מדריכי צרכנות    

איך לשרוד את החגים בלי להתרושש?

מעודכן ל-09/2019

חשבון הבנק שלכם עוד לא התאושש מהחופש הגדול וראש השנה כבר מעבר לפינה ■ התקופה של חגי תשרי מתאפיינת בקניות רבות שפוגעות בכיס של כולם. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את החגים בלי להגדיל את המינוס

בקושי סיימנו את החופש הגדול והנה מגיעה תקופת החגים, שגם היא גדושה בהוצאות. בכתבה הבאה הכנו עבורכם מגוון טיפים שיעזרו לכם להתנהל כלכלית באופן אחראי ומחושב ולצמצם את ההוצאות הכרוכות בהערכות לחגים ובחגים עצמם.

היערכו כלכלית מראש

תקופת החגים כרוכה בהוצאה שנתית קבועה וכדאי להגיע אליה מוכנים. כיצד? תכננו את התקציב החודשי בראייה רחבה ושנתית. כלומר, קחו בחשבון את כל ההוצאות של החגים וחלקו אותן ל-12, וכך בכל חודש תקבלו את החלק היחסי של ההוצאה הזו. לדוגמה, אנחנו יודעים שבחודש זה ההוצאות על מתנות, על קניות ואולי גם על חופשה מסתכמות בכ-6,000 שקלים – ובממוצע חודשי-שנתי העלות היא 500 שקלים. בתכנון התקציב השנתי שלנו נקצה לסעיף זה 500 שקל מדי חודש, שאותם נשים בצד, על חשבון סעיפי תקציב אחרים.

תכנון: ערכו רשימת הוצאות

אחד הדברים הראשונים שחשוב לעשות על מנת לעבור את החגים בשלום הוא להכין רשימה מפורטת. רשימה זו תכלול את התפריט לכל ארוחות החגים, מוצרי מזון בהתאם לתפריט וכן מוצרים נלווים – כגון מפות, כלים וקישוטים. לרשימה זו ייכנסו כל הקניות הנדרשות לחג – כגון ביגוד, הנעלה, מתנות לקרובים וכל קנייה ידועה מראש הקשורה לחג הקרב ובא.

בשלב ראשון הכניסו לרשימה את כל הדברים שאתם מעוניינים לרכוש, ואז צמצמו את הרשימה בהתאם ליכולות הכלכליות שלכם. חשוב לבחון איך ובאילו קטגוריות אפשר לחסוך: האם באמת יש צורך לחדש את המלתחה של כל בני המשפחה? האם חייבים להכין את סעודת החג כולה או אולי ניתן לחלק את ההכנות בין המוזמנים – כך שכל אחד יביא משהו?

מבצע סופר: קנו בחוכמה

הביקורים בסופרמרקט בתקופת החגים הופכים למסע מפרך אשר מסתכם במאות שקלים (ואף יותר) ובכאב ראש רציני. זה הזמן שבו ההכנה המוקדמת שעשיתם יכולה להציל אתכם.

  • הגיעו לסופר מצוידים ברשימה מפורטת שתכלול את כל המוצרים שהחלטתם לקנות.
  • לקראת תקופת החגים הסופרים מציעים כל מיני הנחות ומוצרים במחירים "מיוחדים". חשוב לבדוק היטב את המבצעים הללו, במיוחד של מכשירי חשמל. האם אכן המחיר זול יותר לעומת המחיר הרגיל? והאם אתם באמת זקוקים לקוצץ הירקות החדש?

צריך להיזהר ולא להתפתות לקנות פריטים מיותרים רק בגלל ש"זה במבצע" אלא אם כן המוצר רשום ברשימת הקניות שלכם ויש בו צורך אמיתי. מומלץ תמיד לבדוק גם באתרי השוואות מחירים.

  • חשוב לקנות באריזות חיסכון דברים שלא מתכלים ונמצאים בשימוש תדיר. אם אתם מעוניינים לקנות מוצר מסוים במבצע, בדקו את הכמות ואת תאריך התפוגה וחשבו אם מדובר במוצר שהמשפחה משתמשת בו לעיתים תכופות.
  • את הקניות מומלץ לערוך בתחילת השבוע ועדיף בשעות הבוקר. כך תוכלו לקחת את הזמן להשוואת מחירים ומוצרים, ללא העומס והלחץ שמאפיינים את שעות הערב וסופי השבוע במרכולים, במיוחד בתקופת החגים.
  • עצה ידועה אך טובה וחשובה היא להגיע לסופר שבעים, נינוחים וללא ילדים. בעת הקנייה יש לחפש במדפים הנמוכים או הגבוהים – שם נמצאים המוצרים הזולים ביותר בקטגוריה. דבר נוסף חשוב הוא לבדוק את הכמות ביחס למחיר ולא להתרשם מגודל האריזה בלבד.
  • כמו כן, מומלץ שלא לקנות בתשלומים על מנת לא לאבד שליטה על ההוצאות. אם בכל זאת, החלטתם לחלק את הקנייה לתשלומים, מומלץ לנהל רישום בדף ההוצאות המשפחתי (למי שאין לו אחד, מומלץ לבנות דף כזה, המסכם את כלל ההוצאות) ולפרוש לכמה שפחות תשלומים.
  • אם אתם אימפולסיביים בקניות, השאירו את כרטיס האשראי בבית וצאו רק עם כסף מזומן. היציאה עם כמות מוגבלת וידועה מראש של כסף יעילה, בפרט בסופרמרקט.
  • מעקב חשבוניות: בתום הקנייה יש לבדוק את החשבונית. כדאי לשמור במעטפה את כל החשבוניות של החודש על מנת להשוות בין המחירים ורשתות המזון בסוף חודש.

