קריירה    

איך מנהלים חברה שכל עובדיה עובדים מהבית?

מעודכן ל-04/2019

בשנים האחרונות יותר ויותר עובדים מהבית או משלבים עבודה מהמשרד עם עבודה מהבית, אבל ScheduleOnce היא חברה שכל עובדיה עובדים מהבית. איך הם עושים את זה?

 

בשלוש השנים האחרונות חלה בישראל עליה של 45% במספר העובדים שמבקשים לעבוד מהבית, כיום מדובר באחת ההטבות האטרקטיביות ביותר שיכול מעסיק להציע.  עבודות מהבית נפוצות בעיקר התעשיית ההייטק והדיגיטל באופן טבעי, כיוון שמבחינה טכנית העבודה יכולה להתבצע מכל מחשב עם חיבור לאינטרנט. וזה אחד הכלים היעילים לגייס עובדים

אומנם ברוב החברות נפוץ 'המודל המשולב' שבו עובדים חלק מהזמן במשרד וחלק מהזמן מהבית, אבל ישנה חברת הייטק ישראלית שבה כל העובדים עובדים מהבית – כל הזמן.

החברה היא ScheduleOnce.

כיוון שלא רצו לגייס משקיעים המספקים מרכז פיתוח בארץ  לצד משרד בחו"ל כיוון שהרבה מהעבודה התבצעה בשעות הלילה, כי השוק הוא ארה"ב, החליטו לנהל את העבודה מהבית.

כיום ל-20% מהשכירים יש אפשרות כלשהי לעבוד מהבית וכאשר מדובר על שוק ההייטק, למחצית מהעובדים יש אפשרות כזאת,  ובכל זאת, מודל העסקה של עובדים מהבית בלבד אינו נפוץ בארץ – גם לא בהייטק.

יתרונות העבודה מהבית

היתרונות עבור מעסיקים בעבודה מהבית כוללים אפשרות העסקה של מגוון רחב יותר של עובדים פוטנציאליים שכן אין מגבלות גיאוגרפיות או אחרות, פרודוקטיביות רבה יותר של העובדים וחיסכון בעלויות שכן אין משרדים פיסיים. עובדים מצידם לרוב מעוניינים באפשרות זו מכיוון שזה מאפשר גמישות בשעות העבודה, חוסך את הנסיעה בפקקים  ונותן תחושה של אוטונומיה רבה יותר.

ב-ScheduleOnce למשל אמרו כי יש להם  שאיפה להיות חברה גדולה, להגיע כמה שיותר רחוק ולבנות כוח עבודה גלובלי שדובר אנגלית ויכול לתת מענה לכל הצרכים של החברה. הדרך לעשות את זה בצורה גלובלית ואפקטיבית היא רק מהבית.

כהחלטה אסטרטגית, מרבית העובדים שנבחרים לעבוד בחברה הם כאלה שגרים בפריפריה. בארה"ב בגלל העלויות הם יעדיפו להעסיק עובדים שמתגוררים במקומות המרוחקים והזולים יותר ולא מישהו שגר בקליפורניה. וכך גם בישראל. מצד אחד זה מאפשר לאנשים שלא מתגוררים בסמוך למרכזי ההייטק להשתלב בתעשייה ומצד שני זה מתאים לסוג האנשים שלדעת המנכ"ל מתאימים לחברה.

עבודה מהבית, לא מבית קפה

בחברה  לא נותנים לעבוד מבתי קפה גם מבחינת ביטחון המידע וגם מבחינת הדנ"א של החברה. הם מעדיפים אנשים שיכולים לעבוד בצורה עצמאית מהבית. זה לא מתאים לכל אחד.

עבודה מהבית האתגרים

לעבודה מהבית יש גם אתגרים מבחינת העובדים, לצד מחקרים שמצאו כי עובדים מהבית הם יעילים יותר, יש גם מחקרים שמראים כי קשה להם יותר להתנתק מהעבודה וכי הם מצויים בסטרס רב יותר מעובדים במשרד. יש אנשים שמקשרים את העבודה מהבית עם זה שהם יכולים לקחת את זה פחות ברצינות ויש כאלה שאחרי כמה זמן רואים שזה קשה להם. הרבה יותר אינטנסיבי לעבוד מהבית. במשרד יש הרבה הפרעות ודברים שנותנים לך פסקי זמן, ואילו בעבודה מהבית זה נטו עבודה.בניגוד לעבודה במשרד הנמדדת לפי שעות, עבודה מהבית מוכוונת ביצועים ותפוקה.

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בניהול חברה שבה כל העובדים נמצאים בבית הוא יצירת תרבות אירגונית. ולכן צריך לגייס את האנשים הנכונים, שמתאימים לאופי החברה ולאחר מכן להשקיע בתקשורת ובערכים של החברה, כמו גם בגיבוש הצוותים השונים.

ההבדלים לא גדולים

בסופו של דבר ההבדלים בין ניהול עובדים במשרד לבין ניהול עובדים מרחוק אינם מאוד גדולים, אומרים בחברה. צריך להתרגל לזה שמסתכלים על תוצאות ולא על מה הבנאדם עושה בכל שעה. בסוף מה שקובע זו התוצאה. "למעשה, זה יותר נוח לנהל מישהו מרחוק, ככה אני לא צריך לשבת עם מישהו ליד מסך מחשב אחד, אני יושב עם המסכים שלי וחולק אותם, זה לא שם אותי בשום נחיתות כמנהל", אמר המנכ"ל. וצריך לזכור שגם בעבודה מבית הרבה עובדים לא משקיעים כל הזמן בשרד לעבודה.

ואיך מנהלים ארגון שבו כל העובדים עובדים מהבית?

כמו בכל ארגון, גם בארגון שבו כל העובדים הם מהבית יש משימות, יש מנהלים, יש מטרות לחברה. עם זאת בארגון שכל העובדים מהבית יש אתגרים של בניית תרבות ארגונית ותקשורת בין עובדים שרחוקים פיסית אחד מהשני ולעיתים גם נמצאים באיזורי זמן שונים. לכן עושים הרבה פגישות וירטואליות. צריך ליצור קשר עם העובדים כדי להבין מה קורה איתם.

בנוסף למפגשים הפיזיים בחברה יוזמים מפגשים וירטואליים בין קולגות שמטרתם להכיר זה את זה מעבר לענייני העבודה, ממחלקות וממדינות שונות.

גם הגיוס מרחוק

הגיוס עצמו בחברה הוא וירטואלי. כל מועמד מתראיין מהבית באמצעות וידאו ומקבל משימות לעשות מהבית. התהליכים לא קצרים אבל בסופם המועמד מבין למה המשמעות של עבודה בסביבה וירטואלית ולחברה יש תמונה מקיפה על המועמד.

מכיוון שההליך נעשה במקרים רבים כולו בוידאו  המנכ"ל עושה בממוצע ארבע פגישות וירטואליות עם כל מועמד שעובד תחתיו ישירות ונפגש (בוידאו) עם כל אחד שמיועד לעבוד בחברה. עם העובדים בארץ הם נפגשים פנים מול פנים אחרי שתחילת הליך המיון מתבצעת בוידאו.

איך עובדים מהבית בכיף – ההמלצות של גוגל

חלל עבודה או משרד – יתרונות וחסרונות

יותר מדי חללי עבודה משותפים עלולים להוריד את ערך הנכס