חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

גילאי 70 נהנים יותר –  פטור ממס רווחי הון; שווה בדיקה!

קרדיט: pixabay

מעודכן ל-12/2021

גילאי 70 נהנים יותר – פטור ממס רווחי הון; שווה בדיקה!

המס על רווחי הון בשיעור של 25%, מוכר לרובנו מתחום ההשקעות והחיסכון – על הרווחים שלנו בהשקעות וחיסכון יש מס ריאלי של 25%  (אלא אם מדובר באפיקים שקליים ואז המס הוא 15%). אלא שיש יוצאים מהכלל.

הטבה לגילאי 70

משרד האוצר ורשות המיסים יישמו בשנים האחרונות כמה רפורמות שמעודדות חיסכון ומאפשרות למי שיש להם חיסכון פנסיוני נמוך מהנדרש, להגדיל אותו בצורה דרמטית עם הקלות מיסוי גדולות, לרבות הפחתה במס רווחי הון (ראו הרחבה על האטרקטיביות של קופות הגמל לבני 50 פלוס). כמו כן, יושמה הטבה במס לבני 70 פלוס בחלק מאפשרויות ההשקעה והחיסכון.

הרציונל הוא שאחרי שהגמלאים חסכו במשך עשרות שנים, וההון הזה כבר מוסה בעבר, אין הצדקה למיסוי נוסף. תחשבו על אדם שחסך לפנסיה, ומקבל פנסיה גבוהה וחלק מהכסף הוא רוצה להשקיע בשוק ההון. הרווחים שלו מהפנסיה מוסו בעבר (אם כי יש הטבות גדולות בחיסכון הפנסיוני), אבל האם יש הצדקה שכספים שיחזרו לשוק ההון, ימוסו? התשובה לא ברורה. אבל המחוקק קבע שיש מוצרים/ מכשירים שיזכו לפטור ממס, בעוד שיש אחרים שהמס עליהם יהיה מלא. פוליסות חיסכון ופיקדונות פטורים ממס, ואילו יתר המוצרים ימוסו באופן מלא.

מי זכאי להטבה?

הפטור ממס נקבע בסעיף 125 ד' למס הכנסה. הסעיף מפרט מי זכאי – "כל אדם אשר הוא או בת זוגתו הגיעו לגיל פרישה ונולד לפני 1.1.1948, זכאי להטבת מס יחיד. במידה ושני בני הזוג יחד הגיעו לגיל פרישה ונולדו לפני 1.1.1948, זכאים הזוג להטבת מס זוגי".

מה ההטבה?

זכאי להטבה, יחיד או זוג, ייהנה/ייהנו מפטור ממס רווחי הון בגובה מרבי של 16.3 אלף שקל בשנה (הסכום צמוד למדד). בפועל, אם מדובר בהטבה ליחיד אזי הפטור הוא כ-13.3 אלף שקל, ולזוגי – 16.3 אלף שקל.

דוגמה – נניח שהשקעתם בפוליסת חיסכון והרווחתם 50 אלף שקל. המס על הרווחים האלו הוא 25% – 12.5 אלף שקל. אם אתם זכאים להטבה – תקבלו פטור מלא!

אם הרווחתם 100 אלף שקל אזי המס הוא 25 אלף שקל, כאשר סכום של 16.3 אלף שקל יהיה הפטור (בהנחה שמגיע לכם פטור זוגי), ובפועל תשלמו מס של 8.7 אלף שקל.

הפטור ניתן כאמור גם על רווחים מפיקדונות – כאן תוכלו לקרוא על פיקדונות חדשים, וכאן על פוליסות חיסכון. בקצרה – פוליסות חיסכון הן מוצר של חברות הביטוח שמאפשר השקעה לטווח קצר וגם ארוך. מדובר בעצם על מוצר שמאפשר לכם להשקיע במסלולים שונים, לעבור בין המסלולים (ללא עלויות וללא אירוע מס), וליהנות כאמור במקרים מסוימים מפטור ממס. פוליסת חיסכון היא למעשה מוצר מתחרה לקרנות נאמנות ולקופות גמל להשקעה.

איך נהנים מההטבה?

אם אתם זכאים להטבה (מכוח סעיף 125 ד'), אתם צריכים לממש את הטבת המס מדי שנה. אי אפשר לצבור את ההטבה הזו משנה לשנה. ואם כך, אז לכאורה יש בעיה – אתם מקבלים את ההטבה רק פעם אחת, בעוד הרווחים עשויים להיות מדי שנה בשנה. אבל מסתבר שיש דרך, חוקית כמובן, ליהנות מההטבה – קוראים לזה מכירה רעיונית.

