חדשות    

האם כדאי לדחות את קצבת הזקנה?

קרדיט: shutterstock

גברים בהגיעם לגיל 67 ונשים בהגיען לגיל בין 62 – 64 (בהתאם לתאריך הלידה שלהן), זכאים לקבל קצבת זקנה, בתנאי שאין להם הכנסות, או שההכנסות שלהם אינן עולות על סכום מסוים (פנסיה אינה נחשבת כהכנסה).

הרבה מעדיפים לדחות את הקצבה כיוון שהם עדיין עובידים ולא יכולים למשוך את הקצבה או שוויתרו על הקצבה בשל הכנסות אחרות. במקרה זה על כל שנת דחייה יתווספו 5% לקצבה. כולל תוספת הוותק.

התוספת היא מגיל הפרישה עד גיל הזכאות לקצבה, בהתאם לתאריך הלידה. אם מגישים תביעה לאחר המועד שבו מגיעים לגיל פרישה ומתברר שלא הייתם זכאים לקצבה בגלל הכנסות מעבודה, השנים שבהן לא הייתם זכאםי לקצבה בגלל הכנסות מעבודה ייובאו בחישוב הזכאות לתוספת דחיית קצבה.

כדי לדעת אם כדאי  לדחות את קצבת הזקנה לבדוק כמה פרמטרים, מה גובה הקצבה שעליה מוותרים בחישוב כל השנים עד קבלת הקצבה, מה הקצבה שמקבלים, מספר השנים שבהן מוותרים על הקצבה החלקית – מקסימום 3 לגברים ובין 8 ל-6 לנשים (תלוי בהחלטה לגבי העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים). בשל תוחלת החיים  הארוכה יותר לנשים יש יותר שנות דחייה, ויש להביא זאת בחשבון.

סכום הקצבה הבסיסית החודשית ליחיד היא 1,554 שקל ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד וכן תוספת בעבור בת זוג) – 2,335 שקל . סכום הקצבה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה, ליחיד –  1,641 שקל , ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת  מקצבה ליחיד של בן 80 וכן תוספת בעד בן זוג) –  2,422 שקל .
אם שני בני הזוג, כל אחד בנפרד, עונים על תנאי הזכאות לקצבה, יקבל כל אחד מהם קצבה ליחיד.

מי זכאי לקצבת זקנה וכמה מקבלים – כל התשובות

13,000 מקבלי קצבת זקנה משלמים "סתם" דמי ביטוח לאומי; הם פטורים (והם לא יודעים את זה)!