השתמשו בחוכמה בתווי הקנייה

אם תאמצו התנהגות צרכנית נבונה ותעשו שימוש נכון בתווי קנייה, תוכלו להגדיל את התמורה שתקבלו עבורם. חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק אם יש מגבלות על שימוש בתו – כגון איסורים על כפל מבצעים, הגבלת זמן ו/או שווי מופחת של התו במקומות מסוימים. לעיתים קרובות, עצם השימוש בתווים גורם לנו לרכוש יותר מוצרים משתכננו.

יש לזכור תווי השי אינם כסף עודף אלא עוד אמצעי תשלום ויש להתייחס אליהם בהתאם. גם בעניין זה מומלץ להיצמד לרשימת הקניות שערכתם מראש. החיסרון הגדול בתווי השי הוא שלעיתים קרובות שוכחים לעשות בהם שימוש ותוקפם פג. לכן מומלץ שתחזיקו את התווים בארנק או במקום בולט אחר, על מנת שקיומם לא יפרח מזיכרונכם.

שנה חדשה – מלתחה חדשה

ההורים שבכם ודאי יודעים כי הוצאות הביגוד עבורם עולות לא מעט. תחילת שנה היא זמן טוב להיערכות נכונה לקניית בגדים, ולצורך זה כדאי להכין בתחילת העונה רשימה של כל הפריטים הנחוצים ולקנות אותם פעם אחת. קנייה מרוכזת במקום לא יקר חוסכת המון כסף, מאחר שהיא מבטלת קפיצות אקראיות לקניון ולחנויות הבגדים לצורך רכישת פריט או שניים חסרים, שבסופו של דבר מסתיימות במסע קניות של כל מה שראיתם בחנות.

גם בכל הנוגע לבגדים כדאי שתהיו מעודכנים במבצעים והנחות. מומלץ להירשם מראש לרשימות התפוצה של רשתות האופנה הגדולות, מאחר שלקטנים אין ממש צו אופנה מחייב, ו"סיילים" הם דרך טובה להצטייד בכמה פריטים יפים וחגיגיים לקראת השנה הבאה – רק אל תשכחו שהם גדלים וקנו מידה אחת או שתיים יותר.

חנויות העודפים של החברות המובילות יכולות להציע מותגים במחירים אטרקטיביים. חשוב לזכור, ילדים גדלים בקצב מהיר ולכן כדאי לשמור ולהעביר את הפריטים בין ילדי המשפחה, להחליף עם חברים וגם לשקול אפשרות של קניית מוצרי יד שנייה, שיכולה לחסוך מאות שקלים.

מתנות קטנות

בתקופת החגים, אנו נוטים יותר לקנות מתנות לחג – לבן הזוג, לילדים, להורים, למארחים (אם אתם מתארחים לארוחת חג או לחג כולו), לשכנים, לגננת ובטח שכחנו עוד כמה. מדובר בהוצאה שעלולה לתפוס נתח משמעותי למדי בתקציב המשפחתי.

  • את רכישת המתנות כדאי לבצע מראש. אם תחכו לרגע האחרון, תיאלצו לעצור בחנות כלי בית יוקרתית בדרך לארוחת החג ולקנות מתנה יקרה מדי.
  • שימו לב למבצעים ולהנחות בחנויות כלי הבית והטקסטיל. יתכן שתמצאו מציאות יפות בשוק המקומי או ביריד במתנ"ס.
  • לעיתים תוכלו להתאים כמה פריטים קטנים שקניתם בחנויות שונות – למשל שוקולדים ופירות יבשים שקניתם בחנות ממתקים וכלי הגשה שנרכש בנפרד – ולשדך ביניהם בעזרת אריזה יפה.
  • "מחזור" מתנות – קיבלתם בעבר מתנה שלא מצאה חן בעיניכם והנחתם בצד? ייתכן שעכשיו זה מתאים לאחד ממקבלי המתנות (זכרו להוריד את הברכה המצורפת, כדי להימנע ממקרים מביכים…)
  • אפשר לבחור מתנה צנועה, קטנה ולא יקרה, מתנה שימושית או אישית, כדי לחסוך ובאמת לשמח את מקבל המתנה. כמו כן, מומלץ לדאוג לפתק החלפה. מתנה גדולה, מרהיבה או יוקרתית לעיתים מביכה את מקבל המתנה מעבר ל "אוי, לא הייתם צריכים…." – מתנות אלו לעיתים קרובות עוברות לארון "מחזור" המתנות…

כדאי לעצמאים לעבוד בחגים? כסף או חופשה?

האם לחפש עבודה בחגים? לא מה שחשבתם