אחזקת דירה    חדשות    

אין צורך באלטעזאכן; קניתם מכשיר חשמלי חדש? המוביל צריך לפנות את הישן

מעודכן ל-10/2018

אם קניתם מוצר חשמלי חדש לבית, תנור, מקרר, מזגן וכו', כדאי שתדעו – אתם לא חייבים להיתקע עם המכשיר הישן ולדאוג לפינוי שלו. תיקון לחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני, אשר נכנס לתוקף בשנת 2012, מחייב את המוביל שהביא לכם את המכשיר החדש הביתה,  לפנות את הציוד הישן ללא תמורה. מה ששמעתם. בחינם! כן כן, אין צורך לקרוא לאלטעזאכן או לשבור את הגב כדי להוריד אותו לנקודת האיסוף  של העירייה. מה גם שלרוב העיריות מפנות את פסולת גדולה רק פעם-פעמיים בשבוע.

כשמדובר במכשירים קטנים כמו קומקום חשמלי או מכונת קפה זה נחמד, אבל זה לא באמת פתר לכם בעייה. אבל כשמדובר במוצר חשמלי גדול וכבד כמו מכונת כביסה, מדובר בהקלה של ממש.

קניתם מכשיר חדש ולא ידעתם על החוק הזה? תדעו שעל פי החוק האחריות לידע את הלקוח בדבר האפשרות לפנו את המכשיר הישן.

מה אומר החוק?

סעיף 30 (א) בחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני קובע כי: "משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים לשימוש ביתי, יאפשר לקונה או למי מטעמו למסור לו, במועד המכירה או במועד האספקה, פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, ולא ידרוש ממנו תשלום או תמורה אחרת על כך."

זה לא אומר שאם קניתם מזגן חדש לדירה תוכלו לדרוש מהמוביל לפנות מכונת כביסה שתקועה לכם במרפסת כבר שנים. ניתן לדרוש (רצוי לבקש בנימוס, זה תמיד עדיף), מהמוביל לפנות לכם מהבית את המכשיר החשמלי שאותו אתם מחליפים. קניתם מזגן חדש? בקשו ממנו לפנות מביתכם את המזגן השן.

וגם אל תצפו שיעשו עבורכם מאמץ מיוחד. על פי החוק הפינו יעשה רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש במכשיר בדרך כלל. למשל מכונת כביסה מחדר השירות והמקרר מהמטבח.

מה צריך לעשות  הלקוח?

המוביל לא אמור להתעסק יותר מידי בפינוי המכשיר הישן. לכן, לפני שהוא מגיע, דאגו שהוא יהיה מנותק מהחשמל, גז, מים או כל דבר אחר שמקבע אותו לקיר או לתשתיות של הבית. דאגו לכך שהמסלול שדרכו אמור לעבור המוביל נקי ממכשולים או כל דבר שיכול להפריע לו. אם צריך לפרק דלת בדרך כדי שהמכשיר יעבור בפתח – עשו את זה אתם. זו לו חובתו של המוביל. בידקו שלא נשאר שום דבר בתוך המכשיר. שאין קרח במקפיא או עוגה עבשה בתנור. בידקו שכל החלקים מחוברים למכשיר. המוביל לא חייב לפנות חלקים שאינם מחוברים לציוד הישן.

בסה"כ, וזאת על פי החוק, כל הפינוי לא אמור לקחת יותר מעשר דקות. באחריות הלקוח לדאוג שניתן יהיה לבצע את משימת הפינוי בזמן הקצוב לכך.

לא יכול להיות שזה בחינם

בעיקרון, המשווק של המכשיר החדש חייב לדאוג לפינוי הציוד הישן בלא דרישת תשלום או תמורה כלשהי מהלקוח. אבל, ישנם מקרים מיוחדים בהם רשאי המשווק לדרוש תשלום או תמורה אחרת שיסוכמו במעמד רכישת המכשיר ובאישור הלקוח.

ככלל, המשווק יפנה ציוד ישן בלא דרישת תשלום או תמורה אחרת מהלקוח. במקרים הבאים הנחשבים לפינוי חריג ובאישור הלקוח מראש, רשאי המשווק לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת אשר ייקבעו ויסוכמו במעמד מכירת המכשיר. ואלו הם המקרים: אם הציוד נמצא השלישית ומעלה ואין מעלית בבניין או כשאי אפשר להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן, למשל אם היא תקועה בדיוק או שנמצאת בשיפוץ. כמו כן רשאי המשווק לדרוש תשלום בעבור פינוי באמצעות מנוף וכן על פירוק של דלת מכשיר אשר נחוץ להעברתו.

תנור אפייה – איך בוחרים? למה צריך לשים לב ומה המחירים?

קונים מקרר – אלו הדברים שצריך לקחת בחשבון כששוקלים איזה לבחור