חדשות    

הבנק העולמי: הכלכלה הפלסטינית קורסת, תתכווץ ב-7.6% ב-2020

pixabay

בדוח שפרסם קובע הבנק כי "מצבה הפיסקלי של הרשות צפוי להיות קשה יותר ויותר, בעקבות ירידה בהכנסות והגדלה משמעותית של ההוצאות הציבוריות לצרכים הרפואיים, החברתיים והכלכליים", וממליץ: מינוף כלכלה דיגיטלית חיוני ליצירת הזדמנויות

 המשק הפלסטיני צפוי להתכווץ לפחות ב-7.6% בשנת 2020 על רקע מגפת הקורונה, זאת לאחר צמיחה של 1% בלבד בשנת 2019. כך עולה מדוח שפרסם הבנק העולמי. ההתכווצות עשויה להגיע עד כ-11% במקרה של התאוששות איטית יותר או הגבלות נוספות. מצבה הפיסקלי של הרשות צפוי להיות קשה יותר ויותר, בעקבות ירידה בהכנסות והגדלה משמעותית של ההוצאות הציבוריות לצרכים הרפואיים, החברתיים והכלכליים. אפילו עם הקצאות מחדש של הוצאות מסוימות, פער המימון עלול לגדול באופן מדאיג, מ-800 מיליון דולר כבר בשנת 2019 ליותר מ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2020, על מנת לתת מענה הולם לצרכים אלה.

לדברי קנתן שנקר, מנהל אזורי של הבנק העולמי בגדה המערבית ועזה, "כאשר מגיפת COVID-19 נמצאת בחודש השלישי שלה, המשבר משפיע על חייהם ועל פרנסתם של הפלסטינים. הרשות הפלסטינית פעלה מוקדם ובהחלטיות להצלת חיים. עם זאת, מספר שנים של ירידה בתמיכת התורמים והגבלת האמצעים הכלכליים הקיימים, הפכו את יכולתה של הרשות להגן על הפרנסה למשימה מונומנטאלית. לכן, תמיכה חיצונית תהיה קריטית כדי לסייע בצמיחת הכלכלה הפלסטינית בתקופה חסרת תקדים זו".

אפילו לפני מגיפת הקורונה, יותר מרבע מהפלסטינים חיו מתחת לקו העוני. שיעור משקי הבית העניים צפוי כעת לעלות ל-30% בגדה המערבית ול-64% בעזה. עוד יותר בולט הוא שיעור האבטלה בקרב צעירים העומד על 38%, הרבה מעבר לממוצע האזורי של המזרח התיכון וצפון אפריקה. פוטנציאל הכלכלה נותר מוגבל בשל מגבלות על תנועת אנשים וסחורות.

הדוח של הבנק העולמי מתייחס לפיתוח כלכלה דיגיטלית כדי לסייע בגישור בין פער זה וליצירת מקומות עבודה מתקדמים. "הכלכלה הדיגיטלית יכולה להתגבר על מכשולים גיאוגרפיים, לטפח צמיחה כלכלית וליצור הזדמנויות עבודה טובות יותר עבור פלסטינים. עם האוכלוסייה הצעירה המנוסה בתחום הטכנולוגי, הפוטנציאל הוא עצום. עם זאת, פלסטינים צריכים גישה למשאבים הדומים לאלה של שכניהם, והם צריכים להיות מסוגלים לפתח במהירות את התשתית הדיגיטלית שלהם", הוסיף שנקר.

הדוח מדגיש כי תשתית דיגיטלית מהווה בסיס להתפתחות כלכלה דיגיטלית. בתקופה בה מדינות אחרות שוקלות את השימוש ב-5G, השטחים הפלסטינים הם בין המקומות האחרונים במזרח התיכון המשתמשים בדור 3 בגדה המערבית ודור 2 בעזה. המפעילים נמצאים בעמדת נחיתות מבחינה תחרותית, עם מגבלות על הגישה לספקטרום, אתרים לכיסוי רשת ויבוא ציוד טלקום מסוים.

הדוח של הבנק העולמי ממליץ לבצע רפורמות ספציפיות בשיתוף עם ישראל, לרבות החזרת הוועדה המשותפת לתקשורת לפתרון סוגיות דו צדדיות; הסכמה על לוחות זמנים להקצאת תדרים לתשתית 4G ובסופו של דבר 5G; הסרת מגבלות על ציוד הדרוש להצגת טכנולוגיות חדשות; והפחתת ההשפעה של פעילות טלקום בלתי מורשית בשטחים הפלסטינים.