם את מסגרת האשראי ואי אפשר אפילו למשוך יותר, לא בטוח שלקיחת הלוואה היא רעיון טוב. אלא אם אין ברירה.  זמן הפירעון של ההלוואה יגיע ולא יהיה איך לשלם את החוב. כל הלוואה נוספת תהיה בתנאים גרועים יותר. אין מוצא מלבד איזון תקציבי ושמירה על הכנסות גבוהות מהוצאות.

עם זאת, ישנם מצבים שכדאי דווקא להמיר את המימון במסגרת האשראי להלוואה. זה במקרה שאתם חורגים מהמסגרת ומשלמים ריבית מאוד גבוהה. במצב כזה אפילו הבנק יציע לכם לקחת הלוואה ולסגור את החריגה, וסביר שההלוואה עצמה תהיה בריבית נמוכה יותר מאשר הריבית החריגה.

וגם – יש היום אפשרויות מימון רחבות. לא כדאי להגיע אליהן, אך יש מצבים שאין ברירה. במצבים כאלו תבדקו את ההלוואות החוץ בנקאיות, חברות כרטיסי אשראי, הלוואות חברתיות, מימון ישיר ועוד.

  הלוואה חוץ בנקאית – איך לוקחים? ממי לוקחים? כל מה שצריך לדעת

מה זה חשבון עובר ושב (עו"ש)?