חדשות    

בלי ששמתם לב: תעריפי החנייה בבתי החולים הממשלתיים עלו ב-25 אחוז

מעודכן ל-09/2020

חוזר שהוציא משרד הבריאות בנושא חמק מעיני הציבור; המחיר החדש עומד על 25 שקל, במקום 20 שקל כפי שהיה עד כה

מדינת ישראל נקלעה כידוע למשבר כלכלי עמוק בעקבות התפרצות הקורונה, ואזרחים רבים מתמודדים מדי יום עם מצוקה כלכלית קשה. אולם למרות זאת מסתבר כי שר הבריאות החדש יולי  אדלשטיין אישר לבתי החולים שבבעלות המדינה לייקר את החניה ב־25% דווקא בתקופה זו.

בתחילת החודש עלה מחיר החניה המקסימלי בבתי החולים הממשלתיים, והוא עומד כעת על 25 שקל במקום 20 שקל עד כה. כך עולה מחוזר שפרסם משרד הבריאות לפני שלושה שבועות, אך נדחק מסדר היום התקשורתי העמוס, בימים שבהם עסקה המדינה בהכנות במערכת החינוך לפתיחת שנת לימודים חדשה על רקע העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה.

המחלוקת בנוגע למחירי החניה בבתי החולים איננה עניין חדש. בתקופת כהונתו של שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, הוא פעל לעצירת התייקרות תעריפי החנייה בבתי החולים הממשלתיים, והצליח למנוע את עליית המחיר המקסימלי. כמו כן, בתקופתו נקבע כי התשלום יהיה עבור 24 שעות, ללא קשר לשעת הכניסה. ליצמן גם הוביל מהלך שהרחיב באופן משמעותי את רשימת הפטורים מתשלום חניה.

על פי ההערכות, המדיניות הזו הובילה לאובדן הכנסות של כ־25 מיליון שקל לבתי החולים. ולכן ליצמן הבטיח להשיג להם שיפוי ממשרד האוצר. אולם עם התפרצות נגיף הקורונה נרשמה שוב פגיעה משמעותית בהכנסות של בתי החולים – בהם אלה הממשלתיים: משרד הבריאות אסר ביצוע של פרוצדורות רפואיות שסובלות דיחוי ואינן חירום, ובמקביל הציבור הדיר רגליו מהמרכזים הרפואיים מחשש להידבק בנגיף.

כמו כן, נגרמה פגיעה ישירה וחמורה במקורות הכנסה נוספים של בתי החולים – ובהם תיירות מרפא, חניונים, קניונים ותאגידי הבריאות שלצד בתי החולים. הפגיעה בתאגידי הבריאות  לבדה נאמדת בסכום של 400-300 מיליון שקל. בעקבות המצוקה הכלכלית אליה נקלעו בתי חולים, אושר להם להעלות את מחיר החנייה המרבי ל־25 שקל. אך רשימת הפטורים נותרה על כנה וכך גם שיטת החישוב.

יש לציין כי בחודשים האחרונים הועברו למרכזים הרפואיים חבילת סיוע בדמות מענקים בסכום כולל של כ־10 מיליארדי שקלים, ובקרוב יקבלו בתי החולים חבילת סיוע נוספת. עובדה זו צריכה הייתה להיות לנגד עיניו של אדלשטיין, כשאישר לבתי החולים הממשלתיים לייקר משמעותית את מחיר החניה, בתקופה שבה אזרחים רבים שרויים במצוקה כלכלית כה קשה.

מחירים שפויים בבתי חולים? משרד הכלכלה יוזם הפחתת מחירי המזון במקומות ציבוריים

תל אביב – חניוני אחוזת החוף יהיו חינמיים לרופאים ולצוות הרפואי