מדריכי צרכנות    קניות באינטרנט    

איפה משתלם לקנות תרופות ללא מרשם?

pixabay
מעודכן ל-05/2019

הרשתות גובות מכם את המחיר המרבי עבור תרופות, גם קופות החולים גורפות רווחים,  כדי למלא את הקופה המתרוקנת, והכל באישור משרד הבריאות. אז איפה בכל זאת כדאי לקנות תרופות ללא מרשם?

לעתים קרובות אנחנו צריכים תרופות מרשם,  בין אם זה משחות,  משככי כאבים  או טיפות. להרבה חולים זה מוצא ראשון, ולעתים זהו גם הפתרון היחיד שיציעו הרופאים. עם זאת המוצרים שיימכרו בלא מרשם נמכרים בתעריף גבוה – ועוד בפיקוח משרד הבריאות. פערי המחיר מגיעים גם ל- 100%. כל זאת,למרות מנגנון פיקוח ממשלתי, שלא רק שלא מוזיל את התרופות אלא מאפשר לקופות החולים ולחלק מרשתות הפארם לגרוף רווחים עודפים במאות מיליוני שקלים מדי שנה – והצרכנים משלמים.

מחירי תרופות ללא מרשם בישראל נתונים בפיקוח מאז 2001. את המחירים קובע משרד הבריאות, שמוסיף על מחירוני התרופות באירופה  מעין "עמלת שיווק" שנעה בין 10% ל-37%. לכך נוסיף מע"מ, והמחיר מוגדר כמחיר תקרה קמעוני. המחיר הזה המיועד לצרכן, שכבר בשלב זה מבטיח רווחיות גבוהה, לא מתייחס לכוח הרכישה הגדול של הרשתות וקופות החולים. בזכותו הן מקבלות הנחות מחברות התרופות – והצרכן לא נהנה מהנחה זו. כך, עסק גדול בעל כוח מיקוח מצליח להגיע למרווחי רווח של 60%–70% ביחס למחיר המחירון הרשמי – מה שהופך את שוק התרופות ללא מרשם לאחת הפעילויוית המשתלמות ביותר של קופות החולים ושל רשתות הפארם.

היקף ההכנסות השנתי של שוק התרופות ללא מרשם בישראל נאמד ב-1.45 מיליארד שקל. כלומר, הגבייה העודפת מהציבור עשויה להסתכם במאות מיליוני שקלים בכל שנה, וחלקה משמש למילוי קופתן המדולדלת של קופות החולים – וחלקה מנפח את כיסיהם של בעלי הרשתות הפרטיות.

בענף מעריכים כי בתי המרקחת של קופות החולים הם השחקן הגדול בקטגוריה, עם מכירות של כ–880 מיליון שקל בשנה, כאשר כללית היא השחקנית הגדולה ביותר, עם מכירות המוערכות ב-500 מיליון שקל בשנה; אחריה מכבי עם מכירות של כ–200 מיליון שקל; מאוחדת עם כ-120 מיליון שקל; ולאומית עם כ-60 מיליון שקל. המכירות של סופר־פארם בתחום מוערכות ב-290 מיליון שקל בשנה.

רשתות הפארם כמובן יקרות מאוד מקופות החולים. רשתות השיווק הפרטיות, כמו סופר-פארם ובי נצמדות למחיר המרבי לצרכן שקובע משרד הבריאות כתורה מסיני. לפעמים אף גובות בין אגורה ל-5 אגורות יותר מהמחיר המרבי לצרכן – כחמישית מהמקרים. מה שמאפשר את הגבייה העודפת היא העובדה שתרופות מוחרגות מחוק עיגול אגורות, ומחירון משרד הבריאות נוקב סכומים שאינם עגולים – והרשתות מנצלות זאת לטובתן.

מי שבכל זאת רוצה ליהנות ממחירים נמוכים משמעותית יכול ליהנות במחירים נמוכים בהרבה בקנייה בטיול לחו"ל או בקנייה אונליין. יש אפליקציות שגם מוצאות לכם את שם התרופה וגם את מחירה בהרבה ממדינות העולם. חשוב אומנם לבדוק שמדובר בחנות שיש מאחוריה בית מרקחת עם אישור רשמי.

פטור מתשלום לניצולי שואה ונכי המלחמה בנאצים על רכישת תרופות מרשם

הנחה ברכישת תרופות מרשם הכלולות בסל הבריאות

הזמנת תרופות דרך האינטנרט – מזמינים ומגיעים לקחת תוך 3 שעות

 

טבע עומדת במרכז תביעה בארצות הברית על קרטל וניפוח מחירים