שוק ההון    

האם פוליטיקאים ישימו רגליים לליברה, המטבע החדש של פייסבק?

בעוד העולם הגיב בהתלהבות לחדשות החמות של פייסבוק על מטבע קריפטו שיעשה מהפכה בשוק התשלומים, הפוליטיקאים במקרה הטוב הגיבו לחדשות בפנים צוננות, וגם השוק הגיב בהתאם

למרות שיום לפני שפייסבוק הכריזה על ליברה, המטבע הדיגיטלי המיועד שלה, עלתה מניית החברה ביותר מ-4%, ההכרזה דווקא הובילה לירידה קלה. מעניין לציין שגם המניות של חברות מאסטרקארד וויזה – שותפותיה של פייסבוק לפרויקט ליברה – ירדו. מדוע השוק חושש כל כך מצעד ענק בעולם התשלומים?

ייתכן שהתשובה טמונה בתגובות של הרגולטורים והפוליטיקאים כלפי המטבע, שלא מתלהבים מהמטבע החדש או מפייסבוק בכלל. למשל שר האוצר הצרפתי אמר, "זה לא בא בחשבון" שהמטבע הקריפטוגרפי של ענקית המדיה החברתית "ייהפך למטבע ריבוני".  גם חבר הפרלמנט האירופי מטעם גרמניה, מרכוס פרבר, הזהיר כי פייסבוק עלולה להפוך ל"בנק צללים".

גם בארצות הברית, מולדתה של פייסבוק, נמתחה ביקורת על הפרויקט על ידי הכלכלן האמריקאי פרופ' נוריאל רוביני, מחוזי המשבר הפיננסי העולמי של 2008.   רוביני – המתנגד בכלליות למטבעות הקריפטו – אמר כי המטבע של פייסבוק "הוא פרטי לחלוטין, נמצא תחת שליטה, ריכוזי, מאומת ומורשה על ידי קבוצה קטנה של צמתים (מחשבים ברשת). אז מה קריפטו או בלוקצ'יין בזה? שום דבר".  עוד סנאטור דמוקרטי כתב בטוויטר  כי "איננו יכולים להרשות לפייסבוק להריץ מטבע קריפטוגרפי חדש מתוך חשבון בנק שוויצרי ללא פיקוח". נוספה לכך גם הצהרה שפרסמה חברת בית הנבחרים מקסין ווטרז:"בהתחשב בעברה הבעייתי של החברה, אני מבקשת שפייסבוק תסכים להשעיה של כל פעולה לקראת פיתוח מטבע קריפטוגרפי עד שלקונגרס ולרגולטורים תהיה את האפשרות לבחון את הנושאים הללו ולנקוט פעולה".

חבר הקונגרס האמריקאי פטריק מק'הנרי, הנציג הרפובליקני הבכיר בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים,  הציע לקיים שימוע לפרויקט ודרש  שמנהלי פייסבוק יגיעו להעיד בעניין פרויקט ליברה בפני ועדת השירותים הפיננסיים, שהוא עומד בראשה. "אנו צריכים להתקדם מעבר לשמועות ולספקולציות, ולהקים פורום שיבחן את הפרויקט של פייסבוק ואת ההשפעה הפוטנציאלית חסרת התקדים שלו על המערכת הפיננסית העולמית", כתב.

מי שלא חיכתה להכרזה היא הוועדה לענייני בנקאות, דיור ועיור של הקונגרס שפנתה במכתב פתוח למנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג,  עוד לפני ההצהרה, עם שאלות הנוגעות לדאגות בנושאי רגולציה ופרטיות, שעשויות לעלות מהקמתה של מערכת תשלומים דיגיטלית על ידי החברה.

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד

המטבע החדש של פייסבוק: ליברה – איך זה יעבוד