חדשות    שוק ההון    

בנק מזרחי טפחות בסקירה השבועית- החיסונים הקרבים מכניסים אופטימיות בשווקים

מודי שפריר, צילום:Tracy מחברת Paul clarke

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות מפרסם היום את הסקירה השבועית לכלכלה הישראלי והעולמית.

שווקים/המרוץ לחיסון – שוקי המניות בארה"ב ירדו ביום שישי, על רקע דרישת שר האוצר האמריקאי מהפד להחזר יתרת הכספים שהממשל נתן לבנק המרכזי בתחילת המשבר, בהן הפד לא השתמש במסגרת תכניות ה- Fed emergency lending facilities, וההאצה הנוספת בהתפשטות הוירוס בעולם בכלל, ובארה"ב בפרט.

בנימה אופטימית יותר, Pfizer פרסמה השבוע כי החיסון שפיתחה יעיל ב- 94% גם לקבוצת גילאי ה- 65+ – עובדה המגבירה את האופטימיות כי העולם יוכל להתנהל תחת שגרת קורונה, גם ללא חיסון למרבית האוכלוסייה. חברת AstraZeneca, בשיתוף עם אונ' אוקספורד, צפויה לפרסם את תוצאות השלב האחרון בניסויים בשבועות הקרובים.

בישראל – הצמיחה החדה ב- Q3 לא הייתה חריגה בנוף הבינלאומי, אך לחיוב נציין כי התכווצות התוצר בישראל בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מתונה בהשוואה למרבית מדינות ה- OECD. באשר לעתיד – מחד, נציין לשלילה כי הסגר השני והיציאה ה'איטית' מההגבלות צפויים להוביל להתכווצות מחודשת של הכלכלה ב- Q4. מאידך, אפקטיביות החיסונים של Moderna ושל Pfizer-BioNTech, מגבירה את האופטימיות כי העולם יוכל לחזור לשגרה מהר יותר מההערכות הקודמות. בצד הנתונים שפורסמו השבוע, נציין מחד, את הרמה הגבוהה מאד של 'שיעור האבטלה המורחב' (18%). בנימה מעודדת יותר – פתיחת חנויות הרחוב ותחילת מבצעי חודש נובמבר הובילו לעלייה חדה בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי בשבוע האחרון, אם כי רמת הרכישות היומית הממוצעת ב- Q4 עדיין נמוכה משמעותית מזו שנרשמה ב- Q3.

תחזית אינפלציה – תחזית מדד חודש נובמבר נותרת על -0.25% MoM, תחזית מדד דצמבר על -0.05% MoM ותחזית האינפלציה לשנה הקרובה עולה קלות ל- +0.30% (+0.2% בתחזית הקודמת). בהתייחס לכתבות שפורסמו השבוע – אנו נותרים, אמנם, בהערכתנו כי עליית מחירי הסחורות והתחזקות היואן הסיני בחודשים האחרונים, יעלו זמנית את מחירי 'המוצרים הסחירים' בישראל, אך חשוב לציין כי השפעת עליית מחירי מוצרי האלקטרוניקה על המדד זניחה (בשל המשקל הנמוך בסל הצריכה). יתרה מכך, נזכיר כי גם בחודשים ינואר ופברואר 2020 פורסמו כתבות דומות על זינוק צפוי במחירים (לאור סגירת המפעלים בסין), אולם בפועל – רכיב 'ציוד חשמל לבית' במדד המחירים לצרכן דווקא ירד מתחילת השנה בכ- 0.50%.

שקלי/צמוד – אנו נותרים בהמלצתנו מ- 04.10 להחזיק את האפיק השקלי והצמוד במשקל שווה. מחד, ציפיות האינפלציה בשוק האג"ח גבוהות עתה בכ- 20-25bp (בטווחים הבינוניים-ארוכים) מהציפיות בשוק ה- OTC. מאידך, אפקטיביות החיסון כנגד נגיף הקורונה בקרב קבוצת הגילאים 65+ מגבירה את הציפייה לחזרה מהירה יותר לשגרה במהלך שנת 2021.

מח"מ התיק ועתיד המדיניות המוניטארית – סביבת האינפלציה הנמוכה מאד, בשילוב עם חוזקת השקל, שיעור האבטלה הגבוה מאד והציפייה להרחבות מוניטאריות נוספות בעולם בשנה הקרובה, תומכים בהערכתנו כי ב"י ינקוט בהרחבה מוניטארית נוספת במהלך 2021 (ככל הנראה ירחיב שוב את תוכנית רכישות האג"ח לקראת המחצית השנייה של השנה) – הערכה התומכת בהמלצתנו מלפני שבועיים לנצל את עליית תלילות העקום לצורך הארכת מח"מ התיק לבינוני-ארוך.

שיעור אחזקות הזרים באגרות החוב המקומיות עדיין נמוך מאד בהשוואה בינלאומית (ממוצע אחזקות הזרים במדינות ה- CEEMEA עומד על כ- 22%) – עובדה התומכת בהמשך גידול השקעות הזרים בשוק האג"ח המקומי, במיוחד על רקע התלילות הגבוהה של העקום הממשלתי בישראל בהשוואה למדינות המקבילות ("Low yielders).

בארה"ב – החרפת המגבלות על ההתקהלויות ברחבי ארה"ב החלה לבוא השבוע לידי ביטוי בנתונים הכלכליים המהירים. יחד עם זאת, הפגיעה בכלכלה האמריקאית ברבעון הרביעי עדיין מתונה משמעותית מזו שחווה הכלכלה האירופאית, היות וארה"ב ממשיכה להימנע מהטלת סגרים נרחבים. בצד הנתונים המעודדים, נציין את המשך המגמה החיובית מאד בשוק הנדל"ן האמריקאי (חרף האצת הנגיף), בתמיכת הירידה החדה בריבית על המשכנתאות.

באירופה – הסגרים החלקיים במדינות אירופה הובילו השבוע להאטה בהתפשטות הנגיף ברחבי היבשת, אך נראה כי המגבלות החריפות על פעילות הכלכלה לא יוסרו בקרוב – עובדה אשר צפויה להוביל להתכווצות מחודשת של הכלכלה האירופאית ברבעון הרביעי – ראה גם הירידה החדה בניידות האזרחים האירופאים ל'מקומות עבודה' ול'מסחר ופנאי' והירידה באופטימיות הצרכנים בנובמבר.

בסין – נתוני חודש אוקטובר הצביעו על המשך המגמה החיובית בכלכלה הסינית בתחילת הרבעון הרביעי, בתמיכת התמריצים הפיסקאליים, התרחבות ההשקעות בתשתיות וענפי התעשייה, המשך התרחבות נאה של היצוא והמשך התאוששות הצריכה הפרטית (על רקע השיפור בשוק התעסוקה והשליטה על התפשטות הנגיף במדינה).

אסטרטג השווקים של דסקונט- האם השקל חזק מדי ונסחר "ברמה בועתית"?

רשות המסים פרסמה היום את ניתוח נתוני מע"מ- מורגש שיפור ביחס לתחילת משבר הקורונה