חדשות    

הבינלאומי: לראשונה אג"ח קונצרניות בריבית שלילית

הבנק הבינלאומי סיים בסוף השבוע  את השלב המוסדי של גיוס סדרת אג"ח חדשה – המדורגת בדירוג גבוה של AAA, צמודת מדד ובעלת משך חיים ממוצע של כשש שנים. סכום הגיוס המתוכנן היה  350 מיליון שקל. אך הגיוס גדל ל-700 מיליון שקל עקב ביקושים גבוהים.

 הבשורה המעניינת התגלתה כבר במחיר במכרז המוסדי. המחיר של איגרות החוב הוא 101.5 אגורות לאיגרת. כל איגרת מחזירה בסוף התקופה 100 אגורות. כלומר, כך שמדובר בתשואה ריאלית שלילית וחריגה של מינוס 0.1%. מכאן יוצא שהמרווח בין האג"ח שהנפיק הבינלאומי לאג"ח ממשלתיות צמודות מדד לאותה תקופה הוא 0.6% .

בעולם שווי שוק האג"ח בעלות תשואה שלילית עלה ליותר מ-17 טריליון דולר. זאת על רקע העלייה בתנודתיות בשוק המניות שמחזקת את עליית מחירי  האג"ח – עלייה בלתי צפויה שהחלה השנה. בגרמניה שוקלת הממשלה להגביל את הריביות השליליות, מהחשש כי האזרחים יחלו להפסיד כסף על הפיקדונות הבנקאיים.
30% מהאג"ח בעולם הן בעלות תשואה שלילית, כך שהמשקיעים שרכשו אותן וישמרו אותן עד למועד הפדיון יפסידו כסף. עם זאת, הרוכשים ממשיכים לזרום לשוק האג"ח, כדי להימנע מהפסדים במגזרים אחרים.

המצב בבינלאומי  נובע מכך שהריביות אינן צפויות לעלות בתקופה הקרובה. ישראל כבר קרובה למצב של גרמניה, למשל, שבו המשקיעים פועלים בסביבת ריבית אפסית ואף שלילית.

גם גופים מוסדיים ישראליים רכשו את האג"ח של הבנק הבינלאומי. המוסדיים מעדיפים לקבל בבנק הבינלאומי הצמדה כמעט מלאה למדד (מינוס 0.1%) מאשר להשאיר את הכסף במקומו ולקבל עוד פחות – או להגדיל סיכונים באמצעות השקעות מסוכנות יותר, כמו השקעה באג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות.

עבור הבנקים, גיוס אג"ח בריביות שליליות אומר גם שמקורות המימון שלהם נעשים זולים יותר.  וגם שתיקי הנוסטרו (השקעות עצמיות, בעיקר של לאומי והפועלים) שלהם צפויים להניב רווחי הון גבוהים בעקבות ירידת התשואות באג"ח, כשהריביות הנמוכות אינן אמורות להביא לגידול בהוצאות להפסדי אשראי. הבעיה היא שריביות נמוכות פוגעות בפיקדונות הבנקים כאפיק חיסכון וכך נפגע מקור מימון מהותי.

מהן אג";ח קונצרניות