לימודים    קריירה    

אנליסט נתונים – מה צריך לדעת

צילום: PIXABAY

אנליסט נתונים – מה הוא עושה, כמה הוא מרוויח ואיפה לומדים את זה

אנחו בעידן מוצף נתונים ובכל רגע נוצרים עוד ועוד מכשירים המצריכים שליטה בנתונים, בהם מוצרי השליטה מרחוק,  המכשירים החכמים, הבתים החכמים והערים החכמות. אין כמעט דבר שלא עובר אוטמוציה. לכך נוסיף את הרווח של המפרסמים  כשיש להם יותר נתונים על המשתמשים וכך הם יכולים ליצור את הפרסומות שתתאים להם.

לכן וצר מקצוע מקובל בכמעט כל חברת הייטק או אינטרנט, אנליסט נתונים. בניגוד למדען נתונים, זה אינו חייב לעסוק בתכנות אבל כן רצוי שיהיה לו כושר אנליטי, יצירתיות  ויכולת דיוק מרובה. שימו לב שיש להבדיל מהאנליסט הכלכלי, אנליסט הנתונים אינו עוסק בדוחות חברות וכדומה.

מה עושה אנליסט נתונים

אנליסטים בעיקר מנתחים את כל המידע שיש לארגון על המשתמש, איפה הוא קונה, כמה הוא קונה, מתי הוא קונה. וגם לפעמים דברים שאינם קשורים לצריכה שלו, מה הגיל שלו, מה המגדר, תחומי עניין, הרגלים  ואפילו מה הצביע בבחירות.

אנליסטים אינם מסתפקים רק בלתת דיווח על נתונים אלא גם צריכים לתת הסבר מדוע יש הבדלים. אם בשנת 2019 היו  פחות קניות במרץ לעומת 2018, אולי הדבר קשור למועד חג הפסח באותה שנה. הרבה פעמים הם גם משמשים בתקן יועצים למנהלים, כלומר מה צריך לעשות כדי לשפר את הארגון או המכירות, אם בכלל אפשר.

יש כמה  רמות של אנליסטים: בעוד שיש אנליסטים שרק עוסקים בניתוח ובעיבוד, יש אנליסטים שעוסקים גם ביצירת מערכות מידע או הכשרת אנליסטים אחרים לארגון.

ביום-יום כנראית עבודתו של אנליסט כך: מציאת מידע ממקורות ראשוניים ומשניים, עיבוד המידע תוך ניקוי מה שאינו רלוונטי, שימוש בססטיסטיקה או בכלים טכנולוגיים כדי לקבל תמונה גדולה יותר, זיהוי מגמות חשוובת או מעניינות, זיהוי הזדמנויות, יצירת דוחות וגרפים כדי לעזור למנהלים להבין ולקבל את ההחלטות, פרזנטציה ללקוחות או לעובדים  והגדרת מטרות.

מה הכישורים הנדרשים

אף שכיום לא צריך להיות מפתח ברמה גבוהה, צריך להיות עם מיומנות מחשב ולפחות להכיר שפה אחת הקשורה לניתוח ואחזור נתונים, ובראשם SQL. כאמור, צריך להיותבעל ראש עסקי וכן יצירתי כדי לדעת איך להפוך את המסקנות מהנתונים ליעילות. ידע בסטטיסטיקה ויכולת טובה עם מספרים עוזרים אף הם לתפקיד. עבור תפקידים מתקדמים יותר נדרשת גם ידיעת שפת פייתון.

זמן הלימודים

זמן הלימודים משתנה בין מוסד למוסד  וכן בהתאם לצורך של הסטודנט, ועומד על שלושה חודשים עד שנה. הרבה מהלימודים בשעות הערב.

מה לומדים

בין היתר לומדים תוכנות רלוונטיות, ובעיקר SQL ופייטון, ויזואליציה של נתונים,  שיווק דאטה, אופטימיזציה ועוד

אפשרויות תעסוקה

בחברות ההייטק והאינטרנט יש ביקוש רב למנתחי נתונים, אבל כיום גם המגזר העסקי מתקדם ואין כמעט ארגון רציני השולט בנתונים רבים שאין לו אנליסט. בתפקידים בכירים יותר אפשר להתקדם לתפקיד מנהל שיווק, מנהל מסד נתונים או לתפקידים בכירים יותר.

איפה לומדים:

נאיה קולג', המכללה למנהל,  ג'ון ברייס,  המכללה לניו מדיה ועוד

עלות שכר ביג דאטה בחברה בינלאומית

15-18 אלף שקל לחסרי ניסיון עד שנה, 16-20 אלף שקל שנה-שנתיים, 19-23 אלף שקל 3-5 שנים, בדרג ניהולי25-20  אלף שקל

מה זה מדען נתונים ואיפה לומדים את זה

מהן המלצות אנליסטים והאם כדאי להסתמך עליהן