מכירה רעיונית – כך תנצלו את הטבת המס   

מכירה רעיונית היא מכירה ב"כאילו". אתם לא באמת מוכרים את הפוליסה, אתם מוכרים טכנית ומיד קונים בחזרה. המהלך הזה נועד רק כדי לאפשר לכם למכור את הניירות ולהכיר ברווח, ואז גם להכיר בפטור ממס על הרווח. בפועל, מבחינת ההשקעות שלכם לא קרה דבר.

אז למה זה טוב? כי ככה אתם יכולים לנצל את הפטור השנתי שלכם עד גובה של 16.3 אלף שקל.

הנה הדגמה – נניח שאתם מרוויחים בפוליסה 50 אלף שקל מדי שנה במשך 5 שנים. אם אתם לא עושים מכירה רעיונית מדי שנה, בעת המימוש תידרשו לשלם מס של 25% על הרווח – 62.5 אלף שקל. נניח שיש לכם פטור זוגי, כלומר אתם זכאים לפטור של 16.3 אלף שקל – ומכאן שתשלמו 46.2 אלף שקל.

אבל אם הייתם עושים מכירה רעיונית מדי שנה, אזי הרווח השנתי שלכם הוא 50 אלף שקל והמס – 12.5 אלף שקל, אבל מכיוון שזה לא מגיע לתקרת הפטור, אתם לא צריכים לשלם מס! ואז בשנה הבאה, הרווח יהיה שוב 50 אלף שקל וחוזר חלילה. כלומר בחישוב השנתי אתם פטורים ממס, וכך כאשר תממשו בפועל את הפוליסה אחרי 5 שנים, לא יהיה לכם מס, בעוד שאם הרווח יצטבר ולא תבצעו מכירה רעיונית, תצטרכו לשלם מס גבוה בסוף התקופה.

רק שזה לא אוטומטי. אתם צריכים ליזום את המכירה הזו. לרוב צריך לפנות לסוכן הביטוח או למתכנן הפיננסי ולבקש מהם להיערך למכירה רעיונית בסוף השנה (לשם כך צריך שהפוליסה תפעל לפחות יום אחד בשנת המס הנוכחית).

ביחד עם הסוכן/ מתכנן מגישים לחברת הביטוח מסמכי פדיון בהם מצוין בראש העמוד כי מדובר בבקשה ל"מכירה רעיונית".

חברת הביטוח תעשה מכירה רעיונית ותנכה את גובה מס רווחי הון מאותו רווח שנצבר בפוליסה. את היתרה תחזיר חברת הביטוח לפוליסה באופן אוטומטי ותמשיך את ניהול הפוליסה מאותה נקודה ובאותו מסלול השקעה – כלומר, מבחינת אופי ההשקעה לא השתנה דבר.

במקביל, חברת הביטוח שולחת לכם אישור פעולה על מכירה רעיונית. האישור הזה הוא הגושפנקא לתשלום המס, ואתם צריכים להגיש אותו לפקיד שומה בסניף מס הכנסה הקרוב, כחלק מדוח על החזר המס. לרוב, ההחזר שמגיע לכם יתקבל בחשבון הבנק שלכם כמה חודשים בודדים אחרי הגשת הבקשה למס הכנסה.

מה עוד חשוב לדעת? 

ההטבה הזו לבני 70 פלוס, היא רק חלק מרפורמות שיושמו בשנים האחרונות.

לבני 50 פלוס מאוד כדאי להכיר את ההטבה המיסויית בעקבות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. מדובר על אפשרות לחסוך בגיל 60 (אבל כדאי להיערך  לזה עוד קודם) בקופת גמל וכך בעצם להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלכם, אם עדיין אין לכם מספיק חיסכון, ו/ או להגדיל את החיסכון בכלל, עם הטבות מס שלא תקבלו במכשירים אחרים – ראו הרחבה

כמו כן, חשוב להכיר את קופות הגמל להשקעה. מדובר במכשיר חיסכון לכל גיל, שמאפשר הפקדה חודשית שוטפת. הקופה הזו גם נהנית מיתרונות מיסוי ומעבר בין קופה לקופה ללא תשלום מס על רווחים נצברים (אין אירוע מס). כמו כן, מדובר על מכשיר נזיל, אך אם תרצו אפשר להפוך אותו למכשיר חיסכון פנסיוני עם כל המשתמע מבחינת הטבות המיסוי בחיסכון פנסיוני. כלומר, זו יכולה להיות אפשרות טובה לכאלו שרוצים לחסוך ולא יודעים אם החיסכון הוא ל-3 שנים או ל-10 שנים. בדרך זו הם שומרים על "אופציה" להפוך את החיסכון לחיסכון לטווח ארוך – הרחבה כאן.

דירוג קופות גמל להשקעה – מסלול אגח – שנה אחרונה

דירוג קופות גמל להשקעה – מנייתי – שנה אחרונה

דירוג קופות גמל להשקעה – כללי – שנה אחרונה